Belysning till nytt projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastian87
    • July 2020
    • 2

    Belysning till nytt projekt

    Hej!
    Har varit på jakt efter fluval 3.0 (Den kortare varianten) till mitt nya projekt men då det inte finns någon aktör som kan leverera (vad jag kan hitta), så är jag nu på
    jakt efter något i klass med fluvals armatur och funktionalitet. Mottager gärna tips och önskar gärna att armaturen som eventuellt rekommenderas finns att köpa i Sverige/EU.
    Akvariet är 70cm långt och ska primärt vara för medelsvåra växter.

    Någon som har något gott att säga om Eheims armaturer?

    För att förtydliga, butiker jag lagt order hos där dom påvisar ett positivt lagersaldo har sedan återkommit och sagt att dom inte har i lager och kan inte få fram produkten.

    Trevlig dag på er!

    Med vänliga hälsningar



  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag har inga tips eller kunnighet om Fluval i fråga om belysningsapparatur - men ville iallafall gå i god för Eheims kvalitet och hållbarhet.

    Jag har - och har haft - tonvis med Eheimgrejer, och har aldrig varit missnöjd med en enda sak. Jag har uråldriga innerfilter, det äldsta måste vara uppemot 20 år gammalt - som fungerar lika bra som om de vore uppackade från lådan imorse... Urgamla pumpar och annat också. Allt funkar perfekt. Likaså Jäger-doppvärmare som säkert måste vara 30 år gamla (jag skojar inte... haha) och funkar lika bra som de av andra märken som är tillverkade för runt 5 år sedan... :P
    (Eheim köpte upp Jäger och MP för många år sedan - så allt är Eheim sedan dess).

    Jag har två stycken MP Aquarien - vilka då alltså tillverkas/tillverkades av Eheim - kompletta kar (180 och 200 l) med möbel och uppskattningsvis är de väl kanske runt 15 år gamla - möjligen något år yngre än så. De är från samma serie så ungefär lika gamla men ett är ett panorama, det andra normalt. Båda är köpta begagnade. De är helt felfria - inklusive ljusramperna. Den ena är i stort sett som ny - den andra fungerar fint men hållarna till socklarna har brutits av då feta katter dunsat ner på rampen. Och fungerar 15+ år gamla ljusramper bättre än 10 år yngre sådana, som krånglat för mig, är det kvalitet - IMO.
    Inga glapp, inga problem med elektroniken, inga utbytta delar. (Jag tänkte byta socklarnas hållare till den katterna massakrerar och pillade då ut allt - så jag såg skicket inuti också). Allt fungerar helt felfritt.
    Så ja - Eheim är kvalitet. Sen kan jag iofs inte borga för att allt de producerat är lika fenomenalt hållbart och bra - men jag har iallafall aldrig råkat ut för en enda sak från dem, som inte fungerat felfritt och under lång tid dessutom.

    Kommentar

    Arbetssätt...