Eheim Aquaball 130

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baikal
    • July 2020
    • 3

    Eheim Aquaball 130

    Är helt ny på akvarium fronten och köpte ett begagnat akvarium för 5 dagar sen. Allt funkar som det ska och vattnet har en bra kvalité.
    Men vattenpumpen/filter låter en hel del. Eller både och. När jag först startade akvariet utan fiskar i så lät den första dagen. Sen nästa dag så kunde man knappt höra den.

    Idag innan vi skulle lägga i Amanoräkor och några malar så rengjorde vi filtret och efter det så låter det igen ganska högt om pumpen.
    Kan det vara så att det låter innan det samlas lite smuts i filtret eller är det bara så det funkar? Få se hur det blir imorgon.

    Uppskattar alla svar och råd.
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Nu har jag för all del inte haft just det filtret, men generellt om de låter - är det för att något är trasigt, något har fastnat eller någon del inte sitter fast som den ska. Hur låter det? Typ skallrar och grejar och har sig? Eller du bara tycker att det liksom har ett högt ljud när det jobbar? Ibland kan de låta lite precis när man kopplar i dem, innan de tar upp vatten och börjar jobba. Men det är ju knappast något större oväsen och försvinner direkt.
    Vissa filter låter mycket mer än andra - det är något många brukar ta med i beaktande när de köper ytterfilter - eftersom vissa verkligen låter som industrimaskiner eller någonting... Man brukar dock vänja sig fort.

    Någon del kan sitta löst inuti. Jag vet inte alls hur Eheims bollfilter ser ut inuti - har bara haft deras pickup-varianter, men om man tänker generellt på innerfilter, kan de ju ha väldigt olika design inuti för hur man sätter fast filterpatronerna. Aquael har t.ex. en helt idiotisk billig variant som följer med deras karpaket. Där är själva hållaren till filterpatronen löstagbar och om man inte sätter fast den korrekt - kan filtret skallra som attan - eller kåpan, och ibland hela patronen med hållare och hela rubbet - trilla av. Har du checkat inuti så att alla delar sitter där de ska och att du sätter fast delarna korrekt? (Det brukar dock sällan vara så värst avancerat med de flesta filter).

    Rengör inte filtret ofta. Och speciellt inte nu i början! Och var väldigt, väldigt försiktig. Om du stoppat i fisk redan - måste du ha stenkoll på vattenvärdena.

    Generellt sett tar det minst en månad innan ett akvarium är redo för invånare. Ibland upp till två månader. Bakteriefloran som ska sköta vattnet och ta hand om avfallet och omvandla det till ofarliga ämnen - tar tid att bygga upp. Tyvärr är det inte så många nybörjare som vet detta om de inte läst på i förväg :S Och djuraffärerna är helt urusla på att informera om det här - och prackar på folk "magiska medel" som de påstår ska fixa till vattnet. Det funkar inte så :S Man kan kanske hjälpa det lite på traven - men man kan inte trolla fram ett biologiskt nedbrytningssystem ur en flaska...

    Vissa tycker att det är helt okej att köra igång ett kar med fisk - personligen är jag emot det och stoppar inga djur i ett kar innan det är helt stabilt och jag vet att jag har en fungerande nitrifikationscykel. Men har det skett så har det skett och då får man försöka göra det bästa av situationen


    Du sade att vattnet har en bra kvalitet, hur menar du då? Har du tester?


    Men oavsett om du har tester - så spelar det absolut ingen roll just nu om du ser noll i värden - eftersom du inte har några nedbrytarbakterier i vattnet och då kommer du inte att få några mätbara värden av nitriter och nitrater. De finns ju helt enkelt inte eftersom det inte finns några bakterier som omvandlar ammoniak till nitrit - eller bakterier som omvandlar nitrit till nitrat. De två förstnämnda är dödligt giftiga för invånarna. Amanoräkorna kommer att stryka med direkt om du dina värden går högt. Fiskarna också men räkorna först.

    Du måste läsa på om nitrifikationscykeln, för dina fiskar riskerar att dö annars. Så fort du får minsta uppbyggnad av ammoniak i vattnet (vilket sker direkt - via fiskarnas bajs, matrester och sönderfallande biologiskt material som växtdelar etc) och bakterierna som ska ta hand om det inte finns - kommer fiskarna att dö av förgiftning.
    Du kommer att få byta vatten väldigt ofta och städa nitiskt, eftersom du satt i fisk utan befintlig bakterieflora. Det är totalt omöjligt att säga hur lång tid - men på en höft; om du inte byter vatten på en vecka eller två - kommer dina fiskar att dö. 100 % säkert. Det kan ske fortare än så - två veckor är nog minst sagt otroligt att de skulle klara sig. Speciellt mal skitar ner väldigt mycket och väldigt fort. På en vecka kan du säkert ha dödliga nivåer om karet inte är någorlunda stort. Men även då går det rätt fort. Med mycket fisk i karet lever de inte ens en vecka...

    Läs på om nitrifikationsprocessen omedelbart, så att du slipper problem. Och skaffa vattentester omgående om du inte har det. För du måste ha stenkoll tills du har fått till en fungerande biologisk cykel i vattnet. Du behöver testa varenda dag och ha absolut koll på allt. Troligen väldigt täta delvattenbyten. Dina ammoniakvärden får aldrig gå högt nog att kunna skada djuren, och när du väl har nitriter i vattnet vet du att du är på väg mot att bygga upp ett system. Ammoniak och nitriter kommer att öka och sedan börjar du få nitrater. Och sedan sjunker ammoniak och nitriter och när de är nere på noll igen - och nitrater är det enda som finns kvar - är cykeln färdig. Nitrater är inte lika giftiga och dem får man bort via regelbundna vattenbyten. Men när det börjar bli ammoniak och nitriter i vattnet - dör fiskarna om du inte får bort en stor del av dem - så ofta att de inte hinner byggas upp. Då köper du tid medan bakterierna sakta förökar sig.

    Jag rekommenderar ordentliga dropptester och inte stickor. Det finns bättre stickor nuförtiden än det fanns förr - men i den här situationen, när du satt fisk i ett kar utan biologiskt filter - behöver du ha så exakta värden som möjligt. Köp en JBL testväska med de vanligaste testerna, det blir billigast. Runt 400-500 kr.
    Där har du de som är absolut livsviktiga att testa för - NH4 (ammoniak/ammonium), NO2 (nitrit) och NO3 (nitrat) plus även pH och KH som även de är viktiga.


    Men det är jättesvårt att veta exakt hur mycket du har koll på och inte Det kan vara en helt idiotisk fråga för du vet kanske mycket väl detta - men du använder väl vattenberedare? Du tar inte bara vatten från kranen? (Långt ifrån en självklar sak att veta för alla nybörjare). Kloret i kranvattnet dödar både dina djur och nedbrytningsbakterierna. Man måste ha i vattenberedare - något som neutraliserar kloret
    .
    Akvarier är en helt annan sak än t.ex. att köpa en hamster - då fiskar är djur som lever i en väldigt liten miljö och i sin egen avföring och annat som avsöndrar gifter. Jag blir vansinnig på djuraffärer när de skickar hem folk med nyinköpta set utan att förklara hur långvarig processen är med att starta upp ett akvarium :S
    Hur ska nybörjare kunna veta om de inte får information, liksom

    Filter man har i akvarium är inte magiska, det är lite missförstått av nybörjare. Till att börja med; "pump" är något som pumpar runt vatten i tanken - det vi pratar om här, din Aquaball, är ett filter Det är otroligt många som säger "pump", även folk som haft akvarier länge Men det är inkorrekt. Det heter filter och i ett filter har man filtermaterial/filtermedia/filterskum/annat - (en del olika ord som kan förekomma). Det är bra att veta skillnaden för då hänger man med i vad folk pratar om.

    Ett filter är bara en del av det hela - då skummet/annat material inuti är grogrunden för bakterierna som ska sköta akvariets vatten. Det är därför man absolut inte ska rengöra det under cykeln (dvs cykeln när nitrifikationsbakterierna ska bildas och föröka sig) - då tar du bort alla bakterierna. Är det igenkorkat med skräp kan man typ skaka ur det ytterst försiktigt i akvarievatten i en hink - aldrig, aldrig kranvatten. Då dödar du bakterierna. Senare, när man väl har ett fungerande system, kan man i värsta fall skölja i avklorerat vatten om det verkligen behövs men helst bara i akvariets eget vatten. Är filtret tillräckligt effektivt för tanken brukar man inte behöva rengöra det speciellt ofta öht. Man kan ta ut dem och snabbskölja det lite grann i akvarievatten. Likaså ska man tänka på att när man byter ut skumpatronen - så tar du bort ditt vattenrengöringssystem eftersom du kastar ut dina bakterier. Så då har du inget system - återigen. Så när man planerar att byta filterpatron i ett filter som bara har en enda matta/patron, ska du ha ett annat filter igång ett bra tag i förväg - flera veckor helst - i tanken. För då har du något som sköter processerna medan det nya materialet suger upp bakterier och börjar bilda en stor och bra koloni igen.
    Så filtret är egentligen inte vad som rengör vattnet - utan "bostaden" för dem som EGENTLIGEN sköter vattnet - nyttobakterierna.
    Sen samlar ju filtret såklart upp smuts, växtdelar och annat krafs också - men det RENGÖR inte vattnet.

    Nu har du ju förstås köpt det här begagnat så det är ju inte så lätt då - men det finns mycket du måste läsa på om, och så fort som möjligt.


    Men det absolut viktigaste nu är att du förstår grunderna i hur nitrifikationsprocessen fungerar, så att du kan hålla djuren vid liv tills ditt kar fått igång ett biologiskt nedbrytningssystem. Och under den processen måste du verkligen ha stenkoll - och så fort det börjar bli minsta lilla för höga värden i vattnet - måste du byta mer vatten. Jag har inte ens fisk i mitt största kar jag startade upp nu nyligen - men mina värden löpte totalt amok för att jag hade grenar som råkade ruttna och släppte ut massor av ammoniak i vattnet - vilket resulterade i att alla värden sköt i taket och jag har fått byta 40-80 % vatten dagligen tills jag fick det under kontroll. Hade jag haft fisk i karet hade de definitivt dött allihop.
    Jag startade det för 3-4 veckor sedan och jag räknar inte med att kunna ha fisk i det på minst två veckor till. Jag har fortfarande inte fått bukt med alla problem de galna värdena orsakade. Och jag har haft många kar, i ganska många år :S Och det gick ändå åt pipan.


    Hur stort är ditt kar? Det är extra relevant i ett litet akvarium eftersom mängderna ammoniak/ammonium går upp i väldigt höga halter avsevärt mycket fortare eftersom vattenvolymen är så liten. (Därav att små kar oftast är mer svårskötta än stora - tvärtom mot vad folk tror).


    Och sätt absolut inte i mer djur förrän ditt kar är klart. (Dvs att du har en fungerande cykel).
    Och få i växter snarast, gärna många, och snabbväxande sådana. De hjälper till att ta hand om lite av överskottet - plus förebygger alger som slår till direkt i ett kar där det blir överskott på ämnen. Håll botten väldigt ren, mata inte mer än fiskarna äter upp direkt (tumregeln brukar vara 2 minuter - är det inte borta då - är det för mycket).
    Byt lite vatten ofta - speciellt tills du testat vattnet ordentligt och har kontinuerlig koll på hur det utvecklar sig.
    Sen i övrigt - du skrev "mal". Jag vet inte vilka malar det är men malar har iaf specifika behov i fråga om mat och annat så att du tänker på det. Flingfoder och grejer duger inte och många malar måste ha rötter att gnaga på.


    Nu blev det väldigt mycket men jag blev lite orolig för det verkar som att du möjligen kanske inte riktigt har pejl på de extremt viktiga grundkunskaperna...
    Senast redigerad av Bambikill; 21 July 2020, 01:37.

    Kommentar

    • Baikal
      • July 2020
      • 3

      #3
      Hej,

      Tack för ett detaljerat svar. Det uppskattar jag verkligen.

      Så när det gäller vattenkvalite så tog jag ett provrör till Djur Magasinet där de testade det och tyckte att det såg jätte bra ut. Jag har ett kar på 120 liter och den var igång 5 dagar innan jag köpte amanoräkor och malar (såna som är aktiva och gillar och vara fler än två i grupp).
      Jag har ganska bra med växter och har läst på och tänkt på att hålla det enkelt. Du kan se på bilderna.

      Jag ska idag köpa en sån testväska som du rekommenderar. Men det ända som jag tycker jag måste kolla upp är just det med vattenfiltret. Det låter men som sagt det slutade låta efter typ 2-3 dagar efter att jag satte igång den första gången.Ska kolla när jag kommer hem hur det ser ut. Om jag inte har sattt den in ordentligt eller så.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Eheim aquaball ska vara tystgående! Kolla så att impelleraxeln sitter som den ska och sen kan man vicka ner filtret på sidan för att få ut eventuell luft som samlats i impellerhuset.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Baikal
          • July 2020
          • 3

          #5
          Bambikill nu har jag gjort följande och sett följande fel.

          Köpte ett JBL testväska och testade vattnet. Alla värden såg riktigt bra ut. Så nu vet jag att vattnet är bra.

          När det gäller filtret så är den fixad. Det finns ett litet hjul under den som inte satt som det skulle och det innebar att det lät som det gjorde.

          Men det som har hänt är att en av de minsta amanoräkor har dött :´( . Alla andra Amanoräkor och Garra Flavatra Panda mår bra. Men jag upplever malarna som inte så aktiva hela tiden. Så undrar lit evad det kan vara. Vattentemperaturen är stadiga 27° .
          Kan det vara så att Amanoräkan dog bara för att den var svag?

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Baikal
            Bambikill nu har jag gjort följande och sett följande fel.

            Köpte ett JBL testväska och testade vattnet. Alla värden såg riktigt bra ut. Så nu vet jag att vattnet är bra.

            När det gäller filtret så är den fixad. Det finns ett litet hjul under den som inte satt som det skulle och det innebar att det lät som det gjorde.

            Men det som har hänt är att en av de minsta amanoräkor har dött :´( . Alla andra Amanoräkor och Garra Flavatra Panda mår bra. Men jag upplever malarna som inte så aktiva hela tiden. Så undrar lit evad det kan vara. Vattentemperaturen är stadiga 27° .
            Kan det vara så att Amanoräkan dog bara för att den var svag?
            Okej det är jättebra att du köpt tester och testat. Du måste testa varje dag. Ungefär 24 h mellan testningarna, så har du stadig koll.
            Men faktum kvarstår att i början av en cykel ser allt bra ut därför att det inte finns något som ger utslag. Innan du har bakterier som omvandlar ett ämne till ett annat - kan du ha noll i allt i början - sedan ökar det gradvis och plötsligt skenar det iväg och då är det för sent om du inte är förberedd och redo att ta drastiska åtgärder omedelbart.

            Så att värdena är bra - stämmer helt enkelt inte, jag är ledsen men du måste tro på vad jag säger och läsa på snarast för dina fiskar KOMMER att dö annars.
            Jag hade inte sagt det om jag inte visste stensäkert vad jag pratar om. De här gyllene reglerna om akvaristikens grunder, är en ren sanning och gäller för alla akvarister, alla kar och alla djur. Det här är något ALLA som skaffar akvarium måste göra - förbereda ett kar för att kunna ha djur i det.
            Det är därför man måste läsa på. Mycket. I förväg... Och kontinuerligt hela vägen under hela sitt liv med akvarier. Jag har haft många akvarier och ändå inträffar problem hela tiden, med lite allt möjligt. Och man lär sig nya saker varje gång och varje dag. Den här omgången när jag startar upp ett nytt kar - har jag haft många olika problem som allihop uppstod av en enda anledning; att mina värden ökade för fort och för högt - som i sin tur födde massor av andra problem. Ohyra, för låg pH, alger, inbalans och skit. Min cykel har pågått i ca 3 veckor hittills och jag tror inte att jag vågar ha i fisk förrän om typ två veckor kanske. Tidigast. Jag har fått lägga minst 3 timmar om dagen på akvariet. Och jag har alltså inte ens fisk i...
            Så man ska ta reda på saker i förväg...
            Men om situationen redan uppkommit måste man helt enkelt göra det bästa av den.

            Det skulle kunna vara en idé att kanske köpa någon slags ammonia-remover att ha i filtret, det finns olika typer av medel i form av speciella filtermaterial och annat.
            Jag använder det aldrig för det ska inte behövas när en cykel fungerar men i den här situationen måste du få bort så mycket ammoniak/ammonium du bara kan, under tiden bakterierna förökar sig. Men jag har ingen aning om det ens går att ha mer grejer i filtret du har.

            (Litet tillägg i efterhand; Jag såg nu att du skrivit ett annat svar tidigare. Men i din djurbutik - de måste ju veta att ditt kar inte har någon bakterieflora för att veta att värdena ser bra ut. För givetvis har du inga mätbara värden innan cykeln kommit igång och det händer inte på två sekunder - men när det väl börjat, går det fort om du inte är snabbare än produktionen av skadliga ämnen).


            Du KOMMER att ha noll på allt först. (När man inte har fisk. Stoppar man i fisk direkt kommer du att ha värden av ammoniak väldigt fort då det kommer från all förruttnelse - fiskbajs, växtdelar, rubbet). Vattnet ser bra ut för att du helt enkelt inte hunnit få något annat för testerna att avläsa. ÄN.

            Sedan kommer du att se att du har värden av ammoniak/ammonium (NH4) . Sedan börjar halterna öka. Väldigt små koncentrationer av detta dödar alla djur i vattnet.
            I slutet av en cykel har du ingen NH4 alls - därför att du vid det laget har tillräckliga bakteriekolonier som tar hand om allt innan det hinner gå upp i farliga mängder.
            När man inte hunnit få en bakterieflora är det enda sättet att få bort överskottet - genom att byta stora delmängder vatten, ofta. I ett fungerande akvarium finns de helt enkelt inte.

            När du har lite NH4 i vattnet - börjar den första gruppen av nyttobakterier att bildas. De "äter" NH4 och omvandlar det till nitriter - NO2. Då börjar du kunna utläsa värden av det senare i vattnet. Nitriter är också dödligt giftiga redan i små koncentrationer. I slutet av en cykel har du inget av detta i vattnet - av samma anledning som ovan.
            Men tills dess kan du bara späda ut dem genom att ta bort så mycket som möjligt via täta delvattenbyten.

            När du då har börjat få nitriter i vattnet - börjar den andra gruppen av bakterier att bildas och föröka sig. De i sin tur "äter" nitriter - NO2. Och omvandlar dem till "ofarliga" nitrater - NO3. (Nitrater är giftiga i stor mängd plus att stort överskott ger fäste för alger och annat - men lite måste finnas i vattnet för att växterna ska ha näring. (Det finns ALLTID, såvida man inte byter enorma mängder vatten varje dag - och SKA också finnas). Överskottet får man bort genom normala delvattenbyten - ca 25-30 % varje eller varannan vecka, generellt. Vissa byter mer sällan, andra oftare - beroende på vad deras specifika kar behöver.

            I ett kar som inte fått bilda den här cykeln på naturlig väg, utan invånare eller med bara max typ EN invånare (jag kör aldrig någonsin med djur i karet utan tillsätter ammoniak på annat sätt) - vilket tar ungefär 4-8 veckor, generellt - finns inget annat sätt att hålla djuren vid liv tills cykeln kört klart, än att du städar och byter vatten hela tiden, för att hålla djuren vid liv.

            Så - skedena i en cykel är som följande;

            1) Farligt NH4 börjar öka. Vilket gör att den första bakteriegruppen börjar bildas.
            2) Dessa bakterier omvandlar NH4 till farligt nitrit - NO2. När nitriter börjar bildas, börjar även den andra bakteriegruppen bildas.
            3) Nitriterna - NO2 - börjar öka. Fort. Samtidigt blir det fler och fler av den senare gruppen av bakterier som omvandlar nitrit - NO2 - till det "ofarliga" (utom i stora mängder) nitrat - NO3.
            3) Alla värden fortsätter öka men i takt med att bakterierna förökar sig - kommer du se minskade halter av NH4 och NO2, medan NO3 ökar stadigt.
            4) Cykeln är färdig när du har noll i NH4 och NO2 och bara förekomst av NO3. Och detta tar iallafall kanske en månad från första isättning av en ammoniak-källa i tanken. I det här fallet, djur. Cykeln går fortare när man har djur i tanken - men risken är väldigt, väldigt stor att de dör.

            Och det du ska göra är att hålla liv i djuren tills dess. Och det är ett stort jobb.


            Garra flavatra är ingen enkel art - det är en hyfsat krävande sådan, absolut ingen nybörjarart och du ska vara beredd på att det kan gå illa för de kräver väldigt rent vatten med bra flow, hög syrehalt och i ett kar som inte har en fungerande bakterieflora, kan de stryka med väldigt fort av förekommande värden av de giftiga avfallsprodukterna från förruttnelse. Dessutom måste de nästan ha alger i karet. Inte vilken sort som helst utan sorter de kan äta.
            Temperaturen är på gränsen till för hög för komfort för dem. Jag har sällan över 25 i något akvarium. Jag har själv valt bort dem för att de inte passar mina kar - eftersom de vill ha bra ström i sitt vatten och behöver sina alger.

            Att de beter sig slött kan vara ett allvarligt varningstecken. Men måste inte vara det.

            Amanoräkor, är som alla andra djur - känsliga för gifter i vattnet. Och de kommer att dö innan fiskarna gör det. Troligen iallafall.
            Ibland dör djur av flyttstress eller lite vad som helst - men i det här fallet är risken att det kan vara att vattnet inte är färdigt för att det inte har något som helst biologiskt kretslopp. 27 är för varmt för dem. De bör ligga någonstans mellan 20-25. Jag hade satt tempen på ca 23-24, det passar både fiskarna och räkorna. Men du ska se till att den håller sig stadigt där för om temperaturen börjar fluktuera, speciellt om den sjunker - påverkas vattnets pH och KH och det i sin tur påverkar bakteriernas tillväxt och i sin tur gifternas förekomst.
            Senast redigerad av Bambikill; 22 July 2020, 12:06.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Är du bra på engelska? Här har du lite basic information om garra; https://www.seriouslyfish.com/species/garra-flavatra/
              De är som sagt inga bra nybörjarfiskar och jag undrar lite över hur pass smarta personalen i din djurbutik är om de inte påpekar för dig att de kräver ganska specifika förhållanden för att trivas. Förser du dem väl med en bostadsmiljö som passar dem - är de nog inte så värst krångliga men grundkraven måste finnas.

              ( Nando - hade du inte haft garra, eller yrar jag? Jag har för mig att det var du och jag som pratade lite om dem i förbigående. Hoppas taggningen funkade nu...)


              Om nitrifikationscykeln (på engelska men lättförståeligt); https://modestfish.com/how-to-cycle-your-aquarium/


              Det finns mycket du behöver lära dig, så fort du bara kan - men du kan fixa till det, om du ger dig fan på det och verkligen lägger ner jobbet
              Och man får se det från den positiva sidan; du lär dig hur du INTE bör göra i framtiden
              Men alla gör misstag och det är så man lär sig och alla har klantat sig med något i sitt liv. Jag har haft hundratals djur genom mitt liv - av alla sorter mellan häst och amfibier och annat - och jag gör fortfarande idiotiska tabbar ibland.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                #8
                Bambikill - du minns rätt. Jag har haft garra flavatra. Det är en fisk som gillar ganska strömt vatten och som behöver vara en större grupp för att må bra. Tycker inte heller att det är någon egentlig nybörjarfisk. Men de är roliga att se på och har ett spännande beteende där det blir en del ”strider/mätningar” inom gruppen och där de ofta blir bleka i färgen när detta sker.

                Kommentar

                Arbetssätt...