Tips vid värmebölja!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13120

    Tips vid värmebölja!

    Mitt bästa tips är att använda luftpump med en luftsten!
    Det syresätter vattnet och gör att avdunstningen ökar, vilket hjälper till att sänka temperaturen. Fiskar som dör av hög temperatur dör inte nödvändigtvis av värmen i sig utan det kan bero på syrebrist, varmt vatten innehåller väldigt lite syre.
    Luftpump hjälper också om man har täcklock eller glas på akvariet då luften från pumpen strömmar upp och ger en avluftning.

    Just nu har jag tex 28 grader i mitt vardagsrum och i mina akvarier är det 26,3 (öppet akvarium) respektive 26,9 (täckglas)
    Båda har luftsten.

    Har provat tips om flaskor med fruset vatten i akvariet men det hade ingen mätbar effekt...
    Byter man vatten i akvariet med kallvatten så ska man tänka sig för, fiskar tål inte snabba temperaturväxlingar och kallt vatten skiktar sig i akvariet och det kan gå illa för fisken.

    Så skaffa en luftpump och luftsten och njut av den underbara sommaren (OBS! är du känslig för ljud eller bara uppskattar tystnad så rekomenderar jag eheim)

    Viva Leo Buscaglia
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Det här ska jag absolut prova! Ljudet är bara mysigt (växte upp med 9 st akvarier i sovrummet och bara Rena-luftpumpar som drev dem)
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Guld att du tipsar om den saken för det är nog en hel del folk som sitter i sitsen när det blir sådant här väder...

      Jag hade kallvattenkar (med mina Axolotl som alltid kommer upp vad jag än babblar om) och det var en mardröm att hålla dem svala i min lägenhet om somrarna. Jag bor i vindsvåning och det blir snorvarmt här... T.o.m. på kvällarna kan jag ha 28-29 grader och alla fönster står på vid gavel med kattnät uppspända... Och ändå är det ångbastu här :S

      Generellt har mina kar klarat sig med fläktar, men just kallvattenkaret och små kar, var ett rejält problem.
      Kylsystem är inte billiga så jag körde med alla "husmorstips" jag kunde hitta och lyckades faktiskt få ner vattentemperaturerna rätt effektivt - iallafall till en nivå där Axolotlarna inte blev kokta...
      Den värsta sommaren var nog 2010 (då jag inte hade dem kvar förra året) och det var 30-35 grader en stor del av sommaren... Jag förlorade flera nyfödda kattungar i uttorkning fast jag vätskade upp dem nonstop :S Då värmdes karen fruktansvärt mycket och det var då jag fick beställa en stor hög fläktar som sattes på alla kar.

      Syresten, är som du nämner, en bra grej. Det brukar få ner vattnet ungefär en grad. Att sätta filterutflöde eller pumpar vid ytan gör också skillnad. Bara ytan rör sig.
      Avdunstning sänker också temperaturen så jag snickrade nätramar till alla mina kar (vissa hade hoppande djur och andra var lockande för nyfikna katter).
      Visst kan det bli riskabelt med många och täta vattenbyten, Axolotlar avskyr det t.ex., men ibland har man inget val, så jag har fått ta till det ibland, både för att avdunstningen förbrukar vattnet och för att kyla ner. Men den metoden tar jag bara till om det verkligen går åt pipan annars.
      Jag fick ner tempen i kallvattenkaret ytterligare genom att släpa ner akvariet från sin plats i lagerhylla, till att stå på golvet i den svalaste delen av lägenheten (då var det verkligen kris så jag fick köra ALLA trick).
      Isflaskor fungerar - men bara korta stunder - och då får man finna sig i att vara hemma större delen av tiden när det är riktig kris. Kallfläckarna i vattnet är inte optimala men vad gör man...
      Likaså blev det bättre av att jag köpte flera stora golvfläktar och fick ner själva rumstemperaturen lite grann.

      Sammanlagt med alla åtgärder fick jag ner tempen i kallvattenkaret fyra-fem grader. Men det krävde jobb :S
      För övriga kar räckte det till med syrestenar, ytturbulens, fläktar och i vissa fall även avdunstning. Då fick jag ner det 1-2 grader i dem och det räckte.
      Just nu har jag fiskarnas tempkar som skenar iväg lite grann om jag inte har toppen på glänt. (Har syresten i också + ytturbulens). Visst får jag fylla på lite mer vatten men har även en golvfläkt riktad mot karet och då sker avdunstningen långsammare märker jag. Och lyckas hålla tempen normal.

      Jag ångrar att jag sålde alla mindre fläktar när jag sålde av de flesta småkar :S Har bara ett rack kvar och det hade fungerat fint - om det inte vore för att adaptern har gått upp i rök... Jag måste skaffa en reseadapter...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13120

        #4
        https://youtu.be/fkIApOcBk60
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Där bubblar det på bra De ser nöjda ut.
          Mina småkar har alltid skenat upp i över 30 om jag inte skulle göra något åt det under sådana här dagar. Jag har bara kuhlii och ancistrus kvar från tidigare akvarieomgång, och de gillar ju värme men det finns ju gränser... Jag skaffar iallafall definitivt aldrig någonsin något kallvattenkar igen så länge jag bor i den här mardrömsugnen. (Undra på att grannlägenheten byter invånare nästan en gång om året...)

          Jag var nyss ute med min hund och höll på att avlida. Jag är inte skapt för sådant här väder... Andra ligger i solen och steker och jag önskar att jag satt på nordpolen...
          Vi ska inte ens prata om min 10-åriga hund som kör på i supertempo oavsett temp, och sedan mår han därefter...
          Jag bor i Helsingborg så havsvinden gör att man står ut, men i inlandet i Skåne är det djävulskt tycker jag. Jag orkar knappt gå ut, därför jag sitter vid datorn och ugglar :P
          Jag och hunden flåsar och dör, katterna ligger och steker i all sol de kan komma åt, tills de är helt solbrända... (Har nakenras).

          Just nu står solen fortfarande över huset så vardagsrummet har svalnat till "behagliga" 24-25 grader när fläktarna är på. Om någon timme kommer jag att ha ca 35 i rummen på västersidan :S Och det är med öppna fönster och jalusi i köket och solfilm i dubbla lager på rutan i "kattrummet" (dvs crazy catlady-varianten av akvarierum... lol... nejdå. Det är helt enkelt där lådor och sådant står och de luktar ju inte såååå trevligt om solen steker på dem...)
          (Extra festligt är att jag har snedtak och alltså takfönster i två rum. Så m.a.o. sol extra länge i de rummen...)

          Om jalusierna i köket är öppna och fönstret stängt, blir det lätt 40+ grader i mitt kök. Det kan nog inte vara lagligt för en hyresvärd att tillåta det, egentligen...


          Jag vill bo i ditt akvarium -__-
          Senast redigerad av Bambikill; 25 June 2020, 14:11. Anledning: Lol... 40+ menade jag förstås, och inte 50+...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13120

            #6
            Ursprungligen postat av Bambikill



            Jag vill bo i ditt akvarium -__-
            Haha, jag får kolla upp artbeskrivningen på vilken inredning, bottensubstrat och storlek på kar en Bambikill vill ha!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Kallvatten, mörkt, någon mjuk mossa att slöa på - och jag är nöjd... Jag kan knyckla ihop mig. Jag är finne så jag skyller på ursprunget, jag fixar inte värme...
              Jag har inte dykt på många år men jag saknar det aldrig så mycket som under sådana här dagar... Svalka och fiskar och annat kul.
              Det är fanken så att det känns som om det skulle vara en bra idé att sätta sig i trapphuset med en bok...

              Jag vill få ordning på min skitsand och skrubba rötter, men man ryggar tillbaka bara man går förbi toaletten. Som en (ytterst liten och trång) ångkokare, typ. Hu.
              Kanske skulle släpa en golvfläkt dit och rikta in, så att man kunde tänkas slabba där inne utan att bli en dumpling.

              Men jag har jobbat på tropikhus - och DET... slår allt annat. Fy f*n. I stort sett som att ta 9 timmars varma bad. Varje dag.

              Kommentar

              Arbetssätt...