Underlägg Ramakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LNC
    • June 2020
    • 27

    #31
    Ursprungligen postat av Bambikill

    Ja det var faktiskt riktigt snyggt. Jag gillar verkligen inte ramkar annars men det gav ett helt annat intryck när det var svart.

    OT men... den första kommentaren på dina bilder... herregud vad jag garvade... Lite giftigt - men väldigt roligt
    Hahah ja den var rolig lät som han varit om lite

    Kommentar

    • LNC
      • June 2020
      • 27

      #32
      Vattenfyllt nu sen några timmar tillbaka och det här känns inte alls så bra, det diffar lite i ett hörn, hur nervös borde jag vara?

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #33
        Ursprungligen postat av LNC
        Vattenfyllt nu sen några timmar tillbaka och det här känns inte alls så bra, det diffar lite i ett hörn, hur nervös borde jag vara?

        https://m.imgur.com/a/OvKjEf8
        Hmm. Jag kan inte ge något svar på det, det är synd att man inte kan tagga människor i inlägg (tror jag?) men om du citerar tidigare inlägg från de som är gamla i gamet så kan du åkalla deras uppmärksamhet utifall att de inte skulle se din fråga.

        Jag hade ett litet kar på skrivbordet (nanostorlek men ett "vanligt" kar) och den nivåskillnaden var inte nådig. Dels lutar mitt golv aningen, och dels lutar nog skrivbordet också. Men med 30 l oroade jag mig inte direkt. I så fall nojar jag lite mer över att mitt 180 faktiskt diffar en aning. Men inte särskilt mycket. Men det kommer att bli så oavsett vad jag gör eftersom hela mitt golv lutar lite grann och möbeln i fråga inte är lämplig för att höja då den inte har fötter utan en ram runt hela foten.

        Däremot höjde jag min lagerhylla jag hade många kar i - för att vikten var så pass stor (kanske runt 400 kg eller möjligen 450 med all bråte jag lastade i den förutom karen). Den stod på hockeypuckar oavsett - eftersom den hade gett galna märken i parkettgolvet annars (möjlighetvis till och med krossat den då jag har idiotisk parkett med stavbyggda plankor) men jag körde in trippla eller fyrdubbla lager akvariematta under de främre fötterna och fick den då plan. De säckar ju ihop med tiden av vikten men även sammanpressade höjde de karet de 5-6 mm som behövdes. Och det blev precis lika stadigt som om den hade stått på endast puckarna. Sedan hade jag den även förankrad i väggen men den var ju 2 meter hög så enorm tipprisk i jämförelse med ett kar på en möbel/ställning.
        Så du borde kunna höja fötterna på den lägre sidan aningen, med något lämpligt material, om de andra tycker att det behövs.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #34
          Jag hade tömt det och ställt in så allt är helt 100% i pass. Du har väl justerbara fötter på den bänken, ser lite ut som puckar?
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • LNC
            • June 2020
            • 27

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Man kan ha underlägg under ett ramakvarium, men då aldrig under själva ramen utan bara under glasrutan. underlägget skall då inte vara tjockare än ramen eftersom akvariets tyngd skall vila på ramen
            Vad tror du om detta? Är detta jätteilla och farligt? Inte helt igenom verkar de som men linjalen går att vicka på ytterst lite.


            Kommentar

            • LNC
              • June 2020
              • 27

              #36
              Ursprungligen postat av admin
              Jag hade tömt det och ställt in så allt är helt 100% i pass. Du har väl justerbara fötter på den bänken, ser lite ut som puckar?


              vad tror du om detta då? Kanske därför det inte stod helt rätt?

              Kommentar

              • LNC
                • June 2020
                • 27

                #37
                Ursprungligen postat av Bambikill

                Jag har nog aldrig sett svart aluram. Det lät snyggare än .


                Mycket nöjd med resultatet. Det blev bottenmodul och lite småsten i istället för en massa tunga stenar. La endå i 10mm frigolit i botten över största delarna på botten ifall jag endå väljer att plocka lite mer sten. Vi får se. Aquapad mellan akvariet och möbeln är det också av just den anledningen du beskrev. Det ger mer grepp och akvariet kändes nästan halt direkt på möbeln, nu står det stilla.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #38
                  Ursprungligen postat av LNC



                  Mycket nöjd med resultatet. Det blev bottenmodul och lite småsten i istället för en massa tunga stenar. La endå i 10mm frigolit i botten över största delarna på botten ifall jag endå väljer att plocka lite mer sten. Vi får se. Aquapad mellan akvariet och möbeln är det också av just den anledningen du beskrev. Det ger mer grepp och akvariet kändes nästan halt direkt på möbeln, nu står det stilla.
                  Jag ska aldrig mer säga att ramkar är fula Det är verkligen milsvid skillnad på svart ram och vanlig aluram. Ger helt annat intryck, speciellt med svart möbel, det blir en helhet på det liksom.

                  Det ser jättebra ut med inredningen! Och bättre för sinnesron om man slipper gå runt och oroa sig över potentiella karkastastrofer :P Om man nu kan lösa det med lättare innehåll och vara nöjd med det - är det ju självklart bättre än att lasta tungt även om det HADE pallat tyngden. Det finns ju avsevärda plus med moduler... (Bara inte priset... haha)

                  Bra att det funkade med matta under. Jag har haft ett par ramkar som är väldigt glatta på något sätt. En 54 är så glatt att man enkelt kan skjuta det framåt om det står på en flat yta, det glider på fint på sin plastram... För det jag startat upp nu är det väl snarare möbeln som är det. Det är väldigt halt, man kan flytta det ganska enkelt på möbeln även när det är vattenfyllt, så jag skulle aldrig ha det utan matta under. Givetvis skulle ju karet inte swoosha av möbeln som en blöt tvål eller någonting - men det känns avsevärt mycket bättre när det står där det ska stå. Sen gillar jag det faktum att det ger en fuktspärr. Jag har aldrig fått en enda fuktskada på mina möbler för jag är så petig med att torka upp vad jag spiller - det skulle vara lätt hänt att droppar smyger sig in runt kanterna. Jag köpte ett kar begagnat nyligen och fick skrota möbeln - jag vägrade använda den. Den var så fuktskadad - på de flesta ställen men även på skivan, längs sidorna under karet - att jag inte förstår att skiten inte hade brakat ihop hos tidigare ägare... Och det karet och mitt är från samma serie och lika gamla. Och mitt har inte en enda fuktskada, medan det var i stort sett som om det hade legat i blöt i några år... (Vilket det ju rent tekniskt har gjort...)

                  Kommentar

                  • LNC
                    • June 2020
                    • 27

                    #39
                    Ursprungligen postat av Bambikill

                    Jag ska aldrig mer säga att ramkar är fula Det är verkligen milsvid skillnad på svart ram och vanlig aluram. Ger helt annat intryck, speciellt med svart möbel, det blir en helhet på det liksom.

                    Det ser jättebra ut med inredningen! Och bättre för sinnesron om man slipper gå runt och oroa sig över potentiella karkastastrofer :P Om man nu kan lösa det med lättare innehåll och vara nöjd med det - är det ju självklart bättre än att lasta tungt även om det HADE pallat tyngden. Det finns ju avsevärda plus med moduler... (Bara inte priset... haha)

                    Bra att det funkade med matta under. Jag har haft ett par ramkar som är väldigt glatta på något sätt. En 54 är så glatt att man enkelt kan skjuta det framåt om det står på en flat yta, det glider på fint på sin plastram... För det jag startat upp nu är det väl snarare möbeln som är det. Det är väldigt halt, man kan flytta det ganska enkelt på möbeln även när det är vattenfyllt, så jag skulle aldrig ha det utan matta under. Givetvis skulle ju karet inte swoosha av möbeln som en blöt tvål eller någonting - men det känns avsevärt mycket bättre när det står där det ska stå. Sen gillar jag det faktum att det ger en fuktspärr. Jag har aldrig fått en enda fuktskada på mina möbler för jag är så petig med att torka upp vad jag spiller - det skulle vara lätt hänt att droppar smyger sig in runt kanterna. Jag köpte ett kar begagnat nyligen och fick skrota möbeln - jag vägrade använda den. Den var så fuktskadad - på de flesta ställen men även på skivan, längs sidorna under karet - att jag inte förstår att skiten inte hade brakat ihop hos tidigare ägare... Och det karet och mitt är från samma serie och lika gamla. Och mitt har inte en enda fuktskada, medan det var i stort sett som om det hade legat i blöt i några år... (Vilket det ju rent tekniskt har gjort...)
                    Vet du om vattnet vandrar som hamnar på undersidan av täckglasen? Alltså tar sig ut o rinner för akvariet till tex möbeln? Det kan bli en del vattendroppar.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #40
                      Ursprungligen postat av LNC

                      Vet du om vattnet vandrar som hamnar på undersidan av täckglasen? Alltså tar sig ut o rinner för akvariet till tex möbeln? Det kan bli en del vattendroppar.
                      Njäe det har har väl svårt att tänka mig? Täckglas brukar ju aldrig nå hela vägen upp till kanten? Eller? Jag minns faktiskt inte hur ramkar ser ut där ovanpå, måååånga år sedan jag hanterade ett. Jag har alltid topplock på mina eftersom jag generellt har hoppande fiskar och dessutom katter. Har bara haft ett med glaslock men det var ett helglaskar och där vilar ju täckglasen på en glaslist längre ner i karet så de är ju inte högre än kanterna.
                      Låt det vara när det är riktigt blött i glasen och ta en titt på sidorna så lär du väl se om det verkar rinna, men det har jag svårt att tro Aluramen bör hålla allt innanför.
                      Jag slabbar inte mycket men har alltid handdukar redo när jag håller på med karet, och torkar direkt bort det jag råkar spilla ner mot möbeln.
                      (Förr blev det alltid en massa stänk och skit med vattenbyten men jag häller/spolar i vattnet genom ett durkslag - kommer sällan en ens droppe utanför. Stör inte inredning eller invånare heller

                      I så fall nojar jag mer över ytterfiltret inne i skåpet. Den första veckan sprang jag och kollade nonstop. Dock ställer jag alltid ytterfilter i en bygg-sopsäck. De där riktigt stadiga och tjocka. Skyddar från spill när man slabbar med filtret också - det kommer ju alltid lite utanför när man kopplar loss slangarna. Inte tight liksom, utan bara som om den stod i en balja. SKULLE mitt gamla filter få för sig att läcka - håller säcken många liter vatten innan det rinner ut och vid det laget har jag ju hunnit reagera på vattennivåerna i tanken.

                      Jag tycker att aluställningar är sjukt läskiga - jag har tvångstankar om att de ska rasa - men de har onekligen fördelar i att man slipper tänka på vattenskador.

                      Jag har alltid nojat över det men har väl inte trott att det kan gå så illa men jag borde fan ha tagit bilder på möbeln till det begagnade karet jag köpte, innan jag skrotade den. Träet var så uppsvällt och uppluckrat att det var alldeles svampigt och mjukt - hela vägen in i kärnan på de värsta ställena. Skruvarna satt typ mer än 0,5 cm in på de ställena, för att träet svällt över deras nivå... Gubben tyckte att jag var fånig och överdrev... Jag hade inte vågat ställa ett nano på det ens... förr eller senare hade det brakat...
                      Nu har han säkert slabbat enormt mycket, men man kan lika gärna vara försiktig. Har man parkett är det ju ännu större anledning... men din möbel hade väl fötter och det är ju jättebra Min står på en ramkant runt hela möbelns fot och jag gillar inte det. Om man spiller där tar det sig m.a.o. in under kanten.
                      Men handdukar helt enkelt (Men normala människor brukar inte direkt spruta vatten över halva rummet och karet när de håller på... haha)
                      Senast redigerad av Bambikill; 18 July 2020, 16:20.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...