Frågor om lysrör + lång sax.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas.F
    • July 2008
    • 43

    Frågor om lysrör + lång sax.

    Då jag precis startat upp mitt Lido 120l så har jag två frågor. Jag kommer köra på ett sällskapsakvarium med hyfsat mycket växter.
    Vilka lysrör ska man satsa på för att få ner ljuset ända till botten? Burken är ju rätt djup.

    Nästa fråga, är det någon som har tips på en lång smidig sax som man kan ansa växterna med utan att behöva doppa hela över och underarmen?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Tips på sax https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...s-tool-rostfri
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Andreas.F
      • July 2008
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av Inger H
      Gärna någon längre

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Det finns en sökmotor som heter Google, där kan du skriva in ordet akvariesax så får du lite olika förslag. Var inte lat
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Andreas.F
          • July 2008
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det finns en sökmotor som heter Google, där kan du skriva in ordet akvariesax så får du lite olika förslag. Var inte lat
          Trist attityd. Jag har provat men hittar inget på akvariesax som passar in på det jag vill ha. Därför undrar jag om ni som håller på med detta i över tio år kanske snubblat på en lång sax som inte är till för akvarium men visats sig passa utmärkt för detta.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Kolla in på Godhems zoo. De har en del saxar. https://godhemszoo.se/tillbehor/
            När det gäller belysning så rekommenderar jag dessa om du kan tänka dig LED förstås, https://akvarieimporten.se/akvariebelysning En belysning som jag är jättenöjd med.
            Vill du tvunget ha lysrör så är det väl Aquastar som är mest "allround" av de alla. Finns i de flesta zoobutiker som handhar akvaristik.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Andreas.F
              Då jag precis startat upp mitt Lido 120l så har jag två frågor. Jag kommer köra på ett sällskapsakvarium med hyfsat mycket växter.
              Vilka lysrör ska man satsa på för att få ner ljuset ända till botten? Burken är ju rätt djup.

              Nästa fråga, är det någon som har tips på en lång smidig sax som man kan ansa växterna med utan att behöva doppa hela över och underarmen?
              Kan du tänka dig att beställa från utlandet? Jag har köpt alla mina verktyg från Ebay UK. (Om man tar UK direkt slipper man en stor del av de amerikanska auktionerna vilka jag gärna undviker eftersom det blir dyr frakt och ofta lång leveranstid). Förr brukade jag beställa en hel del direkt från Kina men nu har de ju tull från Asien så det känns inte så lönt förutom för saker som är så pass mycket billigare där att tullkostnaden ändå gör att det lönar sig
              Men UK-säljare köper ofta sitt från Kina och säljer vidare.

              Jag tror att samtliga mina kom i ett set. Det var två olika pincetter - en vinklad och en rak (båda långa), en lång sax och en... ja du, vad man nu ska kalla det. En "kratta" (fast inte tandad utan som en spatel) för att släta till sand. Visst får man doppa armen men inte upp till axeln direkt Min är mycket längre än den i länken om det är just längd du vill ha. Mätte nu och den är 25 från ände till ände. Formad som en vanlig sax fast aningen böjd - men med väldigt långa skaft och blad.

              Jag kollade runt lite efter grejer i Sverige då men hittade inget jag gillade till ett överkomligt pris - och kunde inte fundera ut något annat som skulle fungera. Utom möjligen att använda en rakbladsskrapa kanske - men det känns ju inte så smidigt direkt. Jag tror att jag betalde mindre för hela setet än bara en sax hade kostat här. Jag har tyvärr aldrig sett långa saxar av det slaget som inte är för akvariebruk. Finns ju grymt långa hundfrisörsaxar men de är avsevärt mycket dyrare än akvariesaxar och inte lika långa heller.


              Angående lysrör vet jag inte särskilt mycket om specifika sorter, har inte läst in mig på djupet men använder du reflektorer "förlänger" du ljuset avsevärt mycket - från alla rör
              Jag tänkte eventuellt köpa Juwels clip-ons senare - om det passar vad jag tänkt försöka åstadkomma.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8

                Köp ProScape Tools S Curved Scissors for Plants 30 cm hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Andreas.F

                  Trist attityd. Jag har provat men hittar inget på akvariesax som passar in på det jag vill ha. Därför undrar jag om ni som håller på med detta i över tio år kanske snubblat på en lång sax som inte är till för akvarium men visats sig passa utmärkt för detta.
                  Nä det har jag inte men läst för många frågor tror jag där man vill ha saker serverade...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Tror inte att du hittar den längd på sax som du är ute efter (om du sökt överallt), lite blöta armar får man offra

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Andreas.F
                      • July 2008
                      • 43

                      #11
                      Tack för alla svaren!
                      Bir till att läsa om lite LED kontra lysrör ikväll när frun somnat

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Om du tänker att ha lysrör så köp inte Juwels reflektorer för dom går bara sönder.

                        Kommentar

                        • Andreas.F
                          • July 2008
                          • 43

                          #13
                          Efter att ha kollat runt lite blir det mer och mer klart att det är LED som gäller. Det blir nog till att byta ut hela rampen mot Juwels LED ramp. I det paketet ingår en Day och en Nature Ledrör. Räcker det med dom eller bör man byta ut dom direkt?
                          Jag tänker främst för dom låga växternas skull.

                          Kommentar

                          • Andreas.F
                            • July 2008
                            • 43

                            #14
                            Tillägg, idag har jag ett Juwel Colour T5 24W rör samt ett Sylvania Aquastar T5 24W. Då jag köpte burken begagnad är det svårt att veta hur länge rören varit igång, dom har inga yttre påverkningar vad jag kan se iaf

                            Kommentar

                            Arbetssätt...