Filtrering 720l Amazonas akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MartinK87
    • April 2020
    • 3

    Filtrering 720l Amazonas akvarium

    Hej, jag har haft akvarium i många år men då bara mindre akvarier i stil 100-200l
    nu ska jag ta mig an att anlägga ett 720l Amazonas biotop akvarium. Jag undrar vilket är bästa filtreringsalternativet i detta fall och hur många liter per timma bör pumpen pumpa igenom detta?
    Mvh
    Martin
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det beror på vad du vill ha i akvariet... Jag tex skulle vilja ha hundratals små tetror och riccia fluitans över stora delar av ytan och jag skulle då välja ett par stora luftdrivna "spongefilters" för att få en lugn miljö och ganska stillastående. Så det beror helt på, du kanske behöver ett stort kraftfullt ytterfilter?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MartinK87
      • April 2020
      • 3

      #3
      Jo jag kommer nog behöva lite mer fart i cirkulation. Ska ha olika ciklider, tetror och diskusar.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Kanske ett fluval fx6 är lämpligt...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Eller ett Biomaster 850 termo. Oase BioMaster - GodhemsZoo

          Kommentar

          • lan
            • May 2019
            • 35

            #6
            Räcker inte filter så finns ju wave maker modeller som extra cirkulation.

            Kommentar

            • toggaj
              • November 2009
              • 220

              #7
              Jag har sedan 2009 haft ett 375l med amasontema igång. Under åren har innevånarna varit tetror,dvärgciklider, corydorasmalar och andra malar. Jag har en back-to-nature bakgrund med fullt med filterkuber bakom och en eheim 1000 som filtrering. Denna filterlösning har under de här åren fungerat alldeles utmärkt och känns trygg då det inte är något vatten som cirkulerar utanför karet. Nackdelen med den här lösningen är att bakgrunden ”stjäl en del utrymme. Jag är säker på att det här skulle fungera även på ett större akvarium./ Mvh Johan

              Kommentar

              Arbetssätt...