Akvariemöbel - tänka utanför ramarna - borde vara ren fysik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Akvariemöbel - tänka utanför ramarna - borde vara ren fysik?

    Jag har problem att hitta en begagnad akvariemöbel (åkte på en nit med en vattenskadad möbel till ett kar jag köpte) - så jag tänkte att jag kollar runt efter andra möbler som kan passa. Jag kan ju bygga själv av leca och MDF men för det första är jag inte överdrivet förtjust i det, för det andra får man inget förvaringsutrymme och för det tredje bor jag i vindsvåning, fyra trappor upp utan hiss... :S

    Jag hittade ett begagnat skrivbord på annons och det består av en skiva med två hurtsar undertill. Hurtsarnas bredd, om man skjuter ihop dem, borde motsvara akvariets ganska exakt - är det mindre rör det sig om några cm max - men min gissning är snarare att det blir aningen bredare än karet. (200 liter, 100 x 40).
    Skivan är mycket längre än så.


    Min tanke är som såhär; Akvariemöbler är ju gjorda i fånigt klent material om man ser till träet. Laminerad spånskiva. Det är moderna skrivbord också gjorda av.
    Akvariemöbler har ofta ett skåp som är smalare än karets bredd - och golvplattan och akvariets platta är exakt detsamma som karets.
    Det handlar ju om tyngdfördelning snarare än materialet i sig. (För spånskivor är ju så svaga att man inte behöver vara Bruce Lee för att demolera dem med en tämligen svag spark...)

    Akvariemöbler har ju oftast tre lodräta "bärande linjer" - två utsidor och en lodrät mittenskiva som delar av skåpet bakom dörrarna (fyra om man räknar med baksida och dörrar).

    Men med två hurtsar ihopskjutna, får man ju detsamma, plus dubbelt i mitten. Det är ju som om man hade två små akvariemöbler undertill eftersom de är två sammansatta kuber.

    Med bordsskivan lagd ovanpå, har man ju då även skivan som fördelar vikten exakt - och hurtsarna har inga fötter utan står rakt på golvet. Djupet är 20 cm mer än akvariet.
    (Hurtsarna har lådor, inte dörrar med hyllor inuti. Lådorna täcker hela hurtsens höjd).


    Jag skulle aldrig i mitt liv ställa något tungt på ett klent bord med bara ben i hörnen. Det ger ju en helt annan tyngdfördelning.
    Men det här är ju bara 200 - kanske ca 250 med all inredning. Det är ju inte speciellt tungt och om nu vikten är så exakt fördelad?
    Jag skulle ju kunna smälla upp extra snedreglar bakom men jag tror inte ens att det skulle behövas...
    Jag har otroliga mängder böcker och jag har garanterat uppemot 200 hundra kilo i varje hylla och det är bara helt vanliga Ikeahyllor. Där har jag smällt upp reglar baktill men det är ju för att de är 2+ meter höga. Och de säckar ju inte ihop under de kilovikterna...

    Och det borde inte spela någon roll om bordsskivan sticker ut långt åt andra hållet, eller hur? Jag kan korta av den men jag tänkte att jag kan ställa krukväxter på den utskjutande "trampolinen" eftersom jag drunknar i dem och jag ändå hade tänkt "rama in" karet med växter på hyllor och liknande.
    De växer ju inte många kilon så det borde inte rubba någon jämvikt eller fresta på övriga delen av skivan kunde man tycka...?


    Jag hade kassa betyg i fysik, matte och teknik (vilket är anledningen till att jag idag inte är utbildad veterinär... lol...)
    Jag har en bekant som är fysik/mattelärare och han sade att mitt resonemang är helt rimligt - med reservation för det faktum att han vet noll och ingenting om akvarier - men principer ändras ju inte...?
    Senast redigerad av Bambikill; 20 June 2020, 13:08.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Har du gott om böcker och annat borde det ju gå att testa hurtsarna, om de klarar hundra kilo var utan problem så bör det fungera med akvariet så länge det står i våg och det inte blir någon snedbelastning. Har hurtsarna några hjul eller står de direkt på golvet? Det blir ju inte lika stabilt och fula märken på golvet om de står på hjul.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Jag får kasta upp morsan med karet i knät, sen katterna, hunden och mig själv... haha

      Jo, jag tänker att det ju rimligtvis inte KAN vara mindre hållbart är en akvariemöbel för de är ju av exakt samma material - och aluställningar är ju minst sagt rangliga saker - men tyngden placeras ju så rätt att det håller uppe gigantiska kar. (Jag skulle aldrig våga ha aluställningar dock... det hade förstört min nattsömn. Jag kan inte släppa tanken på att karen rasar...) Vad gäller tyngdpunkt måste det rimligtvis vara som jag funderat - det är bara hållbarheten i spånskivorna jag funderar på. Men akvariemöbler är ju gjorda i samma klena material.

      Min lägenhet lutar... men golvet är ju jämnt, det är bara att hela lägenheten lutar lite grann. Men det kan ju inte spela någon roll för då borde ju andra kar och bokhyllor vält för länge sedan. Det relevanta måste ju rimligtvis vara att underlaget är jämnt... Eller? :S För den specifika saken går ju inte att ändra på - då kan jag inte ha några kar alls.
      Min lagerhylla stod på exakt samma plats, på hockeypuckar och där hade jag två extra lager av akvarieunderlag mellan puck och hyllans fot på de två främre fötterna, då blev det totalt vågrätt enligt vattenpass. Men den var 2+ meter hög så den satte jag dock fast i väggen också, eftersom jag hade kar på sammanlagt 400 liter eller något sådant, i tre våningar. Men golvet lutar inte så mycket att det är märkbart - mer att man ser att vattennivåer i kar är sneda, och att runda saker rullar ovanligt långt.

      Hurtsarna står flata på golvet utan några fötter eller hjul. Som små byråer. Hade de haft fötter eller hjul hade jag tagit av dem. För stabiliteten då. Vad gäller märken är det fullständigt strunt samma för jag har haft flera stora hundar medan jag bott här - plus fertila avelskatter (hanar) som hittat på fanskap - så parketten ser väl numera mestadels mer ut som oslipat furugolv i någon lada eller något...
      (Förutom just där akvarier och möbler stått...)

      Om det ändå skulle vara något som gjorde saken ännu bättre - har jag tunna MDF-hyllplan från lagerhyllan som jag skulle kunna använda som bottenunderlag. (Då kan ju dock inte hyllan säljas eftersom ett hyllplan i så fall saknas. Men det borde väl inte göra något skillnad hit eller dit, med MDF under alltihop, kunde man tycka.. Hade jag däremot använt lecablock hade jag haft MDF även i botten, för att vara säker på att det är helt slätt under blocken).
      Jag kunde ju smälla upp tvärreglar eller något om det hade gjort nytta. Dock är det nog bättre att inte börja skruva mer än nödvändigt i spånplatta.


      Jag ska hämta den imorgon så får vi se. (Gratis är den också, så det är ju ingen förlust om det sen skulle bli pannkaka av det hela...)
      Eventuellt lackar jag den med båtlack på utsatta ytor också. Jag vill inte ha en upprepning av karsäljarens resultat med vattenskadade spånskivor...
      (Fast han måste verkligen ha slabbat massivt för jag har då aldrig lyckats skada några av de akvariemöbler jag haft. En idiot borde ju begripa att spånskiva inte tål att man spiller enorma mängder vatten som kan rinna in under möbeln.... Mitt gamla 180-kar är exakt samma kar som det jag köpte - bara att mitt är ett panorama - ett MP (Eheim) och min möbel är felfri trots att den har lika många år på nacken).


      Jag har varit slarvigare med små kar - upp till 54 l - men är nojig med just akvarier i allmänhet för jag har sett vilka gräsliga skador det kan bli... rent förutom att det är trist med ens kar och fiskarna, om allt går åt pipan. En lägenhet jag bodde i förr, hade helt otroliga skador efter ett stort saltvattenkar som hade spruckit när den förra hyresgästen var bortrest eller något. Vicevärden berättade att fiskvakten hade larmat och när de kom dit låg det döda fiskar och ruttnade i flera cm vatten över halva lägenheten...
      Men jag fick ju iallafall nya, fina golv innan jag flyttade in :P

      Kommentar

      Arbetssätt...