Juwel Rio 450 LED

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    #16
    Känner jag mig själv kommer jag nog tyvärr störa mig på bubblan.

    Har frågat återförsäljaren hur noga det behöver rengöras, ffa silikonrester och hur det ska hanteras att emballaget inte finns kvar så får jag fatta ett beslut senare.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #17
      Du skall väl inte behöva göra rent akvariet alls !

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #18
        Ursprungligen postat av Selafiel
        Känner jag mig själv kommer jag nog tyvärr störa mig på bubblan.

        Har frågat återförsäljaren hur noga det behöver rengöras, ffa silikonrester och hur det ska hanteras att emballaget inte finns kvar så får jag fatta ett beslut senare.
        ...och genom att känna sig själv bra brukar man kunna ta de vettigaste besluten... Jag är likadan, när jag hänger upp mig på något är det svårt att släppa det - oavsett vad det nu kan röra sig om. Du får väl försöka se objektivt på karet under tiden och se om irritationen lägger sig. Du kanske vänjer dig och då är det ju frid och fröjd men om du inte gör det är det ju lika bra att ta åtgärd nu istället för att ångra det senare.

        Vad gäller städningen tycker jag inte att de rimligtvis skulle kunna kräva nitisk fixning... Det är ju väldigt osannolikt att de kan sälja karet öht, eftersom de då redan fått reklamerat det en gång. De lär ju inte försöka igen, så de tar väl antingen det själv eller skrotar det. Så det borde ju inte spela någon roll kunde man tycka.
        Och att du inte upptäckt det förrän karet är vattenfyllt tycker jag är helt logiskt för det syns säkerligen mycket tydligare med vatten och belysning - så det är ju inte undra på att du hunnit fixa bakgrund och grejer innan defekten upptäcktes.

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          #19
          Är i fjällen i veckan så får fundera på det under tiden här.

          Karet står i matsalen så kommer sitta och titta på det flera gånger per dag, så kan bli svårt att släppa.

          Angående städningen så har ni nog rätt, borde räcka att plocka ur sakerna mer eller mindre.

          Kommentar

          • Selafiel
            • June 2020
            • 137

            #20
            Uppdatering:

            Juwel hävdar att bubblan inte påverkar hållbarhet/säkerhet och att det är något som ofta uppstår under tillverkning och är acceptabelt enligt någon standard (påminner om det jag fick höra när vi satte in nya fönster i huset). De förstår om jag inte är nöjd och får då ta det med återförsäljaren.

            Återförsäljaren har nu erbjudit 2200 för att jag ska behålla karet vilket känns som ett schysst bud ändå.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #21
              Ursprungligen postat av Selafiel
              Uppdatering:

              Juwel hävdar att bubblan inte påverkar hållbarhet/säkerhet och att det är något som ofta uppstår under tillverkning och är acceptabelt enligt någon standard (påminner om det jag fick höra när vi satte in nya fönster i huset). De förstår om jag inte är nöjd och får då ta det med återförsäljaren.

              Återförsäljaren har nu erbjudit 2200 för att jag ska behålla karet vilket känns som ett schysst bud ändå.
              Jaså. Men det var ju ändå bra att de inte motsätter sig kompensation från säljaren för Juwel borde väl, stegvis bakåt, vara de ytterst ansvariga. Jag skulle tro att säljaren kanske kompenseras via grossisten, men grossisten bör ju rimligtvis kompenseras från Juwel. (Om de ens bryr sig om att söka kompensation för saker de inte köper in för särskilt dyra summor).

              Och det var onekligen en rejäl kompensation du erbjudits nu - vilken höjning! Den hade jag definitivt tagit. Och i (den ytterst otroliga) händelse att den mikroskopiska bubblan skulle resultera i karspricka - bör det rimligtvis ändå hända så pass långsamt att du skulle hinna reagera innan det spricker totalt. Så den kompensationen hade jag definitivt tagit och kanske till och med sett det som ett kap då du fick ett dyrt kar avsevärt mycket billigare och kan lägga den summan på annat till karet
              Det kanske lindrar irritationen.

              Kommentar

              • Selafiel
                • June 2020
                • 137

                #22
                Ursprungligen postat av Bambikill

                Jaså. Men det var ju ändå bra att de inte motsätter sig kompensation från säljaren för Juwel borde väl, stegvis bakåt, vara de ytterst ansvariga. Jag skulle tro att säljaren kanske kompenseras via grossisten, men grossisten bör ju rimligtvis kompenseras från Juwel. (Om de ens bryr sig om att söka kompensation för saker de inte köper in för särskilt dyra summor).

                Och det var onekligen en rejäl kompensation du erbjudits nu - vilken höjning! Den hade jag definitivt tagit. Och i (den ytterst otroliga) händelse att den mikroskopiska bubblan skulle resultera i karspricka - bör det rimligtvis ändå hända så pass långsamt att du skulle hinna reagera innan det spricker totalt. Så den kompensationen hade jag definitivt tagit och kanske till och med sett det som ett kap då du fick ett dyrt kar avsevärt mycket billigare och kan lägga den summan på annat till karet
                Det kanske lindrar irritationen.
                Japp - kommer ta kompensationen. Är ju nästan halva priset på karet + att jag sparar x antal timmar jobb på att riva ur det gamla, paketera och sen göra iordning det nya.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #23
                  Ursprungligen postat av Selafiel

                  Japp - kommer ta kompensationen. Är ju nästan halva priset på karet + att jag sparar x antal timmar jobb på att riva ur det gamla, paketera och sen göra iordning det nya.
                  Tänk vad den summan räcker till i fråga om "lyxutrustning"/inredning Du kommer en bra bit på väg mot t.ex. ett CO2-system (om man vill ha det) eller andra teknikpryttlar. Eller bara en bra summa att frossa i för fisk och växter eller vad man nu vill lägga det på.
                  Det kan definitivt plåstra om såren för att man kan störa sig. Försöker man tänka på de positiva aspekterna det förde med sig så kommer man nog över det så småningom. Jag har några riktigt fula repor på mitt 180 men de syns iofs inte när man har vatten i. Speciellt inte i svartvatten, så de stör mig inte så värst mycket.

                  Kommentar

                  • Selafiel
                    • June 2020
                    • 137

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bambikill

                    Tänk vad den summan räcker till i fråga om "lyxutrustning"/inredning Du kommer en bra bit på väg mot t.ex. ett CO2-system (om man vill ha det) eller andra teknikpryttlar. Eller bara en bra summa att frossa i för fisk och växter eller vad man nu vill lägga det på.
                    Det kan definitivt plåstra om såren för att man kan störa sig. Försöker man tänka på de positiva aspekterna det förde med sig så kommer man nog över det så småningom. Jag har några riktigt fula repor på mitt 180 men de syns iofs inte när man har vatten i. Speciellt inte i svartvatten, så de stör mig inte så värst mycket.
                    Precis.

                    Om jag fattat rätt så kostar det drygt 2200 att köpa ett nytt tredelat lock och en extra ramp multilux LED.

                    Frågan är om det är värt att utöka belysningen utan att addera CO2.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #25
                      Ursprungligen postat av Selafiel

                      Precis.

                      Om jag fattat rätt så kostar det drygt 2200 att köpa ett nytt tredelat lock och en extra ramp multilux LED.

                      Frågan är om det är värt att utöka belysningen utan att addera CO2.
                      Perfekt ju

                      Jag vet inte mycket om CO2, försöker lära mig men en sak i taget eftersom jag håller på med setup av inredning just nu. Men att utöka ljuset måste ju absolut göra sin del av jobbet med att få växterna att trivas bättre. Även om resultatet kanske blir optimalt med båda - ger ju båda delarna effekt.

                      Du kan ju testa med budgetvariant av CO2. Jag har ett DIY-system jag ska testa när jag fått allt annat klart - och när jag lyckats övertyga mig själv om att jag vågar. (Fånig fobi mot kolsyrepatroner och annat som kan smälla). De mest basic kostar bara ett par, tre hundralappar online och allt du behöver till är lite citronsyra, bikarbonat och ett par tomflaskor. Om du då gillar resultatet kan du ju investera i ett ordentligt system senare. (Fast av vad jag sett i diskussioner online, finns det folk som kör med hemmabyggena permanent, sedan många år tillbaka).

                      Jag hade velat testa Tropicas minisystem till en 54 l, bara för att se hur det blir. De är snorbilliga men finns tyvärr bara till små kar såvitt jag förstått.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...