fråga om filtermassa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carina6358
    • July 2020
    • 11

    fråga om filtermassa

    Hej
    Är alldeles ny här på forumet och hoppas på lite hjälp.... Har haft akvarium för många år sedan, men tänkte återuppta det nu. Har precis köpt ett begagnat 350 liters JUWEL. Till det följde ett Fluval FX6 filter... Min fråga är nu i vilken ordning jag ska sätta mina 3 korgar med filtermassor. Har ihåliga stora "makaroner" i en korg, mindre hela stenar i samma material som makaronerna i den andra och torv i den tredje korgen....
    Tack på förhand.
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Hejsan

    Har du ingen actual filtermedia öht i dunken? Alltså skum/matta? Materialen du har har ju som främsta funktion dels att samla bakterieflora och dels att sänka pH - men jag antar att du har någon slags filterskum för att fånga upp smuts och partiklar också?

    (Ska erkännas att jag aldrig haft ett FX6 men kollade det snabbt på google för att se hur korgarna såg ut - kunde dock inte reda ut med en snabbtitt var eventuellt skum sitter, men jag antar att det säkerligen måste finnas utrymme för skum i det också - keramiska innehåll samlar inte upp speciellt mycket av det och då förloras ju en av poängerna med ett filter om allt åker ut i karet igen. Mitt eget filter har fyra våningar med dubbelkorgar + ram för förfiltrering - så jag kan sätta ytterligare, finporigare skum i den nedersta också och sedan mecka med annat material för korgarna).
    Jag har personligen filtervadd i min översta för att samla upp eventuellt sista junk som kan komma ut i karet då min inredning släpper alldeles tillräckligt med krafs ifrån sig - så jag behöver inte "återvinna" alla partiklar. Keramiskt material har jag i de två mittenvåningarna. Jag har svartvattenkar men behöver inte torv då mina rötter och annat tanninrikt i karet sänker mitt pH till önskvärd nivå.

    Torv hade jag haft längst upp om jag var du (i en strumpa eller för användningsområdet avsedd påse i fin mesh - då du kommer att få mycket krafs från det ut i vattnet annars) eftersom torvens funktion inte är samla skräp eller odla bakteriekultur. Vad gäller placering av de övriga två korgarna vet jag inte alls då jag inte sett solida keramiska filterprylar. Men min första tanke är väl att sätta stenarna först eftersom de bör samla upp mer skräp som tagit sig igenom förfiltreringen och mindre kommer igenom till nästa nivå. Men det är bara en gissning.
    Googlar du info på filtret och lämplig placering - bör du få information både från Fluval och från folks diskussioner på forum.

    Kanske en dum fråga - men eftersom du nämnde att du inte haft kar på länge - ska du ha torv för att du vill åt låg pH eller stoppar du bara i det för att det följde med?
    För om du inte vill sänka pH ska du ju absolut inte ha torv i korgarna.

    Kommentar

    • carina6358
      • July 2020
      • 11

      #3
      sitter skumfilter runtom varje korg..

      Kommentar

      • carina6358
        • July 2020
        • 11

        #4
        På FX6 går vattnet uppifrån och ner så kanske de "minsta" delarna underst isf..... torven har jag bara som tänkt att sänka PH.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Jo, jag tänkte väl att det lät märkligt annars Det såg ut som en ringkonstruktion på bilderna så jag tänkte att det antagligen var filtrering på det sättet men var inte säker.

          Men googla lite om placeringen av korgarna - dock ser man ofta att tillverkaren rekommenderar helt annan ordning än många användare gör. Man får läsa runt lite och göra besluten utefter vilka svar som låter vettigast. Jag var lite fundersam nu när jag skulle fylla mitt eget den här omgången så jag kollade runt och bestämde mig till slut ändå för standardvarianten med maximal förfiltrering och sedan biomaterial. Och struntar för det mesta helt i alla andra vattenpåverkande extragrejer Fluval tycker att man ska stoppa i. Jag tänkte först ha torv i den översta eftersom det ska vara svartvatten men sen såg jag att min inredning fixar den biten på egen hand och eftersom min bakteriflora i karet jag ympat filterkultur från, är så välfungerande, tyckte jag inte att jag behöver mer ren biomedia, så jag körde på vadd längst upp som sista puts av skräp. Den samlar ju bakterier den också, oavsett.

          Men torven ska man iallafall ha längst upp ja, om man använder det.

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av carina6358
            På FX6 går vattnet uppifrån och ner så kanske de "minsta" delarna underst isf..... torven har jag bara som tänkt att sänka PH.
            Ahaaaa.... (Jag skrev samtidigt som du så jag såg inte att du skrivit det). Ah, men då blir det ju en annan femma. Då ska du vända på det.

            Jag googlade; https://s7d2.scene7.com/is/image/PetSmart/5105630_alt1

            De placerar som jag sade först - men omvändning ordning då eftersom vattnet går åt andra hållet.
            (Dock har de vanliga makaroner i båda korgarna så det hjälpte ju inte mycket vad gäller den biten :P)

            Kommentar

            • carina6358
              • July 2020
              • 11

              #7
              Tack för hjälpen... kommer att ta en stund innan allt kommer igång men lika bra att ta reda på så mycket man kan INNAN så att man slipper göra om sedan

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av carina6358
                Tack för hjälpen... kommer att ta en stund innan allt kommer igång men lika bra att ta reda på så mycket man kan INNAN så att man slipper göra om sedan
                No shit... Det lär jag mig gång på gång för att jag inte tycks komma ihåg det mellan omgångarna... hahaha

                Jag googlade runt lite till och kunde inte se att det skulle stå någonting olika när man kikade på de solida och ringarna - vare sig på paketen eller i butikerna som sålde dem. Checkade även Fluvals hemsida och de har inte ens de solida i produktlistan så min gissning är att det helt enkelt är en äldre variant av biomax. Likaså tycks de ha sett lite olika ut i formerna och storlekarna beroende på vilket filter de avsetts för. Jag betvivlar att funktionen är olika oavsett filter, utan det har nog bara handlat om mindre format för olika filter och till viss del även om uppdaterade former. Så jag tror inte att det spelar någon roll vilken ordning du har på dem - men mitt eget resonemang hade varit att ha de solida först eftersom de fångar mer skräp - medan de ihåliga släpper igenom vattnet inte bara runt utan även genom. Rent funktionsmässigt verkar det inte spela någon roll öht från vad jag kan läsa mig till.

                Jag har faktiskt aldrig ens sett de solida förut.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Fast du... hur mycket mindre är stenarna egentligen? För då kanske det inte ens är biomax utan något annat. Och då beror placeringen helt på vad det är. Fast ammonia removern är ju pytteliten i grovlek tror jag. (Och nu resonerar jag helt utifrån att samtliga materialen är Fluvals egna).

                  Kommentar

                  • carina6358
                    • July 2020
                    • 11

                    #10
                    Det är Sera Siporax Mini som jag har...

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #11
                      Ursprungligen postat av carina6358
                      Det är Sera Siporax Mini som jag har...
                      Aah. Fick googla för att se hur de såg ut. Hmm. Funktionen är ju uppenbart densamma som för biomax (eller andra keramiska biomaterial) så rent funktionsmässigt spelar det nog ingen roll vilket som är placerat var. Jag hade väl helt enkelt kollat lite på hur pass tätt de ligger. Eftersom de är så små, och solida - bör de ligga mycket tätare än större makaroner som ju släpper igenom vatten genom alla glipor mellan dem - och genom sig själva också. Så jag hade nog satt Seran först ändå. Innan makaronerna alltså. Just för att de troligen ligger mycket tätare och därmed hindrar mer partiklar från att gå igenom - och ytterligare filtration sker innan de kommer till makaronerna och går lättare igenom dem. Det är ju inte mycket junk kvar i vattnet efter förfiltreringen men av det som finns, bör mer stoppas av något som ligger mer kompakt

                      Men rent funktionsmässigt spelar det nog absolut noll roll vilket som är först av de keramiska materialen. Så länge torven är det sista vattnet passerar genom

                      Kommentar

                      • JoMa
                        • January 2014
                        • 25

                        #12
                        Detaljerad genomgång av FX6 och placering av olika filtermaterial: https://www.youtube.com/watch?v=yrOqfXG2nL0

                        Kommentar

                        • carina6358
                          • July 2020
                          • 11

                          #13
                          Kollade på den filmen också.... men han har ju samma material i alla korgarna

                          Kommentar

                          • JoMa
                            • January 2014
                            • 25

                            #14
                            Jag var lite för snabb där, inte sätt filmen på ett tag . Ni verkar ha kommit fram till en bra lösning, men jag skulle ha placerat makaroner innan Siphorax mini (dvs. makaroner längst upp, för eventuell sedimentering) även om det nog inte spelar så stor roll beroende på porstorlek på filtermatta innan. Själv har jag använt grov filtermatta > mellan > fin > Siphorax (standard = biomakaroner) > SubstratPro (= Siphorax mini).

                            Kommentar

                            Arbetssätt...