Hjälp med skevande akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toodibear
    • June 2020
    • 5

    Hjälp med skevande akvarium

    Hallå hej hej igen!

    Var år sedan jag hade akvarium men impulsköpte idag ett för att jag återigen vill ha någonting att göra på dagarna när man väntar på att den här epidemin ska gå över

    Nu till frågan, då jag är "gammal" inom hobbyn har jag alltid fått lära mig att man ska lägga frigolit/akvariematta under akvariumet, införskaffade ett Lido 200 idag med tillhörande akvariebänk och efter alla normer har jag försökt att få det i våg men verkar som att det lutar åt högra främre hörnet. Hur löser jag det lättast? Frigolit under karet kommer inte hjälpa då det är en plastkant på nedre delen av akvariet, skulle jag kunna lägga frigolit under fötterna på möbeln så att det jämnar till sig?

    Ber om ursäkt för en väldigt noob-fråga men går bet på det, kan vara dagens värme med som spelar in
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Enligt tillverkarens rekommendationer ska det inte vara någonting mellan akvariet och akvariebänken. Akvariet står på sin plastkant direkt på bänken.
    Akvariebänkens fötter går inte att justera så du får i så fall lägga någonting under dem som du är inne på. Någon vet jag använde spelkort. Mina akvarier lutar aningens lite och jag har inte brytt mig om att justera det. Inget jag rekommenderar, förstås. Du kan ju också flytta akvariet lite grann hit eller dit och se om det är jämnare där.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Att följa tillverkarens rekommendationer är alltid att föredra. Så här skriver Juwel på deras hemsida "The JUWEL aquarium features a safety base frame which ensures an even distribution of the weight. Please do not use a mat under any circumstances!"


      Om du vill höja någon fot behöver du något hårt under den (inte frigolit). Det beror helt på hur mycket den måste upp. Själv har jag använt skärbräda som jag sågat så den är lika stor som foten. Just skärbrädor är hårda och de är olika tjocka.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • toodibear
        • June 2020
        • 5

        #4
        Tack för snabba och bra svar!
        Har lyckats justera nu så att karet lutar aningen (1-2 mmjmm) bakåt och känner mig nöjd med det

        Kommentar

        Arbetssätt...