Termometer sprack - petroleum? Ska vara ofarligt men jag är tveksam...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Termometer sprack - petroleum? Ska vara ofarligt men jag är tveksam...

    Tja... precis som det låter. Som tur var.var det i mitt temporära växtkar som jag dessutom precis hade tömt nästan fullständigt på växter.

    En glastermometer slog mot rutan och sprack när jag grejade - och eftersom jag antog att det var blod började jag undersöka händerna istället för karet - varpå filtret spred skiten i hela vattnet. Jag antog först att det bara var färg och tänkte bara sleva upp de flytande färgklickarna och sedan googla om huruvida ämnena var farliga - tills ångorna fick mig att hosta och ögonen att sticka... Har aldrig någonsin haft sönder en termometer förut, och nu var det bara en minimal liten krock med glaset som spräckte den...

    Fick panik eftersom jag inte har den blekaste aning om vad en termometer innehåller (man hittar ju inte direkt så många kvicksilvertermometrar nuförtiden...) och snabbslevade upp vattnet för byte (var iallafall snabbtänkt nog att hämta en städhink och skål istället för att använda akvarietillbehör innan jag visste vad skiten bestod av) - men det blev alltså så rejäla ångor att ögonen rann på mig. Hela vardagsrummet stinker fortfarande - även om jag smällde upp fönstren på vid gavel.

    Enligt någon sida bör det vara petroleum och det stämmer säkert för det stinker just lacknafta eller liknande. Men jag kan inte förstå att den minimala mängden kan orsaka den här mängden ångor. Sidan säger att den lilla mängden ska vara ofarlig för växter och fiskar men jag fattar ändå inte riktigt hur det verkligen kan vara det i ett så litet utrymme - om jag upplever det som så jobbigt utanför vattnet... Termometern i fiskarnas kar åkte upp illa kvickt, då den är av samma modell...

    Är det verkligen så ofarligt? Och går det att få bort med ordentlig skölj? De få växterna som var kvar kan jag iofs leva utan men jag behöver ju inte kasta dem om jag inte måste. Men jag lutar åt att kasta skiten - inklusive det nyss isatta filtermaterialet från filtret, som råkade vara precis bredvid termometern - och tömma karet helt och sanera gruset, innan jag stoppar i några fler eventuella skott och grejer. Det är bara en 54 l så knappast särskilt stort jobb.

    Men vore ändå bra att veta utifall något liknande händer igen...
Arbetssätt...