Stora akvarium i lägenhet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hidoi
    • June 2018
    • 16

    Stora akvarium i lägenhet?

    Hej

    Jag är i planerna att skaffa 2st 720 liters akvarium. 1 kommer att fyllas helt med vatten och det andra kommer att fyllas halvt (paludarium).
    Tanken är att dom ska stå på följande lagerhylla som ska klara av 700kg/hyllplan:
    https://www.ajprodukter.se/lagerinre...uctId=28191210https://www.ajprodukter.se/lagerinre...uctId=28191210
    Finns även en som är 1900mm som jag kanske kör istället, då den klarar av 1000kg/hyllplan.

    Om det behövs så tänkte jag ha konsoler under hyllplanen för att förstärka dem ytterligare, typ:
    KONSOL 600MM FZB. Kraftig konsol med många användningsområden. Kan bl a användas vid uppsättning av rör eller kabel, till en kraftig hylla eller för att förvara


    Har även kollat in följande för att förankra ställningen till väggen:
    https://www.stegproffsen.se/wibe-mon...tege-aluminium

    Lägenheten ligger dock på andra våningen, men hela schabraket kommer stå längst 2st ytterväggar.

    Så frågan är:
    • Kommer ett lägenhetsgolv att klara av vikten?
    Akvarium 1 (fullt med vatten) kommer att väga minst 850kg • Akvarium 2 (halvfullt) kommer väga minst 450kg • Lagerhyllan väger runt 200kg
    Med sand och inredning så kommer vikten upp i runt 2 ton.
    Och om jag i framtiden kommer ha båda karen fyllda med vatten så blir vikten långt över 2 ton.

    Någon här som har så pass tunga akvarium i lägenhet som kan lätta mitt sinne?

    Tack på förhand.
    Alex
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Min spontana tanke är att du borde rådfråga teknisk expertis. 2 ton är som sagt inte att leka med. Vad jag förstått beror det mycket på vad golvet tål vilket kan variera kraftigt.

    Förmodligen någon i detta forum som kommer ge bättre svar dock (förutsatt att de ser tråden, det är si och så med synlighet av obesvarade trådar här).

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Är det trä eller betong bjälklag? Är det betong hade jag inte oroat mig. Är det trä kan riktningen på bjälklaget vara intressant? Eventuellt även byggår?
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Hidoi
        • June 2018
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av Fiskburken
        Min spontana tanke är att du borde rådfråga teknisk expertis. 2 ton är som sagt inte att leka med. Vad jag förstått beror det mycket på vad golvet tål vilket kan variera kraftigt.

        Förmodligen någon i detta forum som kommer ge bättre svar dock (förutsatt att de ser tråden, det är si och så med synlighet av obesvarade trådar här).
        Tack för svar.
        Vad innebär teknisk expertis i detta fallet, d.v.s. vem ska man fråga?

        Kommentar

        • Hidoi
          • June 2018
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Marten64
          Är det trä eller betong bjälklag? Är det betong hade jag inte oroat mig. Är det trä kan riktningen på bjälklaget vara intressant? Eventuellt även byggår?
          Tack för svar.
          Jag frågade min brf och de sa att dem inte kan svara på vad det är för bjälklag & att kanske kommunen kunde hjälpa mig med detta.
          Vilket låter konstigt, eller?
          Men jag slängde iväg ett mail till kommunen, så jag får se vad dem säger.
          Om inte dem heller kan svara på det så är frågan var man ska vända sig.

          Byggår är 1939.
          Senast redigerad av Hidoi; 10 March 2020, 08:04.

          Kommentar

          • Hans & Greta
            • March 2019
            • 30

            #6
            Jag som har varit orolig över vikten på mitt akvarium på 120 liter

            Kommentar

            • MIL

              • August 2019
              • 86

              #7
              Hur gick det TS? Fick du någon klarhet i golvets bärighet?

              Kommentar

              • Hidoi
                • June 2018
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av MIL
                Hur gick det TS? Fick du någon klarhet i golvets bärighet?
                Tyvärr inte.
                Fick svar från kommunen som hänvisade mig till Stadsbyggnadskontoret, dem har en veckas handläggningstid, så jag väntar fortfarande svar ifrån dem.
                Det blev lite av ett projekt det här. :P

                Kommentar

                • Hidoi
                  • June 2018
                  • 16

                  #9
                  Så, nu har jag fått svar ifrån dem.
                  Som jag förstår det så är det träbjälklag.
                  Röd ruta = rummet
                  Blå ruta = Var jag tänkt ha akvariet (mot trappväggen/ytterväggen)
                  Så, vad tros?
                  Och om det skulle vara problem hade man inte kunnat förankra ställningen till väggen för att låta den bära en del av tyngden, så allt inte är på golvet?





                  Jag antar att det hade varit bättre att bygga ställningen själv än att köra på det jag länkade i första inlägget.
                  Senast redigerad av Hidoi; 12 March 2020, 11:09.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Jag tycker hela den här historien låter vansklig. Om Två 700 liters ska placeras ovanpå varann så skulle jag bara göra det om det skulle stå på ett betongfundament.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • MIL

                      • August 2019
                      • 86

                      #11
                      Jag håller med åheim. Två 700 liters på varandra är ju som att parkera bilen i rummet. Det skulle jag aldrig våga göra utan den som ritat huset uttryckligen sagt att det går bra.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...