Juwel Rio 240 v.s Eheim Vivaline 240l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skånken
    • November 2013
    • 21

    Juwel Rio 240 v.s Eheim Vivaline 240l

    Juwel har många men Eheim karet med kringitrustning hittar jag inte så mycket omdömen om på svenska sidor. Eller om ni har erfarenhet i största allmänhet av eheim kar. Har mest erfarenhet av deras pumpar och filter.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag har ett Eheim Aquapro LED 126. Jag valde det framför Juwel pga. priset och för att jag hade en akvariebänk som passade och för att jag inte ville ha ett filter som satt fast. Jag är nöjd med filter och doppvärmare till Eheim-karet men belysningen är PÅ TOK för svag. När jag har tid ska jag byta ut den. Det verkar vara samma sak med detta Eheim-karet som du refererar till att LED-belysningen är mycket svag, 16,5 W. Eller energisnål. Men jag tror inte att den lyser lika bra som Juwel-karets 2x29W. Så det kan du ta med i beräkningen.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Samma här. Valde Juwel och har genom åren uppgraderat till deras LED.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Hade ett MP/Eheim 240l för rätt länge sen. Fördelen med Eheim då var att det saknade mittstag som Juwel har och som kan vara rätt irriterande. Då gick det även att lyfta av plastsargen på Eheim-karet (kanske inte går på dagens Eheim?) ifall man ville ha en annan typ av belysning, t.ex. hängande över karet. Akvarierna är ju annars likvärdiga och har ungefär samma mått. Dagens Juwel 240l har som jag ser det fördelen med ett väldigt bra innerfilter samt att originalbelysningen räcker rätt långt. Sen handlar det ju om utseende naturligtvis.

        Kommentar

        • Skånken
          • November 2013
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Inte svar på din fråga men köp ett Juwel Rio 350 som har bra mått och fungerar väldigt bra, mitt favorit akvarium i den storleken.
          50cm är för djupt, jag har bara plats för 40cm djupt kar.

          Kommentar

          • Skånken
            • November 2013
            • 21

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Hade ett MP/Eheim 240l för rätt länge sen. Fördelen med Eheim då var att det saknade mittstag som Juwel har och som kan vara rätt irriterande. Då gick det även att lyfta av plastsargen på Eheim-karet (kanske inte går på dagens Eheim?) ifall man ville ha en annan typ av belysning, t.ex. hängande över karet. Akvarierna är ju annars likvärdiga och har ungefär samma mått. Dagens Juwel 240l har som jag ser det fördelen med ett väldigt bra innerfilter samt att originalbelysningen räcker rätt långt. Sen handlar det ju om utseende naturligtvis.
            Jag tycker eheims ytterfilter Ecco pro 300 verkar bra, det är belysningen jag oroar mig för.

            Kommentar

            • Skånken
              • November 2013
              • 21

              #7
              Ursprungligen postat av stefant
              Jag har ett Eheim Aquapro LED 126. Jag valde det framför Juwel pga. priset och för att jag hade en akvariebänk som passade och för att jag inte ville ha ett filter som satt fast. Jag är nöjd med filter och doppvärmare till Eheim-karet men belysningen är PÅ TOK för svag. När jag har tid ska jag byta ut den. Det verkar vara samma sak med detta Eheim-karet som du refererar till att LED-belysningen är mycket svag, 16,5 W. Eller energisnål. Men jag tror inte att den lyser lika bra som Juwel-karets 2x29W. Så det kan du ta med i beräkningen.
              Tycker det verkar smidigt med eheims jussterbara ledbelysning som går att dra fram och tillbaka i karet för att få ljuset där det behövs, tycker dock att det verkar konstigt att dom underdimensionerat belysningen, eller räcker ljuset ändå?

              Kommentar

              • Skånken
                • November 2013
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av admin
                Samma här. Valde Juwel och har genom åren uppgraderat till deras LED.
                Hur är den intégrerade filtret med doppvärmaren, lätt att rengöra och bra kapacitet?

                Kommentar

                Arbetssätt...