Juwel trigon ljusramp fungerar inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo500
    • January 2017
    • 28

    Juwel trigon ljusramp fungerar inte

    Hej,
    Den främre ljusrampen på akvariet fungerar inte, har köpt nytt (ett av två) lysrör men det hjälper inte.
    Visst bör armaturen tändas även om jag bara har ett lysrör monterat?
    Sedan undrar jag hur man delar armaturen och byter glimtändare.
    Mycket glad om någon kan hjälpa med tips!
    Senast redigerad av turbo500; 28 May 2020, 19:15. Anledning: stavfel
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Hej
    Ja, det ska fungera även om bara ett lysrör sitter i.
    Troligen finns inga glimtändare, om inte armaturen är väldigt gammal. Jag har inga i min ramp. Det tänds med elektronik istället. Jag har haft bekymmer med att fukt trängt in mellan lysrör och packning och orsakat glappkontakt. Om du tar loss rören och tittar på metallblecken, är de blanka och fina?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Är det en dubbelramp så fungerar det bara ifall bägge lysrören sitter i.

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Är det en dubbelramp så fungerar det bara ifall bägge lysrören sitter i.
        Ok, en sådan konstruktion har jag inte stött på någon gång, visste inte att det fanns. Rampen till mitt Juwel fungerar med bara ett rör och det har alla andra armaturer jag haft också gjort.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Ursprungligen postat av MIL

          Ok, en sådan konstruktion har jag inte stött på någon gång, visste inte att det fanns. Rampen till mitt Juwel fungerar med bara ett rör och det har alla andra armaturer jag haft också gjort.
          Märkligt, inte ens mitt med multilux led fungerar utan att bägge rören sitter i. I regel är det ju ett/en gemensamt drivdon/reaktor som gör detta, så mina Juwelkar har alltid funkat så vad jag kan minnas.

          Kommentar

          • MIL

            • August 2019
            • 86

            #6
            Vi får väl se om någon annan har en bra förklaring.
            Det jag från början tänkt tipsa om är att det finns LED-belysning som passar i lysrörsarmaturen men har egen nätanslutning. Jag köpte ett sådant till mitt Rio 180 när det blev glapp till ena röret. Det funkar alldeles utmärkt hos mig med ett rör. De kostar en slant så om man behöver ersätta båda rören är frågan om man inte köper en ny ramp istället.

            Kommentar

            Arbetssätt...