Gömma filtret på ett nano eller bygga filterkammare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 237
    • July 2019
    • 79

    Gömma filtret på ett nano eller bygga filterkammare.

    Hej!
    Jag är lite sugen på att skaffa ett nanoakvarium på 30liter och fixa något snyggt aquascapig. Tänkte ha lite räkor i med någon enstaka småfisk.
    Men hur gömmer jag filtret på bästa sätt?

    Är ju inte så snyggt med ett filter i hörnet med en doppvärmare.
    Tänkte om det går att förlänga akvariet bak och ha en filterkammare med doppvärmare där och kanske bara använda själva pumpmotorn som bara utblåset sticker ut i akvariet.
    Kommer pumpen orka pumpa genom ett så mycket större filter? Blir i princip hela baksidan som blir ett filter.
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag hade ett litet diskret hang-on på ett av mina. Visst syns de men bara på baksidan. Men inuti tanken gör det ju inte det. Jag hade svart plastfilm på baksidan dessutom så man såg inte filtret genom glaset heller. På ett annat hade jag mossvägg och då syntes det inte heller, givetvis.
    Doppvärmare finns det minimala och väldigt diskreta som man enkelt kan gömma bakom en växt. Mitt minsta är nätt och jämnt större än en whiteboardpenna. Lite tjockare än så. Och är inte i glas utan någon slags keramiskt material så den är helt svart, matt och väldigt diskret. När jag hade det bakom en växt såg man knappt att det var där.

    Checka runt efter hang-ons för det blir ju exakt samma princip som din utbyggnad skulle bli (om jag förstått dig rätt). Det finns vissa som är väldigt platta och små, som är specifikt för nano.

    Kommentar

    • 237
      • July 2019
      • 79

      #3
      Tack för svar!
      vet du vad det är för märke på doppvärmaren?
      Låter ett hang-on filter mycket? Är det inte risk att det börjar läcka eller är inte själva filtret på utsidan?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Aquaclear hang on 20 är väldigt tyst, kom dock ihåg att sätta filtermatta på insuget annars sugs räkor in där. Täckglas funkar dock inte då eftersom filtret hänger över kanten. En hel vägg med svart filtermatta är ju en bra lösning också men tar ju en hel del yta från karet. Man kan spara lite utrymme om man tar röret från ett billifilter bakom filtermattan och kör med luftpump, då tar röret upp 2 cm, en pump tar ju upp mint 5cm. Eller så kör du bara en luftsten med luftpump och låter sanden på botten sköta den biologiska filtreringen... Doppvärmare skulle jag skippa, räkor vill inte ha så varmt och du har troligen minst 20gr hemma?
        Senast redigerad av åheim; 22 July 2020, 22:29.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Nej, jag tyckte inte att mitt lät mycket öht - inte ens i närheten så mycket som vissa innerfilter jag haft. Fast jag är kanske inte världens bästa att fråga när det kommer till det för jag har så mycket oväsen här med alla djur, att filter är det sista man skulle höra (För att inte nämna det konstanta skvalandet från långt större filter än så :P
          (Jag placerar nästan alltid utblås över ytan - medvetet). Jag tyckte att det var läskigt första gången jag skulle använda ett hang-on, jag var helt övertygad om att det skulle kvadda och allt rinna ut - men det gjorde det ju givetvis inte och jag vande mig

          Personen som köpte det filtret (och karet) av mig tillsammans med en massa andra räk-grejer, körde dessutom en variant med ett bottenfilter hon fick av mig på köpet (som jag hade fått med någon batch med prylar). Det var till en guldfiskskål men hon monterade det i ett räkkar. Jag har inte den blekaste aning om hur dock - jag har aldrig ens testat ett bottenfilter förutom i ett kar jag hade där det var inbyggt. (Och jag kopplade ur det och körde skumfilter istället).

          Som åheim sade - passar inte täckglas med ett hang-on. Såvida man inte mixtrar med det. En släkting till mig skar ut en lagom bit ur täckglaset, för att jag skulle kunna ha räkorna ifred från klåfingriga katter. Så det funkade

          Och det är faktiskt sant som åheim säger, att man inte behöver doppvärmare - iaf inte nödvändigtvis. Små kar håller ofta sig varma i rumstemperatur - men däremot har jag snorkallt inomhus på vintern så mina kar blir nedkylda - måste ha doppvärmare i alla kar. (Vidrigt. På sommaren är det så varmt att både jag, djuren och fiskarna koks - på vintern är det iskallt...)
          Jag har en pytteliten Aquael iaf - men har en annan liten också men vet inte vilken låda allt sådant är i - har nyligen inventerat och packat allt som ska ut. Men den jag dillade om är en Aquael. Jag googlade för att se om jag kunde länka bild men hittar bara bilder på någon annan variant som nog är nyare - den finns i små men har en stor ful ratt på framsidan. Min är bara helt slät och svart. Den går inte att reglera för övrigt, den har bara ett läge, men tillhörde ett 30 nano jag köpte någon gång för typ kanske 7 år sedan eller något sådant.

          Kommentar

          • 237
            • July 2019
            • 79

            #6
            Aquaclear hang on 20 verkar ju tyst och bra.
            åheim, det jag tänkte var att förlänga baksidan på ett nano med tjockleken som filter eller pump kräver.
            borra ett hål i vardera övre hörn, ett för in och ett för pumpens utlopp. Eller ska insuget sitta så lågt det går?
            kanske även sätta passbitar så att vattnet måste gå upp och ner i ett mönster så det får kontakt med hela filtermängden.
            Men det är kanske överkurs. Lättast att kanske bara köra på ett hang on filter.

            Riktigt kalla dagar så kan det nog dippa strax under 29 grader inne innan jag kommer hem från jobbet och får fart på kaminen. Men det kanske räkorna klarar?
            Senast redigerad av 237; 23 July 2020, 00:52.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              29? Menar du 19...

              förlänga karet låter vanskligt, och tänk om hålet täpps igen av någonting då kommer den pumpa ur kammaren och svämma över karet.

              ett litet spongefilter som man gömmer bakom lite inredning är ju ett räksäkert alternativ också.

              men aquaclear är ett kanonfilter, jag körde ett sånt i 5 år på ett 26 liters.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • 237
                • July 2019
                • 79

                #8
                Blev lite felskrivet, 20grader ska det vara
                Fick skriva om inlägget 3ggr innan jag förstod varför inlägget försvann. Konstigt att det försvinner när man lägger in en vanlig smiley.

                Är sugen på ett Aquael nano 30l och där ingår det ett Pat mini filter som dom flesta är nöjda med.
                Men blir kanske svårt att få det snyggt om man ska ha aquascape.
                Kanske blir billigare att köpa bara ett akvarium utan tillbehör och köpa en aquaclear till.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Jag har ett sånt kar och mitt filter syns inte alls bakom alla växter. Om du målar bakgrunden svart smälter det svarta filtret in bra och med några strategiskt placerade växter och/eller rötter tror jag inte du kommer tänka på filtret.

                  Kommentar

                  • 237
                    • July 2019
                    • 79

                    #10
                    Ok! Lutar åt ett sånt. Får byta ut filtret om jag inte blir nöjd eller om det inte går att få till snyggt.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Skumfilter är det jag oftast kört i mina nano till räkor och snäckor. Både för att det är säkert och för att de mumsar på allt gott som samlas på det Men eftersom du är ute efter något väldigt diskret, kan det ju vara svårt att gömma men det beror ju helt på hur du inreder allting. Skum är mitt förstaval när jag har räkor. Men som sagt kan det ju störa om man har väldigt specifika planer på inredning och man inte kan gömma det i just den scapen. Till fisk har jag oftast kört minifiltren som följer med karen vid inköp - och hang-on till ett kombo med räkor och mikrofisk.

                      Din plan låter väldigt komplicerad så isf hade jag kört på hang-on, det som åheim rekommenderar lät ju bra utifrån vad han beskriver så kör på det då?

                      19 hade jag inte velat ha i mina kar, det är för lågt för de flesta mikrofiskar. De klarar väl sig men det är knappast optimalt. Räkor klarar sig i 19 men mår bättre om det är lite mer än så. Men karet kanske inte håller den tempen även om din inomhustemp gör det. Små kar håller ju generellt värmen bra - på gott och ont... (På sommaren är det inte så skoj, de värms upp helvetiskt fort...) Jag vet inte hur mina kar hade legat på vintern utan värmare eftersom jag alltid har det i så jag kan inte alls uttala mig om den saken men det lär du ju se om du skaffar ett kar och sedan testar utan värmare och ser hur saker blir

                      Kommentar

                      Arbetssätt...