Juwel Hiflex reflektor - kan de kortas av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Juwel Hiflex reflektor - kan de kortas av?

    Kan man manipulera Juwels reflektorskärmar? Jag har ingen aning, har aldrig använt lösa skärmar, bara inbyggda i toppar/ljusramper, samt reflektorspots, och vet inte över huvud taget hur just de här är i tjocklek eller flexibilitet.

    Jag funderar på om jag borde ha det för att få ner riktigt ordentligt med ljus i det ljusare mittpartiet i karet jag håller på med. (Svartvatten). Men jag tycker inte att jag behöver ha "hjälpen" i kanterna, som ska vara mörkare. Så jag tänkte; undrar om man kan skära dem kortare och bara ha reflektorparti i mitten? Men jag vet å andra sidan inte om det skulle fungera rent tekniskt - om jag sprider ljuset underligt då, om det bara finns en bit i mitten.
    (Gamla T8-rör. De är okej i Lumen men vissa växter jag vill ha på bottennivå i mittpartiet ha kräver aningen bättre ljus än jag tycker att rören kan förse dem med. Övriga med högre ljuskrav hamnar nära ytan så de kommer att få vad de behöver).

    I sidorna (under ljusrampen) kommer jag eventuellt att ha något som dämpar ljuset (inte säkert, det beror på hur pass bra skugga jag kan få från växter) - och då tänkte jag att det kanske är dumt att ha reflektorer även där - utifall att det skulle generera väldigt mycket extra hetta vilket kanske inte vore optimalt om jag ska ha skuggande material under lysrören där.
  • RickardN
    • April 2020
    • 83

    #2
    Nu finns ju dessa i flera olika längder..
    Men jag monterade en idag.
    Förutom hållaren så är det 2 st reflekterande "paneler", de är knappast några problem att klippa av med en sax.

    Kommentar

    Arbetssätt...