Konstig liten mekanikfråga om ytterfilter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Konstig liten mekanikfråga om ytterfilter...

    Öh... jag gjorde en liten grej jag brukar passa mig för att göra... plocka isär saker utan att vara stensäker på hur de ska sitta när man sätter ihop dem igen...
    (Nyfiken i en strut när jag var liten - så jag plockade isär gamla telefoner och allt möjligt - och sedan svor farsan när han fick skruva ihop allt igen för att jag inte fick till det...)

    Allt verkar fungera som det ska och jag skulle inte tro att det är något särskilt viktigt - men för säkerhets skull;

    Jag rengjorde ett ytterfilter (Fluval 405 - föregångaren till 406 tror jag?) som jag köpt begagnat för flera år sedan. Har aldrig ens öppnat det förut men nu såg jag att föregående ägare inte tycks ha rengjort (någonsin...) och jag tyckte att det var lika bra att göra det så slipper man utblås av allt dött och torrt.
    Jag plockade även ut den där lilla... eh... skivan... som sitter under toppen (jag har inte den blekaste aning om vad alla delar heter eller ens har för funktion) för att den hade en del torrt skit som satt under/bakom.
    I mitten av den satt en tunn nål/stav och när jag hade dragit isär och rengjort allt - slog det mig att jag inte vet hur pass djupt nålen skulle köras in när delarna skulle sättas ihop igen. (Det verkar inte finnas någon stopp - den går att trycka in hela vägen - eller delvis. Jag antar att den ska in hela vägen så att nålen är i slät jämhöjd med skivan - då den inte bör ha något utrymme för att inte skjutas in när filtret är stängt - men jag har ingen aning. Om det bara har funktionen att hålla skivan på plats, borde det ju inte vara så petigt men jag vet som sagt inte alls vad den ens är till för.

    Har försökt kika på alla manualbilder på nätet men kan inte hitta någon bild som visar i detalj hur den mekaniken ser ut och eftersom jag aldrig brytt mig om att undersöka dylikt maskineri noggrannt så länge det fungerar som det ska - är jag nollställd.

    Jag skulle väl inte tro att det spelar någon roll - men om det gör det - får någon gärna upplysa mig :P
Arbetssätt...