Manipulera ljusrör, köpa specifika sådana - eller nöja mig med växter för skugga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Manipulera ljusrör, köpa specifika sådana - eller nöja mig med växter för skugga?

    Jag funderar på en specifik grej vad gäller lysrör och effekt i karet, och har ingen koll på saken.

    Jag ska ha ett svartvattenkar som är ganska skumt belyst - förutom i ett område där ljuset ska vara "normalt". Har inte bestämt än om det blir i mitten eller i ena kanten.
    I korthet - vill jag åt ett intryck av att man ser kanten på en "å" där ljuset tränger ner på något utvalt ställe.

    Jag har aldrig försökt mig på det med lysrör då jag bara använt spots i det enda större svartvattenkar jag haft, och vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det som jag vill ha det. Öht har jag inte direkt meckat med lysrör för jag har helt enkelt kört på de som medföljde, eller köpt utefter vilken ljustemperatur jag vill åt. De enda mindre svartvattenkar jag haft - har varit avsevärt mycket starkare belysta än det jag vill åt nu. Har tittat på bilder på kar där de har ungefär den effekten, men har hittills inte hittat något med en förklaring getts till hur de åstadkom det hela. (Spots är inte aktuellt för detta kar då jag måste ha täckande topp och inga glas - då jag har katter som tar sig upp på kar emellanåt).

    Skugga har jag tidigare alltid löst med växter som fått täcka ytan i varierande grad - men jag vet inte om det kommer att räcka till den här gången. (Vet inte än eftersom jag inte har tillräckligt höga växter eller några "faktiska" flytväxter, än. Har inte ens börjat inreda, so far).


    Tanken slog mig; kan man måla lysrör eller vore det idiotiskt att ens prova? Jag har målat glödlampor förr, men de har ju knappast suttit i akvarier eller terrarier. Så jag har inte den blekaste aning om huruvida färgen skulle värmas till graden att det börjas smälta. Att det kunde avge ångor känns rätt givet. Nu finns det ju säkerligen färger som tål hög värme men jag har inte direkt koll. (Syftet med målning skulle ju då vara att dämpa ljuset i de områden där jag vill få ner styrkan. Jag minns att vi haft målade lysrör på tropikhuset där jag jobbade en gång, men de var inte i kar eller alldeles nära reptiler - utan i tak. Även i terrarier där de satt lägre var de ändå inte så nära att reptilerna kunde komma åt dem).
    Jag kan inte tänka mig att det finns ljusrör som är så specifikt anpassade att de skulle vara "fläckvis" starka respektive svaga...

    Om man inte kan måla - skulle det funka att ha olika lysrör då? Jag är inte så värst bra på elektronikbiten men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera rent tekniskt. Men jag kan inte riktigt se framför mig hur effekten skulle bli om jag hade ett "klenare" lysrör fram och ett "starkare" fram (eller tvärtom, vad som nu såg bäst ut).
    Har aldrig haft olika rör i samma ramp.

    Eller finns det speciella lysrör som skulle kunna uppnå önskad effekt?


    Jag får läsa på men jag tänkte att någon kanske hade fingervisningar att ge - då kan jag fokusera på rätt område direkt.
    Senast redigerad av Bambikill; 27 June 2020, 11:57.
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Jag vet om hemligheten hur de åstadkommer skuggia partier och det är inga flashiga eller tekniska lösningar

    Man använder rötter eller stora stenar och lutar dem så att de skapas en skugga sen använder man pappkartong eller andra valfria material som man helt enkelt blockerar ljuset från från rampen precis som man vill ha det
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Lol... ditt upplägg av svaret... Var det meningen att jag skulle känna mig spåndum? (Vilket jag gjorde. Lite grann). Hahaha

      Dock fattade jag inte exakt hur du menade med kartongbitar. Inne i rampen? :O Tanken att lägga in en (ogenomskinlig) plastskiva under rampen - (tex överblivna plastskivor från ett annat kar) borde gå att lägga på glaslisterna. Det slog mig förut när jag satt i en svinvarm bil och positionerade in solskydden, men jag tänkte att t.o.m. det kanske möjligen kunde vara lite riskabelt med tanke på att lysrören ändå blir rejält varma. Men kanske det inte är så farligt att stoppa in saker där då, om de inte ligger helt på lysrören. Kanske inte ens då... bara för att de bränns på huden behöver ju inte betyda att de smälter plast.

      (Jag brukar gnälla på att min mamma är överförsiktig till gränsen av hysteri, men ibland undrar jag om hon inte smittat av sig på mig... men jag är alltid orolig när det kommer till djur och tabbar :S Jag har gjort vissa så otroligt spåndumma saker i mitt liv, och orsakat djurs död av rena misstag - att jag försöker tänka längre än näsan räcker. Vilket jag ändå sällan lyckas med...)

      Men kartong? Näe, du kan väl inte mena inuti...? Det borde ju bli genomfuktigt och säcka ihop direkt? Mitt kar håller rätt bra fukt under locken - vilket det iofs måste göra också eftersom jag troligen ska ha gurami där i.


      Men... min fundering om lysrör hade ju gjort allt så... behändigt...

      Men det är klart... det vore ju avsevärt mycket billigare att sätta saker i vägen än att köpa lysrör :P

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        haha nä jag menade inte att du eller någon annan skulle känna sig dum... Varför känner du så? Jag levererade ju bara svaret lite mer svårläst, så man fick jobba lite för att se svaret
        Nu är det ju så att man kan ju inte få allting precis som man vill, vill du tex skymma ljuset med kartong så kanske du måste lägga dit täckglas eller plexiskivor så kartongen inte löser upp sig av fukten eller så kan man använda plastbitar som man tejpar fast med eltejp under rampen eller så målar man täckglas med svart färg på de områden man vill skugga eller så kan man skaffa växter som skuggar, tex jätteanubias (anubias barteri) skuggar bra och överlever allt.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          haha nä jag menade inte att du eller någon annan skulle känna sig dum... Varför känner du så? Jag levererade ju bara svaret lite mer svårläst, så man fick jobba lite för att se svaret
          Nu är det ju så att man kan ju inte få allting precis som man vill, vill du tex skymma ljuset med kartong så kanske du måste lägga dit täckglas eller plexiskivor så kartongen inte löser upp sig av fukten eller så kan man använda plastbitar som man tejpar fast med eltejp under rampen eller så målar man täckglas med svart färg på de områden man vill skugga eller så kan man skaffa växter som skuggar, tex jätteanubias (anubias barteri) skuggar bra och överlever allt.
          Haha, nej då, jag skojade Jag kände mig dock lite halvkorkad för att jag inte tänkte på det själv

          Du tror inte att färg smälter eller avger skit om det värms upp då? Använder man någon giftfri och tålig färg borde det ju inte vara några problem kunde man anta...
          Jag har dock faktiskt två st täckskivor i plast till skitkaret jag köpte nyligen som det bara blev pannkaka med. Dem skulle jag kunna sno en bit av. Det är samma skivor som karet jag håller på med, så det borde ju inte vara något konstigt med att ha dem nedanför lysrören eftersom de normalvis är precis bredvid. Dock saknas det ju då skiva till karet om någon skulle vilja köpa det för en skitpeng någon gång. Men det är ju ett senare problem isf. Plexi kan jag dock nog eventuellt ha undanstoppat någonstans sedan tidigare pysselprojekt. Täckglas vågar jag inte ha ens innanför plastskivorna för om det kommer en fet katt och brakar igenom plasten... :S
          Hellre doppad katt och chockade fiskar än blodbad för både katt och fisk :S

          Fast nu kom jag på att jag har solfilm hemma. Den skulle nog kunna funka bra för att skugga (det får man ju hoppas med tanke på användningsområdet ) om jag kan fästa den på en bit plexi - förutsatt att plasten inte avger läskiga ångor vid upphettning.

          Anubias går inte :P Jag har fått för mig att hålla mig strikt till Asien så har fått välja bort dem helt trots att de är bland mina favoriter. Men hittade en ännu finare ersättare i Bucephalandra. Små - men ännu vackrare. Det som får växa upp på ytan och täcka vad det kan, är Hygrophila difformis och den täcker ju inte så värst effektivt men måste ha något flytande och ingen av de normala flytväxterna har rätt ursprung. Salvinia natans är väl dock kosmopolit men skuggar inte så värst bra den heller.
          Dock funderade jag på om jag möjligen kunde tvinga Microsorum pteropus att växa aningen vågrätt innan de drar iväg uppåt genom att binda fast dem på rot i mer horisontellt läge. Om de är bundna ganska högt upp bör de flyta lite ut över ytan också. Bladen är ju inte så tjocka som anubias men tjocka nog för att skugga rätt effektivt skulle jag gissa på. Jag får se vad jag kan åstadkomma med växtbiten sen när jag kommer så långt som att börja fästa och plantera.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Jag brukar alltid säga täckglas men jag gör alltid mina "täckglas" av plexiglas eller kanalplast, det sistnämnda är underbart lätt att skära till och väger ingenting och hyffsat genomskinlig. Om man ska måla baksida eller täckglas så rekommenderar jag akrylfärg, den är giftfri och går att ta bort med rakblad om man ångrar sig en dag.
            Javan funkar säkert bra, den går ju och laborera med lite hur som helst, dock funkar den inte för mig i mitt uppsalavatten...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag brukar alltid säga täckglas men jag gör alltid mina "täckglas" av plexiglas eller kanalplast, det sistnämnda är underbart lätt att skära till och väger ingenting och hyffsat genomskinlig. Om man ska måla baksida eller täckglas så rekommenderar jag akrylfärg, den är giftfri och går att ta bort med rakblad om man ångrar sig en dag.
              Javan funkar säkert bra, den går ju och laborera med lite hur som helst, dock funkar den inte för mig i mitt uppsalavatten...
              Ah. Ja, då är det ju säkert Jag är livrädd för skador för jag litar inte ett dugg på min yngsta katt. De två andra tanterna är för fet/respektive för gammal, för att ta sig upp. Jag trodde inte att dunderklumpen (stor, inte fet) skulle kunna ta sig upp från golvet upp på ett möbelakvariums tak - men det kunde hon... Förr när de kvaddat lysramp, skivor och även drattat i karet (och det bevisade hur tuffa tigerbarber är för de hämtade sig från chocken på nolltid och började jaga den vilt fäktande svansen...) - kunde de hoppa upp från soffan till karet till bokhyllorna. Men nu står karet fritt mot en vägg. Men det hjälpte tydligen inte... Bara hittat henne där en gång - men nästa gång kunde bli en katastrof om jag hade riktigt glas...

              Jag har använt akrylfärg till baksidor (tills jag blev lat och såg att sopsäckar gav alldeles förträffligt resultat och går att avlägsna på två sekunder ) men aldrig inuti kar. Jag har varit rädd för ångor. Det ska ju inte vara skadligt för människor och däggdjur iallafall - men fiskar och grejer har jag varit tveksam till... Dock är det väl iofs så att jag är så indoktrinerad i "Axolotl-tänk" att jag alltid bara antar att precis allt är livsfarligt för ALLA vattendjur (eftersom det är det för Axolotl...)


              Så Uppsala är en sådan där "konstigt-vatten-stad"... Jag dillade om det i någon tråd, jag har hört folk från olika håll i landet säga att deras vatten är knepigt. Har Uppsala extremt hårt vatten? Vad det än är, måste det vara extremt om inte ens javaormbunkar klarar det :O De klarar ju allt... Och det går inte att anpassa vattnet? Eller du kanske inte är tillräckligt desperat efter just de växterna för att göra dig besväret

              Jag minns min farmors hemort i Finland, har inte varit just där på 20+ år men minns tydligt hur starkt det stank badhus när man öppnade kranen... Undrar hur länge en fisk hade klarat DET extremt klorerade kranvattnet... Nog för att man använder vattenberedning - jag skulle inte tro att finnar är mer korkade än andra med akvarier - men iallafall i Helsingborg, har fiskar en rimlig chans att överleva kranvatten utan medel...


              Jag fick till ett hörn av inredningen igår kväll (inte helt nöjd men rötterna är slut och det blev någorlunda som jag ville ha det) så nu kan jag äntligen börja med den roliga biten... dock räcker mina växter inte långt så måste få tag i avsevärt mycket mer av de växter som växer långsamt... Eftersom jag inte vill ha alldeles för mycket "fluff" i karet i.o.m. svagare ljus. Men priserna för Microsorum och Crypter är ju inte helt roliga om man ska ha mängder...
              Såg även att mina dao noi har smält bort i tempkaret de låg i på tok för länge utan korrekt "plantering" då nystarten av större krånglade så mycket
              Får köpa nya för jag vill prompt ha dem...
              Och har fem Bucephalandra på väg från UK men de hann inte fram innan helgen så jag är lite orolig för skicket de kan vara i när de kommer fram :S

              Det vore en bra idé med CO2 för att främja lite snabbare tillväxt och välmående, men jag är nollställd. Skrev en tråd om det men blev inte så mycket klokare.

              Kommentar

              Arbetssätt...