Lathund för lampor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyfisken
    • June 2020
    • 20

    Lathund för lampor?

    Försöker läsa på om lampor men så fort jag lärt mig vad lumens är så säger nästa artikel att det är kelvin som är viktigast, sedan kommer någon och nämner par. Gissar att det finns lite olika åsikter om detta. Blir inte klok på vad jag ska kolla efter. Finns det någon bra lathund för akvariebelysning?

    Tanken är ett litet kar, ca 50L, vill ha öppet och gärna en skrivbords lampa eller golvlampa, någon billig från IKEA typ. Har hittat lampor på:
    5000K och 1200lm
    4000K och 800lm
    6500 och 300lm

    Är någon av dessa okay?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag skulle gå på den med 6500k den ger ett vitare ljus. De andra två är mer gula och det ser väldigt trist ut i ett akvarium och inte heller bra för växter.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Håller med åheim, 6500k ger ett trevligt ljus. 300 lumen är dock inte speciellt mycket, speciellt inte om du ska lysa upp både över och under ytan, jag tror det kommer bli väldigt mörkt och svårodlat. Är ljuset däremot väldigt riktat (typ spotlight) så kan du ju komplettera med fler lampor, och som bonus går det att få till rätt snygga effekter, det kommer dock en gräns när det är billigare och smidigare att köpa en kraftigare lampa istället för många svagare. Jag kan rekommendera att du kollar på dusk.se, de har några lampor som går att montera i vanliga lampsocklar men ändå ger bra med ljus till överkomligt pris.

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Jag meckade runt med det här när jag försökte få till spots som definitivt inte värmde vattnet öht, till ett kallvattenkar - men samtidigt försåg de få växterna i karet med tillräckligt ljus då karet var väldigt mörkt och behövde rejält ljus på de få upplysta fläckarna. (Och har även gjort tabben att sätta små generiska lampor i väldigt gamla pyttekar med glödlampa istället för lysrör - och grillade växter i närheten av lampan samt värmde upp vattnet gräsligt mycket). I små kar är det lätt hänt att du kluddar till det om du inte tänker på de sakerna. Men uppvärmningen är ju mer ett problem i just kallvattenkar. Eller i väldigt små kar.
        Metallhalogen använde jag till något kar - och det blev vaaaaaarmt.

        Jag tycker inte att det är värt att dabbla med standardlampor om man inte är säker på att de motsvarar vad man behöver - då de ju inte är anpassade för att förse växter med korrekt ljus. Men å andra sidan handlar det ju exakt vad du väljer för specifikationer. Det är enklare att köra på lampor avsedda för terrarie/akvarie men visst, de kostar ju mer.
        Jag minns att de sista jag köpte till mitt öppna svartvattenkar, för typ kanske 6 år sedan, var från en "vanlig" elektronikaffär på nätet (för att Ikea hade sämre utbud av vad jag letade efter) och kostade inte i närheten så mycket som "riktiga" kar/burklampor. De satt i reflektorspots som jag inte ens vet var jag fått dem ifrån då jag köpt dem i någon batch med terrarierprylar. Att använda vanliga lampor kan ge önskat ljus vad gäller hur du uppfattar utseendet - men det lär inte vara tillräckligt för växtligheten. Vilket ger dig problem. LED ger oftast effektivt ljus men däremot ser det i stort sett alltid väldigt kallt ut. Jag har en hög LED-spots jag köpte till nanokar, som jag inte ens brytt mig om att använda då jag inte gillar ljuset.

        Färgen på ljuset har tumregler för hur det påverkar utseendet av vatten och inredning, men intrycket du får kan också bero lite på karets vatten och växters färg. Olika färger bryter ju ljus olika. Svartvattenkar och vanliga kar ser generellt inte likadana ut även när man har samma ljus. Och det handlar ju också om hur du vill att resultatet ska se ut. Varmare ljus kan ge väldigt trevlig look för vissa kar - för andra är det inte lika snyggt. Men det är verkligen gräsligt fult när ljuset ger en konstig nyans och förvränger intrycket man vill åt. Jag fick tag i alldeles för kalla lampor till ett svartvattenkar och det såg verkligen inte klokt ut, det förstörde hela looken.


        Kelvin är en skala för ljusets temperatur - dvs kallt vs. varmt ljus. "Vithet".
        Lumen är en skala för ljusets styrka.
        Vill du veta hur mycket av ljuset växter kan tillgodogöra sig - mäter du det i Lux.

        Du tjänar på att läsa på lite om saken istället för att bara gå blint efter listor med rekommendationer. För då kan du anpassa dig lite efter vad du faktiskt är ute efter i resultat Det är inte kärnfysik, även om man såklart får läsa på mer om man verkligen vill få kött på benen. (Vilket jag inte brytt mig om att göra då det inte intresserar mig till den graden - men att förstå iallafall själva grundprinciperna är alltid nyttigt oavsett vad det gäller

        Om du googlar på enheterna och läser lite allmänt - t.ex. Wikipedia ger dig en grundkurs i ljus, och även googlar på det i samband med akvarier - bör du kunna hitta tonvis och åter tonvis med diskussioner på forum på alla språk. Jag hittade en snabb beskrivning på Tropicas hemsida, det kanske kan ge dig iallafall en vag uppfattning om ungefär hur det funkar
        https://tropica.com/en/guide/make-yo...success/light/

        Kommentar

        • Nyfisken
          • June 2020
          • 20

          #5
          Tack tack för svaren!

          PS Tyko Jag hade inte scrollat tillräkligt långt, jag gav upp

          Kommentar

          Arbetssätt...