Filter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Filter!

    Hej Jag behöver tips på ett bra innerfilter till ett 54 liters akvarium.
    jag har ett eheim pickup 60, som jag måste krama ut och göra rent 1 gång i veckan, då flödet försämras markant. Vore tacksam för lite tips. Läste i en annan tråd om aquael turbofilter 500. Dock undrar jag om filtermassan blir så mycket större på den?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Turbo 500 skulle jag gissa har ungefär den dubbla mängden jämfört med pickup 60 (filterpatronen i pickup är mest ihålig)! Turboserien är min favorit bland alla filter. Dock tycker jag det låter märkligt att din pickup 60 sätter igen på en vecka, för den där modellen brukar tuffa på länge utan rengöring...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      #3
      Okej då låter det som ett bra uppköp iaf. Blir det för stormigt i 54 liters med turbo 500?.
      ja jag vet inte men ja varje eller varannan vecka måste jag krama ut den ordentligt då flödet försämrats ordentligt.
      tack för att du svarar.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Flödet på 500,an justerar du så du får det exakt som du vill ha det <biologiskt är det ett jättelyft, för behållaren med biokeramisk media behöver du aldrig göra rent så där säkerställer du att du alltid har en koloni med levande nitrifieringsbakterier.
        Senast redigerad av åheim; 03 June 2020, 17:41.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          #5
          Tack så mycket för svaret. Då blir det till att köpa en sådan i veckan.
          du verkar ju ha bra koll på det mesta åheim. Kommer så småningom köpa ett något större kar. Står och velar mellan ett rio 125L eller ett fluval 123L. Har du någon åsikt eller koll på dem?

          Fluval FLEX 123 liter kommer välutrustat med AquaSky LED som styrs via appen "FluvalSmart app". Denna ger dig full kontroll över briljanta färger, ett flertal dynamiska effekter och en programerbar 24-timmars belysningstimer. Förutom det har det här helt nya FLEX-akvariet ett inbyggt filtreringss...

          Kommentar

          Arbetssätt...