Placering av innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nemoo88
    • May 2020
    • 5

    Placering av innerfilter

    Hej

    Ny här på forumet.
    Detta har säkert frågats 100 gånger i olika trådar, men lat som man är så orkar jag inte gå igenom allt.
    Vi har ett kar på ca 310liter? det är 125x50x50 stort
    Har idag 2 olika innerfilter: ett fluval u4, 1000 l/tim vet de är för litet. Sen ett sobo FH1904 1500 l/tim https://akvarieimporten.se/filter-pu...h1904-1500-l-h
    Duger dessa 2 ihop eller ska vi skaffa en ny? Vill inte ha något som brummar för högt.
    Eller ska man ha ett innerfilter/ytterfilter och en cirkulationspump?

    Just nu har vi sobo i högra hörnet bak ca 8cm ifrån botten. Sen kör den ut vattnet mot mitten av bakglaset.
    Och fluval sitter i vänstra hörnet bak i mitten och kör ut vattnet i de nedre hålet snett mot framsidan.

    Vi vill åt en smidig lösning som inte kostar skjortan. Går även i tankar på att göra ett eget filter men de ökar kostnaden och risken för läckage.

  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Om det räcker beror på hur mycket och hur stor fisk du har...
    Vad tycker du om sobo och fluvalfiltret? Hade själv ett sobo men efter 5min så började det låta fan om det... Fluvalen hatade jag, om man nu kan hata ett filter
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • nemoo88
      • May 2020
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Om det räcker beror på hur mycket och hur stor fisk du har...
      Vad tycker du om sobo och fluvalfiltret? Hade själv ett sobo men efter 5min så började det låta fan om det... Fluvalen hatade jag, om man nu kan hata ett filter
      Sobo låter typ inget. men gillar inte att den bara suger in där nere. skulle vilja att den hade mer ställen att suga in på.
      Fluvalen köpte jag till vårat 110 liters akvarium, den tycker jag funkar riktigt bra. Är rätt så tyst och gillar att man kan välja med utblåset.

      Vi har 10 neontetror, 4 malar, 1 kampfisk, 2 guppys , 2 mollys och 10 stora och 15 små plattys och 3 räkor. Ska flytta några till ett 110liters akvarium om någon vecka.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Ok va bra att du är nöjd! Till den mängden fisk så klarar nog sobofiltret akvariet sjäv. Om du kollar noga så ser du att det inte är tätt mellan filterbehållarna så den suger litegrann från alla nivåer... själv kör jag aquael turbo och den är perfekt om det finns räkor och yngel eftersom den inte har enfilterkammare som dem kan sugas in i + att den har 1,3L fitermaterial.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...