Vad göra med innerfilter som sätter igen sig snabbt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serenity
    • June 2019
    • 12

    Vad göra med innerfilter som sätter igen sig snabbt?

    Ja vad ska jag göra med ett innerfilter som sätter igen sig efter 2 veckor bara? Det är ett Eheim Biopower 200 i ett 54L kar med bloody mary räkor och fem stycke Chili Rasboras (Boraras Brigittae) plus sandsnäckor och andra snäckor och massa växter.

    Jag fundera på att lata mig och sätta en luftpump för att få ytrörelse när pumpen inte pumpar så mycket. Ibland står det nästan helt still men har inte märkt nått på fiskarna. Det är väldigt mycket växter i karet så kanske det bildar en del syre.

    Men det är jobbigt att ner och göra rent filtret varannan vecka. Tycker inte det borde vara så och hade gärna funnit en annan lösning.

    Några förslag?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag har skrivit en recension av bio power och där jag just tar upp det att ett annars bra filter faller tyvärr på målsnöret eftersom den tar in allt vatten genom en fjuttig liten filtersvamp i botten som sätter igen på nolltid! Men i ditt fall med din låga belastning så borde den ändå klara mer än 2veckor....

    Eftersom du har räkor och små boraras i ditt akvarium så är ett aquael turbo 500 ett utmärkt filter, det sätter inte igen så fort heller.
    Eller så kan du köpa en liten luftpump (eheim 100 är tystast) och ett luftdrivet svampfilter...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Morticia
      • July 2020
      • 5

      #3
      Jag har köpt extra filterkorg med ännu ett svampfilter se till att det är en med hål i bara. Funkar toppen hos mig.

      Kommentar

      Arbetssätt...