betong bänk till akvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mette08

    • March 2020
    • 13

    betong bänk till akvarium???

    hej hopp. ny här.
    undrar om jag skulle kunna gjuta en bänk att ha mitt akvarium på.
    tänkte köpa att 180 liter..
    och vill bygga stativet över en bänk jag redan har.
    kan man ställa murblock på kortsidan av min 160 långa Ikea bänk.
    och sedan lägga en egen gjord betong skiva över...
    och hur tjock skulle den behöva vara??
    har såklart järnrör eller annat stärkande i betongen...
    MVH Mette
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Det är alltid väldigt svårt att rekommendera bänkar och hållbarhet. Det är 180 liter som kan komma ut på golvet.

    Det är viktigt att du har en plan yta som inte gör att du får några sättningar i akvariet. Allt måste stå i pass. Jag kan se att just betong kan göra det lite meckigare att ställa in.

    Själv är jag väldigt svag för att köpa akvarium kompletta med möbel för det blir en bra helhet och det är byggt för att funka. I mitt akvarierum har jag egengjord ställning men där har jag golvbrunn (och har haft läckage)

    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • mette08

      • March 2020
      • 13

      #3
      tack för svar Christian. ja det är ju det bästa.. men jag har ont om plats.. därför svårare att med bänk...men såklart mycket säkrare

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Visst kan du det, kommer funka jättebra eftersom du ska armera betongen. Men blir det snyggt tror du?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • mette08

          • March 2020
          • 13

          #5
          åheim..ja det vete fan..ler men som en kille sa här sä är det svårt att få betongen helt rakt och gemt, så jag måste hitta en annan läsning

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            Om du har betong på varje sida men lägger metallbalkar mellan (3 st) och sedan tjock marinplywood så kanske det kan funka?

            Då kan man justera mellan betongen och balkarna så det blir helt rakt.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • mette08

              • March 2020
              • 13

              #7
              tror du att jag kan ha ett 110 liters akvarium på denna Ikeabänk om jag förstärker den med en tjock skiva plywood... ?? och fäster den ordentligt i väggen.. många använder ju Ikea möbler som Akvarie möbel. men jag vill inte chansa om det kan bli fel..
              Senast redigerad av mette08; 30 March 2020, 23:07. Anledning: fler kan svara

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                Kanske bra idé och höra med försäkringsbolaget (om du inte redan gjort det) och dubbelkolla att du har drulle-försäkring och att potentiella vattenskador täcks av försäkringen!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av mette08
                  tror du att jag kan ha ett 110 liters akvarium på denna Ikeabänk om jag förstärker den med en tjock skiva plywood... ?? och fäster den ordentligt i väggen.. många använder ju Ikea möbler som Akvarie möbel. men jag vill inte chansa om det kan bli fel..
                  Du och en kompis kan sätta sig på ikeabyrån och så gungar ni litegrann så får du ditt svar!
                  Senast redigerad av åheim; 04 April 2020, 09:36.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • mette08

                    • March 2020
                    • 13

                    #10
                    hej tack för svar..jag har löst problemet..jag kommer köpa ett lika dant som jag har redan med ställning ...så allt kommer bli som det ska.. då kommer det bli jätte snyggt... då blir det två akvarium på samma vägg , det kommer bli jätte snyggt...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...