CO2 - behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    CO2 - behöver hjälp

    Kanske någon som är haj på det här med CO2-system - och kemi i största allmänhet - kan svara på några frågor... Jag må ha haft bra betyg i kemi men jag kan inte påstå att vi gick igenom saker som underlättar för mig att förstå det här... Och jag nojar...


    Jag råkade hitta ett DIY CO2-kit i gömmorna, som jag inte ens visste att jag ägde... Har fått det av min bror när han tröttnade på hobbyn och jag fick allt han hade.
    Instruktionerna är på kinesiska (Jag råkar kunna läsa en del japanska eftersom jag hobbypluggar det, och skrivtecknen har samma innebörd om än inte samma uttal - så jag kan faktiskt läsa var femtionde tecken eller sisådär, i texten... haha... men det räcker inte riiiktigt till för att begripa vad det är jag tittar på...)

    Men jag hittade till slut någon som hade skrivit ned instruktionerna på engelska och bilden överensstämde med systemet jag har, så det ska nog vara i stort sett exakt samma princip. Jag har aldrig testat CO2 så jag fick läsa in mig lite på processen och det verkar ju förhållandevis enkelt allting.
    (Det här är då alltså lowtech-varianten med system som kopplas till colaflaskor med citronsyra och bikarbonat).


    MEN... jag blev nervös när jag letade efter svar på huruvida det kan smälla - för jag nojar över det. Någon beskrev någonstans att hans ena flaska hade smällt - och andra skrev att deras dumpat i karen... Exakt hur stor är risken för endera? :S Det vore ju illa om karet går åt pipan men det jag är riktigt rädd för är om det skulle kunna tänkas smälla. Hellre en karkatastrof än exploderande plastflaskor...
    Jag vet inte ens riktigt hur processen funkar ur kemiskt perspektiv, så jag kan inte riktigt räkna ut exakt vad det är som kan gå snett eller vad som orsakar det eller hur man förebygger det. Och om något smäller - pratar vi liksom... rejält? På nivån att katter och hundar och annat kan skadas om de är nära? :S

    De pratade även om att "stänga av" men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till. Om man stänger valvet - blir det inte övertryck? Någon dillade om att det var skillnad på citronsyra+bikarbonat jämfört med jäst+socker för att den senare processen skulle vara konstant men den förstnämnda berodde på huruvida vätskorna kom åt varandra.

    Jag vet inte ens om jag skulle våga gå hemifrån och ha det igång... Eller ens stänga/sätta på det... haha


    Jag har alltid varit nyfiken på att testa, men dragit mig för det då jag är livrädd för saker som t.ex. ballonger, jag fixar inte ljuden av plötsliga smällar. (Eller att saker flyger i luften...) Jag har aldrig ens vågat ta in en Sodastream i hemmet Och tyckte att det var grymt obehagligt med tuberna när jag dök.
    Jag har väl blivit skadad... En sodastream-patron exploderade i mammas städskåp på 70-talet - och skrämde livet ur både henne och hunden, båda blev traumatiserade... mamma vågar inte använda maskinerna och hunden var tydligen livrädd för smälljud resten av sitt liv... och jag har hört den storyn sedan jag var liten. Det har liksom rotat sig så hårt i huvudet att jag inte kan släppa tanken på att skiten kan flyga i luften...


    Den absoluta majoriteten av människor som använt/använder dem, verkar väldigt nöjda. Och det vore skoj att testa - för jag är verkligen inte beredd att slänga pengar (som jag inte ens har) på "riktiga" CO2-grejer. Vissa fördömer "billigt kinesiskt skit" men med tanke på hur många som verkar nöjda, kan det inte vara sååå uselt.

    Och jag tror att jag är ännu mer rädd för "riktiga" grejer för jag har som sagt ännu inte ens vågat ha en Sodastream-maskin hemma... :P
    En exploderande colaflaska känns mindre skrämmande än en exploderande kolsyrepatron...


    Och jag vet givetvis att risken för att kolsyrepatroner ska smälla - är mikroskopisk - men fobier/rädslor är inte logiska :S
    Och när man hakar upp sig på saker är det svårt att skaka av sig tanken. Jag skulle till exempel aldrig någonsin våga ha ett akvarium på en aluställning. No way.
    Jag vet mycket väl att de inte viker sig, jag har arbetat med terrarier och akvarier i stora rack - men jag kan inte göra mig av med tvångstanken att skiten ska säcka ihop och karet åka i golvet... Jag får rysningar när jag ser gigantiska kar på aluställning... :S
    Senast redigerad av Bambikill; 18 June 2020, 01:12.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11218

    #2
    Min Sodastreamflaska (co2-tuben) har inte smällt än. Jag köpte senast den dubbelt så stora modellen på Clas Olsson, det är iofs bara första flaskan.

    Jag tror att flaskor som smäller är vanligare, dvs flaskan man har drycken i. Idag har Sodastream en bäst-före-datum på flaskorna, troligen av en anledning. Alla artiklar jag hittar så är det flaskorna: https://www.expressen.se/gt/mathias-...s-exploderade/
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Min Sodastreamflaska (co2-tuben) har inte smällt än. Jag köpte senast den dubbelt så stora modellen på Clas Olsson, det är iofs bara första flaskan.

      Jag tror att flaskor som smäller är vanligare, dvs flaskan man har drycken i. Idag har Sodastream en bäst-före-datum på flaskorna, troligen av en anledning. Alla artiklar jag hittar så är det flaskorna: https://www.expressen.se/gt/mathias-...s-exploderade/

      Hu...

      Jag vet att det är en fånig sak att noja över - av alla miljoner människor i världen som har kolsyrepatroner hemma - är det nog mikroskopiskt få som råkat ut för det, men det är inte så lätt att få bort fobier och tvångstankar ur skallen :S Jag använder e-cigarett och tanken på de vars cigg har exploderat i ansiktet på dem, poppar upp i huvudet nonstop. (Speciellt nyheten för några år sedan, om en man som dog när hans e-cigg small och splitter trängde in i hjärnan genom ögonen... Bara tanken på det är så motbjudande att jag inte kan få det ur huvudet... haha)

      Mina föräldrars small i slutet av 70-talet (måste det ha varit, för jag var inte född än), när maskinerna först kom ut på marknaden. Hon hade stått och diskat i köket och hunden låg på golvet - och tuben small i städskåpet med sådan kraft att dörren flög av övre gängan och saker från skåpet slungades ut över hela köket... (Så hårt att det blev märken i köksskåpen...) Mamma och hunden hade rusat ut i trapphuset i vild panik och grannen hade fått gå och kolla vad som hänt... Hunden (en kaxig schäfer dessutom...) blev livrädd för alla höga ljud och efter det har morsan skytt dem som pesten och tvingade pappa att slänga sin älskade teknikpryl... haha
      Hon var upprörd när min yngste bror köpte en maskin och har pratat om smällande tuber hela mitt liv så det har liksom fastnat i min skalle...

      Människor tenderar ju att tänka som så att bara de läskiga undantagsfallen fastnar i minnet... Inlärning genom egna eller andras misstag... även människodjurs överlevnadsinstinkter är ofta starkare än det logiska tänkandet...
      Bara kolla den kollektiva hajskräcken...

      (Sedan avskyr jag dock höga och plötsliga ljud också. Hatar ballonger, smällare och skott... Min hund är skottränad men matte hoppar en meter varje gång det smäller -__-)



      Dock är jag även rädd att katterna ska skadas om jag inte är hemma. Det beror ju helt på hur kraftig smällen kan bli om en av PET-flaskorna smäller om jag nu testar med mitt DIY-kit. Jag har ingen som helst uppfattning. Jag har ju dock byggt "PET-raketer" när jag var yngre (av ren nyfikenhet) och det var ingen dålig kraft det blev i dem när de satte av.

      Jag såg en prova-på-budgetvariant från Tropica, de där engångssystemen. De var ju väldigt billiga så funderade på att prova, men å andra sidan är jag nog mer rädd för en "riktig" tryckluftsflaska än några plastflaskor med vanliga kökskemikalier. Faaaast... den flaskan är ju inte annorlunda mot någon sprayflaska man har i huset...
      Sen undrar jag väl iofs hur säkert det är med "kinesiskt skit" om man ska citera andra - men å andra sidan är det ju vad de flesta hemmabyggare använder så...


      Jag begriper inte riktigt de kemiska och fysiska processerna i detalj, eller hur man kan "stänga" av hemmabyggesystemet och vara helt säker på att det verkligen är avstängt.

      Jag ÄR en rationell person så om jag bara kunde begripa mig på det till en nivå som tillfredsställer mina undringar och ger mig möjligheten att kunna ta ett beslut utifrån reella fakta, skulle det säkert kunna resultera i beslutet att prova.
      Senast redigerad av Bambikill; 25 June 2020, 10:50.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11218

        #4
        Du kan prova EasyCarbo ett tag och se om det räcker?
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Jag hittade en halvtom flaska av det häromdagen i gömmorna - min bror gav mig en enorm mängd saker när han tröttnade på hobbyn och det måste vara hans för jag har aldrig haft det. Dock hade den gått ut för flera år sedan och den åkte i högen av kemikalier och annat jag inte riktigt vet vart jag ska göra av. Jag får nog dumpa en del av det på tippen för jag vägrar att ens hantera vissa av de gamla utgångna testerna - jag fick redan svaga frätskador på fingrarna från en flaska som hade läckt och bildat ett frätande pulver...

          Jag har ingen koll på medlet men har hört andra prata om att de gillar det. Dock har jag ingen aning om exakt vad det innehåller men namnet tycks ju onekligen antyda att det är just kol... haha... Men har inte kol i flytande form rimligtvis sämre tillgänglighet? (Nu börjar vi iallafall närma oss biologi snarare än fysik och då är jag lite mer hemma :P)

          Bör det då användas ensamt med tanke på att jag redan använder annan näring? (Dock kan jag ju självklart slopa övrigt om en specifik sort fungerar bättre än annat). Jag är nog inte så haj på hela den biten över huvud taget eftersom jag generellt har gröna fingrar utan att ens alltid begripa vad jag gjort rätt - och näringen jag använt har fungerat bra. Jag har dock generellt haft väldigt bra balans i de flesta karen (mest av händelse, misstänker jag) så det har liksom räckt.


          Jag vill hemskt gärna prova på koldioxid, dels för att det såklart är skoj att lyckas riktigt bra med växter - men även för att jag är lite fundersam på hur väl jag kommer att lyckas med växter i ett så pass lågbelyst kar jag planerar. Givetvis har jag valt arter efter vad de klarar och planerar placeringen utefter behov, men det hade ju inte skadat att hjälpa dem på traven när inte ljuset blir optimalt för alla.

          Jag är bara nervös över potentiella olyckors kraftnivå. Och när jag nu kunde få till det så billigt som med lite citronsyra och bikarbonat - som jag har alltid har hemma, både och - så hade det ju varit trevligt och ekonomiskt Ett riktigt system kommer inte på fråga, jag har varken så stort behov eller ekonomin till något sådant. Jag har kört old school även med kallvattenakvarier, även om jag var väldigt nära att investera i ett kylsystem efter en horribel sommar när jag var tvungen att använda varje knep i boken för att kunna hålla mina Axolotlars vatten ens i övre komfortspannet...


          Men tja, det är kanske lite underliga frågeställningar

          "Hur stor är rimligtvis risken för att det går åt pipan med antingen kar eller exploderande colaflaskor - och exakt hur stor blir smällen". Och;
          "Vad är det egentligen som går snett NÄR sådant händer - och hur kan jag undvika det?"

          Kanske inte riktigt så lätt att svara på ens för folk som haft CO2 i alla de former under lång tid. Jag betvivlar att många haft så stor otur...
          Jag frågade en bekant som är fysiklärare även om det inte hör hemma inom det området men han garvade och sade att han betvivlade att ens hans kemilärar-kollegor kunde svara på det :P


          Såvitt jag förstår har mitt system inget säkerhetsvalv för det liknar inte de bilder jag sett på systemen som har det, och jag har inte den blekaste aning om var - eller hur - jag skulle montera det. Det skulle väl rimligtvis förhindra en dump men om det skulle förhindra smällande flaskor, har jag ingen aning om.


          Kanske jag borde koppla upp det någonstans där det inte kan ställa till med alltför stor skada :P Se vad som händer...

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            EasyCarbo innehåller bl.a. glutaraldehyd, läs och förundras. ;-) https://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde

            Det finns pålästa personer som inte är särskilt begeistrade i det: https://www.sunkengardens.net/blog/2...glutaraldehyde

            Konstaterar att det funkar OK i praktiken, där det var ganska tydligt att mina röda växter smälte när jag inte kunde vara hemma och hälla i det dagligen under några veckor (borta fem dagar i sträck). Tar död på staghorn. Men det är som sagt en hälsovådlig substans i höga koncentrationer, och ska man leva i 80+ år ska man nog minimera kontakten med det (jag bekymrar mig mindre för fiskar som lever i några år).
            Senast redigerad av Fiskburken; 25 June 2020, 17:47.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Fiskburken
              EasyCarbo innehåller bl.a. glutaraldehyd, läs och förundras. ;-) https://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde

              Det finns pålästa personer som inte är särskilt begeistrade i det: https://www.sunkengardens.net/blog/2...glutaraldehyde
              ...garvning, svampmedel, desinfektion och balsamering... o__O
              Det lät ju... trevligt... Mångsidigt jox, iallafall...

              Njae, det låter inte som något jag är så sugen på att använda. Min egen hälsa tänker jag inte direkt på eftersom jag säkerligen lär dö långt i förtid av de tämligen onyttiga tobaksvanor jag hade innan jag till slut lyckades sluta. (Och istället gick över till elcigg, som inte direkt hjälper lungorna om man säger som så... Åker jag på Covid-19 finns nog i stort sett ingen risk för att jag INTE hamnar antingen på intensiven eller i kistan... lol...)
              Det är kanske mer bara en principsak för mig - att inte använda eller ens ha skit hemma, om jag inte måste. Jag gillar tanken på så naturliga grejer som möjligt och jag fattar inte riktigt varför de måste peta i en sådan komponent... Resultaten är väl inte riktigt så viktiga att det motiverar användning av sådant, tycker jag... Det kan man ju spara till de absolut nödvändiga användningsområdena... Man har ju sett hur bra det blivit i slutänden med diverse bekämpningsmedel och annat skoj.

              Men finns det vetenskapliga studier på hur det påverkar fisk? (Jag är inte sugen efter att ha kikat på länkarna, men av ren nyfikenhet).


              Min hunds fästinghalsband är så extremt farligt för vattenliv att jag badar honom hemma innan han får simma och leka i sjön dit vi åker ibland - och sätter inte på det igen förrän vi åker därifrån. Hemma har jag stenkoll på om jag pillat på hunden innan jag ska hantera akvarierna. Såvitt jag kunnat läsa mig till - räcker det med ytterst små mängder av gifterna för att döda avsevärda mängder vattenlevande organismer - allt från mikroliv till fisk.
              Hade föredragit att inte ha sådan skit på hunden men vad gör man när man måste välja mellan pest eller kolera... Jag har sett horribla resultat hos hundar, till följd av fästingburna sjukdomar.

              En av de mest skrämmande saker jag läst om kemikalier, är en svensk bok som heter "Den flamsäkra katten". Urk. Om man då inte är så brydd vad gäller eventuella husdjur - eller inte har några - kan man ju betänka att människoungar klättrar runt på samma möbler som katter ligger och sover på...

              Jag roade mig en gång med att söka i ett amerikanskt innehållsregister för toxiner, för diverse olika skönhets/hygien/städprodukter jag sållade ut för åratal sedan när jag bestämde mig för att skrota allt icke-naturligt. Jag hittade så mycket cancerogener, neurotoxiner och lösningsmedel och annat skoj - att det var nästan bisarrt.


              Edit; Väldigt intressant om glutaraldehyd var omnämnandet av hypotetiska risker som trigger för autoimmuna sjukdomar/tillstånd. Jag har själv läst lite om just det där eftersom jag har ALS på båda sidor av släkten och det finns en del teorier om olika saker som skulle kunna tänkas vara triggers eftersom man inte vet varför vissa utvecklar det och andra inte. Aluminium är en sak man funderat på, t.ex.
              I en region i Asien hittade de kluster där de kunde konstatera att något så underligt som en släkting till pinjenötter var involverad...
              (Nu handlade det här med glutaraldehyd dock om en lite annan form av sammankoppling, men om man förenklar det till att handla om utlösande faktorer).
              Senast redigerad av Bambikill; 25 June 2020, 20:13.

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Länkade till det mest negativa jag kan hitta, var och en får ju göra en egen bedömning om det är något man behöver - står det och väger bör man nog avstå. Och ja, det är ganska läskligt hur lite vi vet om vissa kemikalier.

                Har inte större underlag om EasyCarbo än att folk har använt det i många år utan problem och att man (så länge man inte överdoserar dvs) inte synligen påverkar fiskarna. Skulle inte låta en fiskvakt sköta doseringen när jag är bortrest. Dör någon fisk i cancer kan jag leva med det med tanke på hur mycket annat de dör av långt vanligare. Nu är ju inte glutaraldehyd påvisat cancerframkallande heller, men immunförsvarspåverkan är läskigare.
                Senast redigerad av Fiskburken; 25 June 2020, 20:30.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fiskburken
                  Länkade till det mest negativa jag kan hitta, var och en får ju göra en egen bedömning om det är något man behöver - står det och väger bör man nog avstå. Och ja, det är ganska läskligt hur lite vi vet om vissa kemikalier.

                  Har inte större underlag om EasyCarbo än att folk har använt det i många år utan problem och att man (så länge man inte överdoserar dvs) inte synligen påverkar fiskarna. Skulle inte låta en fiskvakt sköta doseringen när jag är bortrest. Dör någon fisk i cancer kan jag leva med det med tanke på hur mycket annat de dör av långt vanligare. Nu är ju inte glutaraldehyd påvisat cancerframkallande heller, men immunförsvarspåverkan är läskigare.
                  Jo, man ska försöka läsa på när man ska peta runt med olika medel... Kemikalier är kemikalier och kan vara långt mindre "ofarliga" än vad det faktum att de finns i butikshyllan, kan antyda... Jag litar inte över huvud taget på reklam för ditten och datten om jag inte förstår mig på vad innehållet egentligen är. (Givetvis är det skillnad på saker och saker men säg att jag ska ge mina djur tillskott eller vad det nu kan röra sig om. Inte häller jag i dem grejer utan att veta säkert).
                  Jag kan bli rätt förundrad över att folk i allmänhet bara blint litar på etiketter som säger "det här är Bra Grejer", och invaggar sig i någon slags falsk trygghet, utan att ta reda på saker på egen hand.
                  Djurfoder är ett bra exempel... Inte bara skrattretande och felaktiga påståenden - utan framför allt den hårresande olämpliga skit de petar i djurmat - vare sig vi pratar om mat för hund, katt, kanin eller fisk. Och det vore så enkelt för djurägaren att faktiskt sätta sig framför datorn och utbilda sig själv i några timmar - redan med det lilla får man en väldigt mycket bättre bild av hur skruvade ingredienserna egentligen är. När man har koll på konsekvenserna är besluten iallafall baserade på relevant fakta...

                  Minns ett Axolotl-foder jag såg i butik när min leverans av det vanliga fodret från Tyskland var försenad och jag försökte hitta något temporärt. När jag läste på etiketten innehöll det i stort sett ingenting animaliskt. Däremot tonvis av spannmål och annat skit. Axolotl är karnivorer :S (De fick äta daggmask tills fodret anlände...)
                  Billig skitmat till akvariefisk kan också innehålla rätt sorgliga ingredienser om man betänker att man faktiskt KAN göra vettig fiskmat och att det inte bör kosta många kronor att tillverka... Något är väl för f*n snett om man ska mata karnivorer/omnivorer med saker som knappt innehåller animaliskt innehåll över huvud taget... Jag har faktiskt sett några utan något animaliskt innehåll alls.
                  Hund/kattmat ska vi inte ens prata om...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...