Rengöring efter kat(t)astrof... Med vad?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Rengöring efter kat(t)astrof... Med vad?!

    Förutsättning #1 för stort problem; Påhittiga katter.

    Ibland är katter väldigt företagsamma. Oftast inte på ett roligt sätt.
    Mina katter går på träpellets - för både miljön, deras lungors och mina lungors skull. Men vilken katt kan motstå sand..?

    Förutsättning #2 för stort problem; Lat människa som skjuter upp saker.

    För det kändes just då som en helt försvarbar idé att strunta i att tömma ur sand, sten och rötter ur karen när vattnet tömdes ut. Man kan ju göra det senare.
    Men när "senare" inte hände på väldigt lång tid - kom en viss (just idag väldigt billig och icke populär) fröken på att man ju kan använda de där stora genomskinliga kattlådorna fyllda med trevlig, mjuk, fin sand - till att uträtta sina behov...
    När då de icke använda akvarierna står på en plats där man i stort sett aldrig vistas - utan toppar på - upptäckte jag det här faktum lite väl sent...

    Extra irriterande är det då det hänt tidigare - då något smarthuvud satt sig i någon hink med akvariesand... Och ändå lär jag mig inte...

    Så idag hade jag en väldigt lång och väldigt mycket mindre trevlig städ-session med väldigt icke-trevligt-doftande akvariesand och akvarier vars silikon eventuellt verkar ha sugit åt sig aromen...


    Vad fanken ska jag rengöra med? :S Jag är rädd att medel ska stanna kvar i fogar även om jag sköljer tretusen gånger.

    Jag har iofs inte tänkt behålla de här karen, utan sälja dem, men inte tusan kan jag lägga ut dem på annons med den här bi-doften...
    Jag kan verkligen tänka mig hur trevligt det skulle kunna tänkas lukta när man smäller i lite tropiskt varmt vatten och en doppvärmare och en ramp som steker på med lampa...


    Såpa är ju "ofarligt" men jag vet inte hur pass ofarligt det är för alla arter. Och doft är det inte säkert att det tar bort.
    Bikarbonat tar bort lukter. (Ibland, iallafall). Men jag har inte den blekaste aning om huruvida rester av det skulle vara skadligt. Rimligtvis inte? Men kan det skada silikonet, tro?
    Ättika kan man ju använda för att få bort kalkrester - och det kan fungera för att få bort lukter också - men å andra sidan - kan det sätta sig i silikonet det också? För det luktar ju inte direkt gott i sig själv.


    Jag funderade på att strö ut bikarbonat längs skarvarna, låta det stå och sedan skura karet med grönsåpa. Huruvida lukten försvinner, vet jag inte.
    Jag nojar mest för om det är skadligt. Vad tror ni?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Haha jag har haft katter en gång i tiden och den ena honan hade en förkärlek till att kissa på andra ställen så fort sanden i kattlådan inte var 100% ren... hon kissade på kläder , skor och till och med på en trådlös telefon som låg i laddstationen så jag vet hur otroligt starkt det luktar!!

    Lösningen med ditt akvarium tror jag är KLORIN! spraya på och låt verka och sen spray igen ett par gånger sen skälj noga, det borde göra susen
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Oh ja... Jag föder upp katter... och har haft ett antal fertila hankatter genom åren som verkligen gjort processen kort med berg av skor, soffor, sängar och annat...
      Det värsta var nog brödrosten. Inte för att jag älskade min brödrost så värst mycket - men den stanken, när jag satte igång den och doften av grillad kattpiss spred sig...
      Jag bor i vindslägenhet så det enda jag kunde komma på var att kasta ut den varma giftbomben på taket i snön, innan ångorna tog kål på mig.
      Numera har jag inga hanar, som ju strilar som ett naturligt hankattsbeteende - utan det är den yngsta fröken som antagligen tyckt "låda som låda"... (De två äldre damerna skulle aldrig någonsin göra något så förskräckligt oartigt så det finns inte en chans att det skulle vara någon av dem).

      Matnyttig info om någon råkar läsa; Klorin är dock väldigt giftigt om man städar just urin med det :P Klorin + Ammoniak = giftiga (och faktiskt explosiva) gaser, bl.a. kloramin och hydrazin. Det är därför man aldrig ska städa kattlådor med det. (Inte för att klorin är så trevligt att andas in ens oblandat). Skulle man hälla större mängder ren klorin i en kattlåda som har stora mängder kattkiss som stått länge - kan du faktiskt potentiellt skapa tillräckligt med hydrazin för att skapa en hyfsad explosion om du tillför en tändsticka (Utifall att någon känner för att prova att smälla upp toaletten och Misses låda... lol)
      Står man och rengör ett par kattlådor noggrannt med klorin i ett litet, stängt utrymme - bildas tillräckliga mängder gaser för att faktiskt vara potentiellt skadliga. Och ju oftare man gör det - desto värre. Om man använder stora mängder kan det vara skadligt senare, när katterna kissar i lådan, då ny gas kan bildas.

      Grönsåpa är faktiskt väldigt bra mot kattkiss - det neutraliserar doften, men det beror också på hur länge den grott in i sig och hur stark den är. Det är inte mycket som åtgärdar stanken av hankattskiss... Så då har jag fått använda ett speciellt medel som neutraliserar just enzymerna i kattkiss, men det är ett starkt och giftigt medel så då har jag alltid spärrat av området där det legat och verkat och sedan städat noggrannt med vatten och såpa efter det. Det skulle jag dock aldrig hälla i ett akvarium för jag hade inte vågat lita på att det inte blir rester kvar och då hade det med största sannolikhet kunnat döda alla invånare.


      Jag är inte direkt superinsatt vad gäller kemi, förutom just vad som skadar djur. Speciellt inte vad gäller silikon...
      Just klorin ska väl iallafall dock inte påverka silikon då folk brukar använda det till kakelfogar - men jag vete tusan om det kan bli rester kvar i mikroskopiska sprickor i silikonet - och det kan ju kanske ställa till med problem med tanke på hur toxiskt klor är för vattenorganismer?

      Jag funderade på bikarbonat och det är ju just som namnet antyder - en karbonat. Så det borde ju inte vara farligt ens om man hade hällt det i ett kar med levande fisk. (Det vore nog ingen hit att ösa i en hel burk dock... haha) Det boooorde ju inte kunna skada silikonet.
      Havssalt tar också lukter men inte lika bra.

      Grönsåpa kan lämna en hinna på saker men det vore väl rimligt att allt försvinner om man skrubbar ur karet flera gånger efter rengöringen - med endast vatten och en ny diskborste.

      Ättika hade jag tänkt ta bort kalkränderna med men urk vad det stinker.


      Hade jag orkat hade jag silikonat om dem. Kanske till och med behållt 180-literskaret då personen jag försökt köpa ett 240 av på blocket, inte svarar på mail...
      Men jag tror inte att jag hade vågat lita på att jag fick dem fullständigt lodrätt ihopsatta igen.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Om du bor nära Stockholm kan du få köpa mitt Juwel Rio 240 med tillhörande bänk

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Om du bor nära Stockholm kan du få köpa mitt Juwel Rio 240 med tillhörande bänk
          Neh... i andra änden av landet... Skåne... :P
          Det är inte ont om Rio 240 på blocket - men tyvärr ont om fyndpriser på dem :S

          Jag köpte ett kar i helgen. Och det var den absolut dummaste affär jag gjort i mitt liv. ASG
          Jag borde sparat pengarna till ett Rio...


          Och det var så satans dumt alltihop att jag fan ta mig tänker skriva en tråd om det. Varning eller underhållning för andra... lol

          Kommentar

          • Morticia
            • July 2020
            • 5

            #6
            Fyll med kallt vatten tillsätt klor. Låt stå över natten. Töm och skölj sedan med varmt vatten. Det dödar kloret. Liksom torkning. När det inte luktar och eller är torrt är det borta.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Morticia
              Fyll med kallt vatten tillsätt klor. Låt stå över natten. Töm och skölj sedan med varmt vatten. Det dödar kloret. Liksom torkning. När det inte luktar och eller är torrt är det borta.
              Problemet löste sig med diskning med helt vanligt vatten faktiskt! Jag trodde inte att det skulle göra det :P Tänkte köra med vatten, sen sätta bikarbonat på fogarna eftersom det inte bör skada silikonet och jag inte klarar av lukten av ättika.
              Men det hade antagligen inte satt sig i silikonet utan var väl bara vaga rester av lukt... Enligt min morsa luktade det ingenting ens innan jag skrubbade, men jag har lite hypersensori så ibland reagerar jag starkt på grejer andra inte riktigt känner av lika tydligt.

              Och tack goch lov för honkatter dessutom... inte mycket som någonsin kan eliminera stanken av kiss från en fertil katthane :S

              Jag har inte haft klorin hemma på typ 10+ år och är väldigt motvillig till att använda några starka kemikalier alls - speciellt klor. Dessutom ska man inte rengöra kiss med klorbaserade saker eftersom det korsreagerar med ammoniak. Iofs hade det här rört väldigt små mängder av det senare så det hade nog inte spelat någon roll ur den aspekten.

              Men strunt samma eftersom det löste sig på naturligaste vis möjligt
              Sen hade jag dock enorma problem med sanden men det löste sig till slut det också.

              Kommentar

              Arbetssätt...