Filtrering HMF

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjoelk
    • May 2020
    • 12

    Filtrering HMF

    Hej,

    Jag tycker det är lite för mycket partiklar i mitt 200-liters akvarium. Filtreringen jag använder är en kombination av 10 PPI filtermatta (3 cm) som täcker ett hörn och sedan ett Am-top powerhead 1200l/h (med tillhörande filtermedia) som via slang trycker ut vattnet på andra sidan filtermattan. Ursäkta dålig bild men så här ser vattnet ut. https://imgur.com/AM1ygki

    Hur hade ni gjort för att få bukt på problemet? Borde jag öka på min filtrering, tex genom att tillsätta en extra filtermatta, kanske med finare porer?

    Jag är även öppen till att byta ut pumpen mot något annat där jag lättare kan styra flödet, har läst att man bör sikta på ca 2,5 ggr omsättning på ett HMF-filter och det är även efter detta ytan på filtermattan är dimensionerad. Jag är osäker på flödet då jag knappt märker någon skillnad när jag reglerar mellan max och min på pumpen men den står i alla fall på min.

  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    När jag haft problem med partiklar i mina kar så har jag gjort rent filtermaterialet oftare. Jag hade gjort rent Am-top powerhead ofta + gjort de vanliga vattenbytena.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Mjoelk
      • May 2020
      • 12

      #3
      Tackar för svar! Provar med att rengöra lite extra noga nästa gång.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Mitt råd är precis det motsatta, rör inte filtermaterialet på flera månader och låt det istället få bli smockat med "kladdiga" bakterier som hjälper till att fånga även de små partiklarna samt att hela akvariet mår bra av att det får vara ifred och den biologiska balansen får växa sig stark.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Man kan även fundera på hur partiklarna uppkommer. Har sällan behövt ett filter för att vattnet skall vara klart och fritt från svävande bös. Ibland kan det ifs. vara genom att man brötat runt en del som det uppstår en tillfällig grumling.

          Kommentar

          • Mjoelk
            • May 2020
            • 12

            #6
            Karet har bara varit igång i ca två månader så det har nog inte hunnit blivit så mycket gegga i det. Jag har inte rört det än så vet inte. Jag tror den slemmande roten varit en stor anledning till partiklarna. Slemmet har nu försvunnit och istället växer det ett vitt hår på vissa delar av roten. Jag hade en fundering förut om att jag skulle lägga till en extra filtermatta för att öka på tjockleken, alternativt byta till ett filter med lägre flöde. Har inte gått vidare med detta än men det kanske skulle kunna vara en ide?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Mjoelk
              Jag hade en fundering förut om att jag skulle lägga till en extra filtermatta för att öka på tjockleken, alternativt byta till ett filter med lägre flöde. Har inte gått vidare med detta än men det kanske skulle kunna vara en ide?
              Ja det där med tjockleken kan vara nåt. Jag har själv kommit fram till att filtermattan med ppi 10 och en tjocklek på 5cm fungerar bättre som ett HMF-filter.

              Och tror också flödet som du nämner kan bidra. Ett starkt flöde rör ju upp mer partiklar som yr runt, och att dem inte hinner landa i filtermattan, utan de dras igenom.
              Jag har kört en hel del luftdrivna spongefilter och där är flödet lågt och ingen annan filtreringsmetod har gett ett så klart akvarievatten... men man får mer sedimentering på botten, vilket inte behöver vara så dumt om man har invånare som bökar runt och letar godsaker på botten, för det kan ge möjlighet till uppkomst av smådjur som märlkräftor och annat smått o gott Jag hittar alltid småliv i mina akvarier när jag gör rent filtermaterialet
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...