Juwel Rio 450 LED

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    Juwel Rio 450 LED

    Efter att ha köpt ett 54l till barnen blev jag snabbt sugen på att köpa ett större där det dels går att ha fler fiskar, både till antal och arter, samt ha mer utrymme för inredning.

    På Cyberzoo går det att få ett Juwel Rio 450 med möbel och frakt för 8893:-. För mig som inte är särskilt i satt verkar detta vara prisvärt? Har läst att pumpen ev ska uppgraderas till 1500l. Det adderar väl max 1000 :-.

    Finns det något annat som behöver bytas, är belysningen med 2x31W tillräcklig?

    Finns det andra alternativ att fundera över?

    Tack på förhand för eventuella svar.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Jag har samma akvarium och är mycket nöjd med det. Har haft det säkert i 10 år och gjort följande "uppgraderingar".

    Till höger är det en svart låda. Där har jag ingen pump utan i den är slangarna till ett ytterfilter. Vanligt Eheim Classic har jag valt. På andra sidan har jag en liten cirkulationspump. Det är mycket lätt att komplettera med en ramp till om du inte tycker den som följer med räcker. Det beror ju helt på vad du ska ha i.

    Missa inte att man får 10% om man är medlem i NCS hos Cyberzoo (https://www.ciklid.org/rabatt/). Dubbekolla med Cyberzoo innan så det gäller på akvariet.

    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Selafiel
      • June 2020
      • 137

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Jag har samma akvarium och är mycket nöjd med det. Har haft det säkert i 10 år och gjort följande "uppgraderingar".

      Till höger är det en svart låda. Där har jag ingen pump utan i den är slangarna till ett ytterfilter. Vanligt Eheim Classic har jag valt. På andra sidan har jag en liten cirkulationspump. Det är mycket lätt att komplettera med en ramp till om du inte tycker den som följer med räcker. Det beror ju helt på vad du ska ha i.

      Missa inte att man får 10% om man är medlem i NCS hos Cyberzoo (https://www.ciklid.org/rabatt/). Dubbekolla med Cyberzoo innan så det gäller på akvariet.
      Tack för svar!

      Nu är det beställt, så dags att planera resten.

      Kommentar

      • Selafiel
        • June 2020
        • 137

        #4
        Verkar få mitt nya akvarium i morgon - har ju ett litet 54 som kört en månad med fisk redan. Finns det någon vits med att lägga ner något av det nya filtermaterialet i det lilla akvariet i ett par veckor medans jag försöker göra en bakgrund osv?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ja absolut, lite liv får ju grejerna iallafall
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Selafiel
            • June 2020
            • 137

            #6
            Tack!

            Tyvärr får jag vänta tills på måndag, men min fru är nöjd att jag kan fokusera lite mer på gästerna

            Glad midsommar!
            ​​​

            Kommentar

            • Selafiel
              • June 2020
              • 137

              #7
              Riktigt nöjd med akvariet hittills.
              Känns gediget, både möbel och kar.
              Pumpen låter knappt någonting.

              Ljuset känns skarpt, blir intressant att se hur det blir med lite mer flytväxter/växer.

              Kommentar

              • Selafiel
                • June 2020
                • 137

                #8
                Såg nu när jag fyllt karet och det värsta grumlet lagt sig att det verkar finnas en luftbubbla i glaset på framsidan.
                Är detta något att bry sig om? Hur hade ni hanterat detta?
                Klicka på bilden för större version

Namn: bubbla.jpg
Visningar: 311
Storlek: 112,1 KB
ID: 2419192

                Klicka på bilden för större version

Namn: helbild.jpg
Visningar: 335
Storlek: 333,1 KB
ID: 2419191

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Oj :O Det har jag bara sett en gång förut, jag minns att en snubbe som grejade med terrarier visade mig en av sina burkar och sade att det var enda gången han hade sett det. Jag googlade på det för att se vad andra sagt, då det kändes så ovanligt för icke-munblåst glas. Det känns ju som att det kunde ge strukturell instabilitet, men i den här tråden skriver en ingenjör att han inte tror att det ska vara någon fara https://www.reef2reef.com/threads/bu...-glass.244655/

                  Och TS tråd där rör ju ett akvarium som är större än ditt. Dock verkar det vara ett kurvat glas och det lät lite som att den specifika formen kunde underlätta glasets stabilitet, men rimligtvis borde den lilla bubblan ändå vara ofarlig om man resonerar utifrån vad "experten" i den tråden påstår. En ingenjör är ju ändå insatt i sådant. (Jag frågar en bekant som är fysiklärare när jag blir osäker på sådant :P Och min bror läser till ingenjör också...)

                  Men jag tror garanterat att du kan reklamera karet om du känner dig orolig. Antingen från butiken eller direkt från Juwel. Just för att det är en sådan freaky sak.

                  Kommentar

                  • Selafiel
                    • June 2020
                    • 137

                    #10
                    Haft kontakt med butiken, de hävdar att det inte är någon fara och att alla garantier gäller.

                    Tyvärr är det lång hanteringstid hos Juwel nu, men har blivit erbjuden ett prisavdrag på 800:- eller att vänta på svar ifrån Juwel som kan dröja fyra veckor eller mer.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Du har väl köpt det från en butik? All kontakt med juwel får väl dem sköta bäst dem vill, butiken ska lösa problemet för dig först och främst så får dem ta det vidare sen, det är deras problem, inte ditt!

                      Personligen hade jag nog nöjt mig med prisavdrag...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Selafiel
                        • June 2020
                        • 137

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Du har väl köpt det från en butik? All kontakt med juwel får väl dem sköta bäst dem vill, butiken ska lösa problemet för dig först och främst så får dem ta det vidare sen, det är deras problem, inte ditt!

                        Personligen hade jag nog nöjt mig med prisavdrag...
                        Så är det, påpekade detta för säljaren. De ville vänta för att se om bubblan faller inom vad som anses vara OK eller ej. Har nu blivit erbjuden att skicka tillbaka kostnadsfritt och bli fullt ersatt.

                        Dock är det ju en hel del jobb om jag ska göra detta samt att bakgrund osv lär gå sönder när jag tar bort den.

                        Antar också att jag själv kommer ordna större visuella skador än denna bubblan allt eftersom med underhåll, barn osv.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Ursprungligen postat av Selafiel

                          Så är det, påpekade detta för säljaren. De ville vänta för att se om bubblan faller inom vad som anses vara OK eller ej. Har nu blivit erbjuden att skicka tillbaka kostnadsfritt och bli fullt ersatt.

                          Dock är det ju en hel del jobb om jag ska göra detta samt att bakgrund osv lär gå sönder när jag tar bort den.

                          Antar också att jag själv kommer ordna större visuella skador än denna bubblan allt eftersom med underhåll, barn osv.
                          Butiker sköter nästan alltid reklamationer etc åt en, via sina egna garantier, men om något problem eller tjafs finns - kan man alltid ta det direkt med tillverkaren.

                          Hur menade butiken med det att de först ville vänta? Att de ville ha svar från Juwel angående om det är "normalvariation"?
                          Men det var ju skönt att de iallafall gick med på full ersättning om du nu ville reklamera hela karet. Allt annat vore ju skamligt tycker jag - med tanke på att det ändå är en defekt, vare sig den är riskabel eller bara rent kosmetisk.

                          Jag hade nog inte heller orkat med jobbet med att ta isär och reklamera, inte när risken ändå verkar så extremt liten. (Jag hade kanske resonerat annorlunda om det var ett mastodontkar :P Då hade jag nog inte velat ta ens en minimal risk... haha) Så 800 tillbaka är ju en bra deal. Lägg det till akvariekassan

                          Kommentar

                          • Selafiel
                            • June 2020
                            • 137

                            #14
                            Tack för svar.

                            Är inte direkt orolig för att karet ska gå sönder, är mer störd på att en sådan defekt släpps igenom på vad jag skulle kalla en klass A yta där inga defekter borde tillåtas. På baksidan, kortsidorna eller långt ner på framsidan eller ytterkanterna hade inte gjort mig något.

                            Har för skojs skull kontaktat Juwel för att få deras syn på det hela.

                            Lutar åt att ta prisavdraget då det känns lite överdrivet att byta ut ett i övrigt fint kar pga en bubbla. Å andra sidan så hade jag räknat med att få ett kar med ett icke defekt glas mitt i det normala synfältet....

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #15
                              Ursprungligen postat av Selafiel
                              Tack för svar.

                              Är inte direkt orolig för att karet ska gå sönder, är mer störd på att en sådan defekt släpps igenom på vad jag skulle kalla en klass A yta där inga defekter borde tillåtas. På baksidan, kortsidorna eller långt ner på framsidan eller ytterkanterna hade inte gjort mig något.

                              Har för skojs skull kontaktat Juwel för att få deras syn på det hela.

                              Lutar åt att ta prisavdraget då det känns lite överdrivet att byta ut ett i övrigt fint kar pga en bubbla. Å andra sidan så hade jag räknat med att få ett kar med ett icke defekt glas mitt i det normala synfältet....
                              Jo, exakt. Det ska ju faktiskt inte hända. Och speciellt inte när vi pratar om ett världsledande märke. Och dyra kar... Men det verkar väldigt ovanligt. Han terrariesnubben jag nämnde förut, han hade sysslat med terrarier i säkerligen 20+ år och om han bara hade sett det en gång i planglas - kan det inte inträffa särskilt ofta. Jag har aldrig sett det vare sig före eller efter den gången - förutom ditt nu.

                              Den ser väldigt liten ut, men å andra sidan - vet man att en defekt finns - är det lätt hänt att det är dit blicken dras :S
                              Det är ju en hyfsad kompensation för en så pass liten grej - om inte bubblan stör dig enormt. Gör den det, vore det kanske bäst att byta ut karet innan du hinner ännu längre med projektet. Du får väl fundera lite över hur pass mycket det irriterar dig. Det är ju inte kul att gå och störa sig på det när man skaffat karet för att det ska vara trevligt att titta på.

                              Säg till Juwel att du vill ha en högre kompensation och för de pengarna teckna en akvarieförsäkring för den händelse att karet skulle spricka... hahaha

                              Kommentar

                              Arbetssätt...