Möbel till Fluval Flex 57 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • memmis94
    • March 2020
    • 1

    Möbel till Fluval Flex 57 liter

    Hej!

    Ny här... Har haft många akvarium genom åren men inte haft något på några år nu.
    Har läst många inlägg på flera forum ang detta men där handlar det om längre akvarium

    Igår köpte jag mig ett Fluval Flex 57 liter. Problemet är nu vad för möbel den ska stå på.
    I med måtten på akvariet så är tyngden rätt så koncentrerad.
    Det finns en speciell möbel just till akvariet men tycker den inte är snygg för 5 öre.
    Jag hade egentligen velat ha en längre och lägre byrå (har snedtak på ovanvåningen så höjden är begränsad) det kunde stått på på ena sidan... Men frågan är håller någon typ av byrå ett akvarium på ca 80 kilo med så koncentrerad vikt?
    Får typ bara plats med en MALM byrå 3 lådor. I med att denna byrån inte har något stöd i mitten så inbillar jag mig att skivan kommer så småningom svikta?
    Förstår om ett "standard" akvarium på 54 liter kan stå på en MALM byrå men där är också vikter mer fördelad.
    Så,,, Skulle någon av er ställt detta akvarium på en MALM byrå eller hur skulle ni gjort?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Hej!
    Som du redan är inne på så är "malm" ingenting att ställa ett akvarium på, den har fel konstruktion och bygg i ett sprött material!
    Byrån bör vara gjord i trä och ha ett stag i mitten...

    Som jag har gjort är att köpa lecablock och spraymålat dem och sen lagt en målad och lackad mdf-skiva på dem, funkar ju med spånskiva också.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Bildexempel på principen: https://www.zoopet.com/forum/filedat...7&d=1440703590
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...