Innerfilter och ytterfilter samtidigt samt placering hur får man det bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beman
    • April 2020
    • 27

    Innerfilter och ytterfilter samtidigt samt placering hur får man det bäst?

    Hej! // kör ett 250l stort akvarium med guldfiskar //

    Köpte nyss ett Tetratec ex 800 plus ytterfilter. Det blåser ut runt 800l/h.
    jag har också ett gammalt och troget Eheim pickup 2012 ( 570l/h ).

    Som jag har det nu så sitter innerfiltret och strilröret från ytterfiltret (rör med massa hål i) på akvariets vänstra baksida. Returen (suget) till ytterfiltret sitter på andra sidan. Bägge sitter nära ytan och blåser strömmen mot framsidan och sedan neråt mot botten.
    Jag gillar tanken med att ha 2 filter för ytrörelsen och för att bakterierna ska få mer att sätta sig i.

    Jag är lite nyfiken på hur ni andra har gjort när ni kombinerat ytter och innerfilter.
    motarbetar dom varandra om man har "sug" på båda ändar av akvariet?

    Några andra frågor jag har är: jag fick mitt Eheim filter när jag köpte akvariet och de hade stått länge (över 1 år utan vatten). Borde jag byta filtermedia i innerfiltret?
    Om jag byter, kan man lägga de nya filtret i akvariet en vecka för att få bakterierna att sätta sig? eller kan man dränka filtret i startbakterier och låta de stå och dra i vatten några dar?
    och borde jag använda diffusorn till Eheim filtret? Har läst mycket att det inte tillför mycket syre och man kan lika gärna vara utan om man har bra rörelse på ytan.

    tack för svar!
    Senast redigerad av Beman; 24 April 2020, 22:05.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Jag har både inner och ytterfilter i ett 720 kar, där har jag placerat innerfiltret och utblåset till ytterfiltret på höger kortsida. Insuget till ytterfiltret är placerat centrerat på akvariets bakre vägg detta ger en ström från höger till vänster, det har fungerat riktigt bra.

    Vad är det för typ av filtermedia som du funderar på att byta ut?
    Jag tror i och för sig att du bara kan byta ut det, särskilt som du har ditt ytterfilter igång och inkört.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Beman
      • April 2020
      • 27

      #3
      Ok. De filter jag tänkte byta ut är det som är i Innerfiltret.

      Kommentar

      Arbetssätt...