Passande belysning i Juwel Primo 110 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selinje
    • April 2020
    • 6

    Passande belysning i Juwel Primo 110 liters?

    Har köpt ett akvarium till sonen och inser att vi borde ha läst på mer innan akvariet införskaffades. Växterna börjar redan efter en månad se lite tråkiga ut och jag blev uppmärksammad på att jag nog behöver mer belysning. Har nu enbart den LED-lampa som följde med akvariet vid inköp - en Novolux vit 80. Ger Novolux ljus av rätt kvalitet så att vi kan få växter som trivs om vi kompletterar med fler rör? Har googlat och stött på rekommendationer om Aquatlantis Easy LED flera gånger och funderar på om den skulle kunna vara ett alternativ att komplettera med. Är det någon som vet om den passar till Juwel Primo eller är det enbart till de andra modellerna som har MultiLux?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Om växterna ser tråkiga ut så kan en fråga vara om du tillför någon näring till växterna? https://tropica.com/en har mycket bra information på sin sida.
    Själv upptäckte jag att växtnäring får mina växter att hålla sig gröna. När jag skaffade co2 så började de också växa väldigt mycket fortare.
    Om du söker bland våra växter och ställer in ljuskrav på 1 och 2 så hittar du dessutom växter som inte behöver så mycket ljus.

    Så summan blir ljus + näring + rätt sorts växt så ska det funka fint.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Selinje
      • April 2020
      • 6

      #3
      Tack för svar!
      Har JBL Proflora Aquabasis plus under sanden och trodde det räckte men har förstått efter läsning i forumet att många kompletterar med näring och CO2 eller EasyCarbo.
      Tror jag undviker flytande EasyCarbo då jag sett varningar här att det kan vara skadligt för snäckor och räkor. Är väldans sugen på att skaffa en CO2-anläggning men det får bli längre fram.

      Har kollat lite på Tropicas hemsida och tagit beslut att komplettera med en lampa till då de angav 10-20 lumen/liter för de minst krävande växterna och den lampan som medföljde endast ger 7,4 lumen/liter. När det gäller Tropicas näring är jag lite osäker på vilken av dem jag bör ha då jag har några Vallisneria som växer i rasande fart, men såhär i början bör man väl nöja sig med den gula, Premium Nutrition, utan kväve och fosfor? Tyvärr råkade mannen slänga lapparna med namnen på växterna så jag är inte säker på vad det är för växter vi har för övrigt men om jag gissar rätt så ska de inte vara särskilt krävande, så jag hoppas att näring och lite extra ljus ska göra susen.

      De senaste dagarna har jag bytt 20 liter vatten per dag och tillsatt filtermedia, lite salt och JBL Denitrol då nitritvärdet snabbt ökar till 0,2. Bytte det dubbla ikväll. Skadar nitriten i sig växterna (de sa så i zoobutiken) eller är det mer att det blir näringsbrist pga alla vattenbyten?

      Funderar också över om jag kanske har varit för noggrann med städningen såhär i början eller behöver man vara det tills man har fått balans i akvariet?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Tricket i början är att mata väldigt sparsamt och ha mycket låg belastning, dvs. få fiskar. Man behöver inte ”städa” extra noga i början. Det är tvärtom bra att låta filter osv. vara ifred för att nyttiga bakterier ska bildas. Som jag förstår dig nu gör du vattenbyten ofta för att få ner nitriten. I annat fall behöver man ju normalt inte byta mer än ca 20% en gång i veckan.

        Hoppas du får ordning på nitrit, växter, ljus och gödning!

        Kommentar

        • Selinje
          • April 2020
          • 6

          #5
          Tack för inlägg Nando! Ja det blev fler fiskar än avsett då en guppihona fick yngel direkt när hon kom. Honan dog tyvärr inom en vecka och vi fick därför vattnet testat några gånger i djuraffären. Då det var bra värden varje gång kompletterade vi med några fiskar till, men såhär i efterhand skulle vi nog ha väntat lite längre. Vi har nu fyra vuxna guppi, åtta yngel, en mal, tre snäckor och ett tiotal små räkor.

          Trots att vi trodde att vi matade lite så har de nog ändå fått lite för mycket mat. Jag var rädd att svälta fiskarna och att ynglen skulle dö innan jag läste att det klarar sig rättså länge utan mat... Nu får de mindre och bara en gång per dag nu och det märks tydlig skillnad på det översta vita filtervadden. Den blev mörkbrun på ett par dagar innan så jag rengjorde det två gånger i veckan.. (Övriga filter har jag inte rört.) Det jag tänkte mest på att jag kanske varit för noggrann med är slamsugningen av botten.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #6
            Ja, förmodligen har ni ändå matat för mycket i förhållande till fiskmängd och det faktum att karet är nytt. Så kan det nog lätt bli i början. När det gäller slamsugning av botten så skulle jag låta botten vara helt ifred bortsett från om det ligger synlig skit någonstans som då bara kan sugas upp helt snabbt.

            Hoppas det funkar bättre nu och att ni snart får balans i karet!

            Kommentar

            Arbetssätt...