Belysning till nybörjarakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frankrike
    • May 2020
    • 3

    Belysning till nybörjarakvarium

    Hej, jag är rätt ny i akvarium hobbyn och skulle behöva lite tips på belysning till mitt akvarium. Jag har ett akvarium som är 100 L stort och har tänkt ha några lättskötta växter (Anubias, Java mossa & Jättevallisneria). Jag skulle gärna vilja ha någon led belysning och har kollat på dessa från Aquael:

    Köp Leddy Slim Plant hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!

    Köp LED-Armaturer till akvarium online eller i butik hos djuraffären ZOO.se! ✓ Stort sortiment ✓ Snabb leverans ✓ Gratis leverans från 599 kr


    Eftersom mitt akvarium är ca 80 cm långt så skulle jag behöva en 32 w led för att den ska passa på mitt akvarium. Är det alldeles för mycket ljus? Är det någon som har erfarenhet av dessa lampor? Och har ni tips på andra bra lampor som skulle kunna passa mitt akvarium och mina växter?
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Ha du täckglas på karet?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Ursprungligen postat av Frankrike
      Hej, jag är rätt ny i akvarium hobbyn och skulle behöva lite tips på belysning till mitt akvarium. Jag har ett akvarium som är 100 L stort och har tänkt ha några lättskötta växter (Anubias, Java mossa & Jättevallisneria). Jag skulle gärna vilja ha någon led belysning och har kollat på dessa från Aquael:

      Köp Leddy Slim Plant hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!

      Köp LED-Armaturer till akvarium online eller i butik hos djuraffären ZOO.se! ✓ Stort sortiment ✓ Snabb leverans ✓ Gratis leverans från 599 kr


      Eftersom mitt akvarium är ca 80 cm långt så skulle jag behöva en 32 w led för att den ska passa på mitt akvarium. Är det alldeles för mycket ljus? Är det någon som har erfarenhet av dessa lampor? Och har ni tips på andra bra lampor som skulle kunna passa mitt akvarium och mina växter?
      Jag tror att det blir bra. Till det som du beskriver har jag haft 2 x 18 W T8 med reflektorer. Enligt nedanstående sida motsvarar ljusmängden den från aquael leddy slim sunny 32 W.

      Flowgrow ist eine große Wasserpflanzen-Community, bei der sich alles um die Gestaltung, Nährstoffversorgung und Technik eines Wasserpflanzen-Aquariums dreht. Mit einer sehr umfassenden Wasserpflanzen Datenbank sowie Aquascaping News, bietet...

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Kan nämna att Eheim PowerLED+ Fresh Daylight 17 W 664 mm ger jämförbar ljusmängd men med effekten 17 W, dvs. halverad energikostnad.

        Kommentar

        • Frankrike
          • May 2020
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ha du täckglas på karet?
          Nej tanken är att ha ett öppet akvarium.

          Kommentar

          • Frankrike
            • May 2020
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av stefant
            Kan nämna att Eheim PowerLED+ Fresh Daylight 17 W 664 mm ger jämförbar ljusmängd men med effekten 17 W, dvs. halverad energikostnad.
            Tack för tips! Ska använda flowgrow och jämföra lite!

            Kommentar

            Arbetssätt...