Underlägg Ramakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #16
    Ursprungligen postat av LNC

    ”många stenar under akvariet” ??
    Jag tror att han menade "i" akvariet, men att det blev fel i texten för att han pratade om "matta" UNDER akvariet Om jag inte fattar fel så menade Kjell att vi pratar om tre olika saker i tråden; dels 1) matta under ett kar - som i fallet med ett ramkar inte når upp till glaset utan lämnar det avsedda luftrummet under glaset, 2) matta/frigolit under ett ramkar, i exakt storlek och höjd för att passa i utrymmet under karet - innanför ramen och inte utanför - vars funktion ska dämpa eventuell svikt från glaset genom att vara en total utfyllnad av tomrummet, som en avlastning, och 3) matta/frigolit inuti karet för att vara dämpare för "våld" från stenar.

    Om jag förstod honom rätt

    Och där svarade Kjell på min personliga undring om "stabilisering av vikten" - dvs att en exakt passande frigolitskiva i utrymmet under ett ramkar, förser det med en lämplig avlastande hjälp. Det lägger jag på minnet om jag någonsin lastar ett ramkar tungt. Det kändes väldigt vettigt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #17
      Jag lägger bara en bit lite tunnare frigolit under riktigt stora eller om de är vassa. Om du vill täcka hela botten så tänk på den väldiga flytkraft figolit har och att det inte är snyggt om den syns vid kanter osv.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Det verkar finnas en rädsla att ingen sand får komma under frigoliten, men även där kommer ju frigoliten avlasta, sand grus som eventuellt kommer under kommer inte trycka på glaset utan istället absorberas in i frigoliten.
        Men ett vasst korn är ju dock fortfarande vasst, oavsett om det trycks in i frigoliten? För det måste ju tryckas hela vägen in, så djupt att inget sticker ut - om det inte ska utgöra någon som helst risk. Och hur vet man om det gjort det, om det slunkit in under...? Fin sand är ju inte samma sak - det försvinner ju direkt i frigolitens porer, men grövre sand eller grus kan ju ha rejält vassa kanter. Det kan ju räcka med en väldigt liten utskjutande kant för att trycka på glaset om det är en stor tyngd ovanpå.

        Det går kanske hur bra som helst även utan men jag tyckte väl inte direkt att det var så värst jobbigt att dammsuga mitt kar, dra över med en mikrofibertrasa för att fånga eventuellt jag kunde ha missat, (det hade haft sand i förut så det fanns rester kvar) innan jag körde in underlaget för stenarna och började lasta på Efter det var jag inte orolig öht och trodde aldrig att sand skulle kunna ta sig in så långt som under stenarna. Hade jag nojat över det hade jag silikonat fast akvariemattan.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag lägger bara en bit lite tunnare frigolit under riktigt stora eller om de är vassa. Om du vill täcka hela botten så tänk på den väldiga flytkraft figolit har och att det inte är snyggt om den syns vid kanter osv.
          Hoho, jag såg en bild på något amerikanskt akvarieforum någon gång - någon killes frigolitbotten hade lyft och hela hans inredning svävade tjusigt så långt upp den kunde komma under lysrampen, som den t.o.m. lyft upp en bit i kanten. Fast han hade tung inredning. Så om frigolit - ska den nog vara väldigt väl fastsilikonad om det är en heltäckande skiva :P De gör ju trots allt livräddningsredskap i frigolit...

          Kommentar

          • LNC
            • June 2020
            • 27

            #20
            Exakt den här bänken ska akvariumet stå på.

            Bilden är illustrativ endast för akvariebordets färg. Borden har idag bågformade handtag i grå metall istället för svarta dörrknoppar. Funktionellt och stiligt akvariebord med två skåp och dörrar, samt en förvaringshylla. Gör det enkelt att ha din akvarieutrustning i närheten. Dimensioner: 150x50...



            Då är jag nästan helt säker på att det blir frigolit på botten under stenarna istället för liggunderlag, för akvariemattan hjälper väl inte lika mycket som frigolit i akvariet?

            Den viktigaste frågan nu du är ju om jag ska ha frigolit/akvariematta under glaset (innanför ramen) eller skippa det helt. Gör akvariemattan på 5mm någon nytta här eller är den bara onödig och isåfall bättre med frigolit?

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #21
              Ursprungligen postat av LNC
              Exakt den här bänken ska akvariumet stå på.

              Bilden är illustrativ endast för akvariebordets färg. Borden har idag bågformade handtag i grå metall istället för svarta dörrknoppar. Funktionellt och stiligt akvariebord med två skåp och dörrar, samt en förvaringshylla. Gör det enkelt att ha din akvarieutrustning i närheten. Dimensioner: 150x50...



              Då är jag nästan helt säker på att det blir frigolit på botten under stenarna istället för liggunderlag, för akvariemattan hjälper väl inte lika mycket som frigolit i akvariet?

              Den viktigaste frågan nu du är ju om jag ska ha frigolit/akvariematta under glaset (innanför ramen) eller skippa det helt. Gör akvariemattan på 5mm någon nytta här eller är den bara onödig och isåfall bättre med frigolit?
              Inuti spelar det nog ingen som helst roll vad du har under, så länge det i så fall skyddar glaset från sten. Nojar du över grus under - så kan du bara klippa till det med lite extra sömsmån - spelar det ingen roll kan du ju måtta hur du vill. (Men det gör ju iallafall oavsett ingen skada om det är lite större än stenarnas område).
              Det gör ju ingen skillnad för tyngden vare sig du har frigolit eller akvariematta. Det skulle ju då varit om en heltäckande platta möjligen kunde ha avlastat, men det var jag långt ifrån säker på och där kommer ju de negativa aspekterna in med eventuellt flytande. Då var ju Kjells tanke om att avlasta underifrån, under karet, mycket bättre än att stoppa heltäckande frigolit i hela karet.

              Har du en ungefärlig tyngd på stenarna? Vad man klassar som tungt kan ju variera efter personlig åsikt. Det kanske kunde ge en fingervisning för att ge ett utlåtande från Kjell som verkade ha erfarenhet av just att avlasta under karet med frigolit? Men om du nu tycker att det är något att ta i beaktande, får man ju anta att det faktiskt är rejält tungt

              Skada kan det ju verkligen inte göra. Jag tyckte att den idén lät genial, det har aldrig slagit mig att göra så men ska definitivt göra det om jag skulle lasta ett ramkar tungt igen. Ramkaret jag kör igång nu har nästan ingen sten, bara normaltyngd av sand, rötter och vatten, så där är jag inte bekymrad.
              Det måste ju ge den absolut mest optimala avlastningen för ett tungt lastat ramkar eftersom det fyller ut luftrummet. Avlastning inuti - som jag funderade på först, skulle ju säkerligen inte ge hälften så vettig effekt som att ha det under. Då skapar man ju rent tekniskt samma flata yta för fullständigt stöd underifrån, som ett helglaskar på möbel, har. Då måste det ju såklart passa undertill, så att det inte är för högt, vilket kanske borde fresta på glaset underifrån? Även om frigolit ger efter är det ju rejält stadigt. Och om det är för lågt borde det ju inte göra någon som helst nytta. (Där gör en akvariematta noll skillnad såvida du inte bara vill ha det för att skydda akvariemöbelns yta eller något. Den når ju inte öht upp i närheten av glaset. Om du har frigolit under är ju i så fall tanken att den ska stödja glaset underifrån och då måste den ju ligga in nära under det. Tänk typ som att du har något sviktande, säg, ett papper - som du lägger över två böcker med långt mellanrum. Det kommer ju att hänga ner i mitten. Men om du stoppar in en bok till mellan de två andra - har pappret stöd hela vägen och ligger därför plant. Lol... för att förklara det extremt målande...)
              Men det finns ju många tjocklekar av frigolit att köpa och man skulle ju kunna anta att de flesta ramkar har en väldigt snarlik höjd mellan glasbotten och ramens nederkant.


              Tror du att tyngden är okej utan avlastning - behöver du kanske inte frigolit under karet. Men tror du att det väger väldigt mycket - hade Kjells idé verkligen inte skadat.
              Vad gäller själva skydd av glaset inuti - kan du nog köra på vilket du nu föredrar att stoppa i Det spelar nog inte så stor roll rent ur risksynpunkt eftersom poängen är att skydda glaset från stenens påverkan om den skaver/trycker/sticker mot glaset. Frigolit borde väl dock ge en viss tryckfördelande verkan iofs. Akvariematta skyddar ju bara rent mot stötar om stenarna t.ex. skulle vingla till och flytta sig, och skav/tryckande skarpa kanter. I mitt fall var mattan endast till för att stenarna inte skulle ligga direkt mot glaset. Men som enda stöd för tyngden i sig - gör en mindre frigolitbit inuti ingen nytta, det vore ologiskt att anta eftersom vikten inte fördelas över ett större område.
              Frigolit under karet skulle däremot stödja hela botten.

              Så jag tycker att det nog handlar om exakt hur pass rejäl vikt det handlar om SKADAR gör det iallafall inte att ha stöd underifrån. Snarare är det väl en fråga om det behövs eller ej. Och det har jag ingen aning om.

              Kommentar

              • LNC
                • June 2020
                • 27

                #22
                Ursprungligen postat av Bambikill

                Snarare är det väl en fråga om det behövs eller ej. Och det har jag ingen aning om.
                Ja precis och jag har nog aldrig googlat en fråga såhär många gånger och försökt hitta svaret så många gånger. Det verkar ju vara helt olika beroende på vem man frågar och folk har ju olika erfarenheter. Minns att när jag köpte ett 222l ramkar begagnat för några år sedan så fick jag med en frigolitplatta som de hade under och den täckte ju hela akvariumet underfrån ända ut till ramen och det tyckte jag då var genialt och det kändes väldigt tryggt att ha nåt under men det var ju innan då man inte visste bättre, hehe.

                Vissa har ju skrivit att det kan gå helt åt skogen med frigolit under glaset då glaset ”måste svikta” och det blir motsatt effekt istället och gör det värre med frigolit under så jag är verkligen totalt osäker på hur jag ska göra och vikten på stenen vet jag inte riktigt än då jag inte tagit all än( akvariet kommer på fredag)

                så det är verkligen svårt dehär o bestämma sig kan ju bli så att jag får nöja mig med att ha lite mindre sten i och strunta i frigoliten under. I akvariet vill jag iallafall ha lite frigolit för o skydda glaset mot kanterna på stenarna och så.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #23
                  Ursprungligen postat av LNC

                  Ja precis och jag har nog aldrig googlat en fråga såhär många gånger och försökt hitta svaret så många gånger. Det verkar ju vara helt olika beroende på vem man frågar och folk har ju olika erfarenheter. Minns att när jag köpte ett 222l ramkar begagnat för några år sedan så fick jag med en frigolitplatta som de hade under och den täckte ju hela akvariumet underfrån ända ut till ramen och det tyckte jag då var genialt och det kändes väldigt tryggt att ha nåt under men det var ju innan då man inte visste bättre, hehe.

                  Vissa har ju skrivit att det kan gå helt åt skogen med frigolit under glaset då glaset ”måste svikta” och det blir motsatt effekt istället och gör det värre med frigolit under så jag är verkligen totalt osäker på hur jag ska göra och vikten på stenen vet jag inte riktigt än då jag inte tagit all än( akvariet kommer på fredag)

                  så det är verkligen svårt dehär o bestämma sig kan ju bli så att jag får nöja mig med att ha lite mindre sten i och strunta i frigoliten under. I akvariet vill jag iallafall ha lite frigolit för o skydda glaset mot kanterna på stenarna och så.
                  Aah, ja det där är ju en klassiker. Ibland har jag skumma saker jag hakar upp mig på - men exakta svar är ofta omöjliga att hitta. Jag nojar just nu över CO2 men kan inte riktigt få fram svar på mina underliga frågeställningar om hur stora riskerna är att DIY-varianterna ska flippa och ställa till med elände - och exakt vad som i så fall händer och hur stor skada det kan ställa till med. Och jag förstår att folk inte riktigt kan svara på det för det är nog en rätt knepig fråga. Och jag blir inte klokare på det när jag försöker läsa in mig på just hemmabyggen för svaren på mina frågor finns inte med. Även om jag begriper principerna bakom - förstår jag det inte till graden att jag kan känna mig trygg med mina nojor :P

                  Olika åsikter finns ju om det mesta - och entydiga svar är långt ifrån självklara för alla frågeställningar. Jag tänker väl lite som så att är det något man nojar över, och inte kan hitta 100 % tydliga svar på - är det bättre att verkligen köra på det man känner sig tryggast med även om det kan bli mer - och potentiellt onödigt - arbete med det, eller till och med resultera i att man ändrar planerna. Att gå runt och oroa sig i onödan är ju inte vettigt

                  Min stora hangup med akvarier är att karen ska spricka för jag ser alla möjliga mardrömsscenarion framför mig - döda fiskar, vatten som sprutar i eluttag (eller på mitt genomslitna parkettgolv som hade sugit upp det som en disktrasa, typ), katter som vadar i glasskärvor och gud vet allt... Därför vägrar jag aluställningar. Det spelar ingen roll att jag vet att de håller - jag hade inte kunnat slappna av, jag hade varit så nervös. Jag har sett resultatet efter ett stort, spräckt saltvattenkar och det var inte nådiga skador det ställt till med på parkett... Och minns någon gammal tråd jag läste (kan det ha varit här på Zoopet tro...) om någon snubbe vars gigantiska kar gått sönder och hans svindyra fiskar ålade runt i vattnet som täckte hela källargolvet. Jag undrar om inte den killens kar gått sönder på grund av sten som kvaddat glaset... jag är osäker.
                  Min andra noja är CO2 då jag är livrädd för kolsyrepatroner - och även DIY-varianterna skrämmer mig för att ett extremt litet fåtal människor tycks ha haft olyckor med dem. (Då tänker jag direkt på smällande plastflaskor och katter som träffas av diverse junk flaskbomberna kanske då kastar tvärs över rummet osv osv osv...)


                  Så jag tycker att du ska köra på det som ger dig mest sinnesro, även om det skulle innebära att minska lasten om du känner att du inte vågar lita 100 % på något alternativ. Det blir lugnare så, för dina nerver

                  Och att du ska ha någonting inuti karet, tycker jag definitivt. Iallafall om det inte är några få stenar. Är det bara enstaka kan du gott lägga dem direkt på sanden, jag har lagt in några stora kolstenar som stöd för rötter i mitt kar jag håller på att starta upp - och dem har jag lagt på sanden. Den enda säkerhetsåtgärden är att den som ligger nära glas i ett hörn - har små rötter som "barriärer" mellan glas och sten för att den inte ska slås in i rutan om rothögen skulle rasa och förflytta stenen. Kraften blir troligen inte stor om hela skiten rasar (det är många rötter som jag byggt upp ett "träd" av) - det är mer bara att en sten som klonkar i rutan är riskabel även vid en liten smäll. Det syns ändå inte om man inte kollar in i karet från det bortre bakhörnet och där skulle man inte gå och kolla oavsett.
                  Ska du ha mer sten hade jag nog lagt dem på en bit frigolit direkt på botten och sen sand runt och på. Är du rädd att de ska rasa och rulla - hade jag silikonat fast dem i varandra och eventuellt även i frigoliten - men framför allt i varandra. Mina i röset hade fördelen att deras former gick att pussla ihop alldeles förträffligt bra och det var så stadigt att man inte ens kunde få högen att gunga om man vickade på individuella stenar. Det blev inte så väldans högt uppbyggt heller, utan mer sluttande uppbyggnad. Men det är ju väldigt viktigt att de inte kan sättas i rullning. (Eller glida iväg, om man har skiffer i hög).

                  Kommentar

                  • LNC
                    • June 2020
                    • 27

                    #24
                    Nu har akvariumet kommit, svart aluram + svart möbel var skitsnyggt faktiskt. Dags att hitta frigolit nu, vart köper ni det till bäst pris?

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #25
                      Ursprungligen postat av LNC
                      Nu har akvariumet kommit, svart aluram + svart möbel var skitsnyggt faktiskt. Dags att hitta frigolit nu, vart köper ni det till bäst pris?
                      Jag har nog aldrig sett svart aluram. Det lät snyggare än vanlig

                      Åheim har länkat till Biltemas kanalplast i några andra inlägg på sistone - kan det funka? Jag vet inte riktigt, jag har aldrig använt just det men det borde ju fungera även på botten och inte bara till bakgrunder - det borde ju inte flyta mer eller mindre än något annat kunde man tycka.

                      Kommentar

                      • Selafiel
                        • June 2020
                        • 137

                        #26
                        Ursprungligen postat av LNC
                        Nu har akvariumet kommit, svart aluram + svart möbel var skitsnyggt faktiskt. Dags att hitta frigolit nu, vart köper ni det till bäst pris?
                        Frigolit (cellplast) är inte särskilt dyrt och du kan köpa det i varje bygghandel.

                        Standardmåtten är väl 120x60 cm, men inga problem att kapa med en fogsvans.

                        Handla Cellplast hos Byggmax. Brett sortiment av Cellplast till bra priser och med prisgaranti ✓ Snabb leverans ✓ Kända varumärken ✓ Öppet köp i 365 dagar

                        Kommentar

                        • LNC
                          • June 2020
                          • 27

                          #27
                          Ursprungligen postat av Selafiel

                          Frigolit (cellplast) är inte särskilt dyrt och du kan köpa det i varje bygghandel.

                          Standardmåtten är väl 120x60 cm, men inga problem att kapa med en fogsvans.

                          Handla Cellplast hos Byggmax. Brett sortiment av Cellplast till bra priser och med prisgaranti ✓ Snabb leverans ✓ Kända varumärken ✓ Öppet köp i 365 dagar
                          vart precis på byggmax samt jem & fix och ingen av dem hade tunnare än 20mm. Frågan är vart man kan hitta någon som har 10mm nu.

                          Kommentar

                          • Selafiel
                            • June 2020
                            • 137

                            #28
                            Ursprungligen postat av LNC

                            vart precis på byggmax samt jem & fix och ingen av dem hade tunnare än 20mm. Frågan är vart man kan hitta någon som har 10mm nu.
                            Woody verkar ha 10mm.
                            Woody Bygghandel är en frivilligkedja inom byggmaterial med över 100 anläggningar som har ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Vi får bygget att snurra! | Woody.se


                            Kommentar

                            • LNC
                              • June 2020
                              • 27

                              #29
                              Ursprungligen postat av Bambikill

                              Jag har nog aldrig sett svart aluram. Det lät snyggare än vanlig
                              Ojah mycket snyggare blev jättebra faktiskt!



                              Kommentar

                              • Bambikill
                                • August 2014
                                • 384

                                #30
                                Ursprungligen postat av LNC

                                Ojah mycket snyggare blev jättebra faktiskt!


                                Ja det var faktiskt riktigt snyggt. Jag gillar verkligen inte ramkar annars men det gav ett helt annat intryck när det var svart.

                                OT men... den första kommentaren på dina bilder... herregud vad jag garvade... Lite giftigt - men väldigt roligt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...