Tips för nybörjare med 54l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christiangunnar
    • March 2020
    • 3

    Tips för nybörjare med 54l akvarium

    Hej!
    Jag tänkte starta med akvariefiskar och eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet har jag lite frågor.
    Pga platsbrist är ett akvarium runt storleken 54l, 60x30x30cm det enda som kommer få plats i min lägenhet för tillfället. Jag har förstått, med den lilla research jag har gjort hittills, att ett nybörjarakvarium bör vara så stort som möjligt, helst 120 liter. Ju större desto mer lättskött och desto mindre saker kan gå fel.
    Är det värt att ge det ett försök med ett 54l och vad isåfall bör jag tänka på? (Har läst lite om kvävecykeln och sådär)

    När jag har börjat göra lite research märker jag att det är en djungel när det kommer till filter, luftpumpar och heaters.
    Har ni några tips till prisvärd men rimlig utrustning?

    Jag har börjat kolla på lite fiskar jag skulle vilja skaffa men inte har speciellt mycket kunskap om. De fiskar jag har kollat in är Marmorscalare, svart fantomtetra och fjärilsciklid vilka verkar ha samma ursprung (sydamerika?). Hur många är rimligt, om ens någon, att ha i en tank på 54 liter?

    Tack på förhand!
    Christian



  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Skalar är direkt olämplig i ett så litet akvarium. De behöver ett rätt högt akvarium. Den enda av de fiskarna som fungerar om man går efter Zoopets rekommendationer är fjärilsciklid, men det är ingen nybörjarfisk. Luftpump behöver du inte. Vad gäller filter och doppvärmare behöver du något som är anpassat för akvariets storlek.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      #3
      I ett så pass litet kar skulle jag ha satsat på ett stim av någon mindre tetra, typ kolglödstetra (ca tio-tolv stycken), ett gäng amanoräkor (ca fem stycken) och ett par apistogramma som funkar i mindre kar, tex borellii. Jag hade läst på noga om de fiskar jag funderar på och sedan inrett karet så att det passar dem. Börja sedan med hälften av tetrorna och mata mycket sparsamt. Om allt verkar bra efter ca tre veckor så tillsätt resten av tetrorna. Vänta sedan ytterligare några veckor innan du tillsätter räkorna och ytterligare någon månad innan borelliisarna släpps i. Det är bäst att tänka efter före och inte ha för bråttom. Inga spontanköp. Ta god tid på dig att inreda så att du inte behöver rota runt och flytta på inredning efter att fiskar släppts i. Ju mer man läst på om de fiskar man vill ha desto bättre förutsättningar har man att göra så de trivs. Lycka till!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Man kan också köpa något medel som är bra vid uppstart av akvarium och dosera enligt anvisning. Fråga i din butik. När det gäller utrustning så behöver du, som skrivits ovan, en värmare och pump som är anpassade för karets storlek. Det kan du också fråga om i butiken.

        Kommentar

        Arbetssätt...