Kitta om ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Kitta om ett akvarium

    Min fråga riktar sig främst till de äldre akvaristerna. Det är så att jag kommit över ett gammalt kittakvarium som jag håller på att göra iordning. Inte helt oväntat läcker det, så jag måste kitta om det.
    Jag undrar om man använde vanligt gammalt linoljekitt? Var det mjukare än fönsterkitt? Har ni något annat tips som jag bör tänka på när jag kittar? Hur lång torktid?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 37293592-0F8E-467C-B620-6BA220DACAEB.jpeg
Visningar: 241
Storlek: 445,2 KB
ID: 2416069
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Jo, det där med läckande kittakvarium kommer jag ihåg, hade några i ungdomen på 80-talet, de måste varit gamla redan då. Såvitt jag minns så var kittet också hårt som sten och jag undrar om det går att ta bort utan att skada karet. Du kanske har lyckats med det redan? Se till att använda kitt utan giftiga tillsatser. Nu plockade jag fram "Akvariefiskar i färg" från 1957 och där står att dessa kittade kar är av galvaniserad järnplåt och kan läcka zink till vattnet och orsaka växt- och fiskdöd.
    Med silikon på insidan borde man hindra vatten att komma ut och zink att komma in, minns inte riktigt men tror att vi gjorde så.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Enligt boken "Akvarieägarens ABC" (1981) av Britt-Marie Sundström ska det vara "[kitt av typen] 'stopstara' eller liknande elastiskt kitt". Kanske skulle en äldre glasmästare veta vad det är.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        En väldigt tunn sträng silikon på insidan skulle inte vara tidstypiskt, men väldigt praktisk.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          En väldigt tunn sträng silikon på insidan skulle inte vara tidstypiskt, men väldigt praktisk.
          Jag har faktiskt gjort precis så. Inte tidstypiskt men jag försvarar mig med att jag på så sätt behåller originalkittet som har ett visst värde i sig.
          Jag tror att man använde ett vanligt linoljekitt utan tillsatser.
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          Arbetssätt...