Använda filtret som kommer med Juwel Vision eller skaffa t.ex. EHEIM Experience 350?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Använda filtret som kommer med Juwel Vision eller skaffa t.ex. EHEIM Experience 350?

    Kan någon snälla hjälpa mig? Återupptar denna hobby efter att ha varit ett antal år utan akvarium. Hade en Vision 260 redan då och då tog jag ut innerfilter som kom med utan att ge det en chans. Nu vet jag inte vilket är bättre och hoppas att någon kan ge mig fördelar och nackdelar med båda. Det viktigaste för mig är vilket, enligt er, är mest effektivt, tystast och lättast att rengöra. Därefter kommer det där med vad är lättast att dölja i karet. Snygga tips på detta mottas gärna också.
    Senast redigerad av Plejaderna; 13 February 2020, 16:34.
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Originalfiltret är absolut enklast att sköta och är tillräckligt bra för att klara ett "normalt akvarium". Växtkar har ju inte alls samma behov av filterkapacitet som ett akvarium med större ciklider osv. Ytterfilter syns mindre, men det är enda fördelen i detta fallet som jag ser det.

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      #3
      Tack Sleaper! Vet du om båda är lika tysta?
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag hade ett juwelfilter i ett av karen förut och det var mycket tyst men det hände att utblåset behövde justeras om det hördes lite vibrationer från det.
        Anledningen att jag tog bort det var de stora insugsgallren där yngel åker in men mest för att mina tetror vid flera tillfällen hoppade upp på filtret och trillade ner i filtret via hålet i locket och det var ett helsike att fånga dem däri!

        Nu förtiden har jag ett intresse av att hålla även allt smått vid liv i karet dvs. märlkräftor, yngel och annat smått som får liv i ett akvarium och kör därför luftdrivna spongefilters och det är en filtrering som är helt bekymmersfri och enkel! (och tyst med en bra luftpump)
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          #5
          Som jag då. Vill gärna se de små liven som föds i akvariet växa sig stora men hade ingen aning om att Juwels filter kan vara så jobbiga med småfisk. Då kanske det får bli ett externfilter ändå. Hur stora är akvarium du har spongefilters i?
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Mina Juwelfilter är tysta, man får komma inom en halv meter eller så för att höra något ljud. Ibland kan man behöva justera utblås mm. efter filterrengöring som åheim nämner. Ytterfilter är nog en större fara för ev. yngel eftersom insuget är en bit ner i karet och rätt koncentrerat, i och med storleken på insuget. Blir ju lite som en dammsugare. Det går att sätta skydd för insuget, men då blir det också snabbt igensatt. Juwel har fördelen med ett större insug som främst är placerat vid ytan. Man får alltså inte lika koncentrerat insug som på ett ytterfilter.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Plejaderna
              Hur stora är akvarium du har spongefilters i?
              det är 180L. Det går att köra i större också.

              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Mina Juwelfilter är tysta, man får komma inom en halv meter eller så för att höra något ljud. Ibland kan man behöva justera utblås mm. efter filterrengöring som åheim nämner. Ytterfilter är nog en större fara för ev. yngel eftersom insuget är en bit ner i karet och rätt koncentrerat, i och med storleken på insuget. Blir ju lite som en dammsugare. Det går att sätta skydd för insuget, men då blir det också snabbt igensatt. Juwel har fördelen med ett större insug som främst är placerat vid ytan. Man får alltså inte lika koncentrerat insug som på ett ytterfilter.
                Ahh nu har du gett mig något att grubbla över....
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  det är 180L. Det går att köra i större också.
                  Åheim, nu fick jag läta upp mer information om spongefilters och snubblade över denna video. Mest nyttighet under första femton minuter ttps://www.youtube.com/watch?v=3rSfN10M-Gs

                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Plejaderna
                    Kan någon snälla hjälpa mig? Återupptar denna hobby efter att ha varit ett antal år utan akvarium. Hade en Vision 260 redan då och då tog jag ut innerfilter som kom med utan att ge det en chans. Nu vet jag inte vilket är bättre och hoppas att någon kan ge mig fördelar och nackdelar med båda. Det viktigaste för mig är vilket, enligt er, är mest effektivt, tystast och lättast att rengöra. Därefter kommer det där med vad är lättast att dölja i karet. Snygga tips på detta mottas gärna också.
                    För att återgå till ursprungsfrågorna så ska jag ge min syn på olika filter och för mig så har luftdrivet spongefilter vunnit när jag slår ihop alla fördelar och nackdelar.
                    Motordrivet innerfilter har aldrig funkat bra tycker jag, för högt genomflöde genom för lite filtermaterial som gör det svårt för den biologiska reningen att fungera effektivt plus att många av de tropiska fiskar vi håller i våra akvarier inte uppskattar starka strömmar.

                    Ytterfilter vill jag inte ha stå bredvid akvariet (har inget skåp att ställa det i) och det faktum att den syresätter dålig och har stor filtermängd, instängt i en lufttät behållare, som slukar syre när den byggt upp mycket bakterier och är helt beroende av att cirkulationen alltid hålls igång genom filtret.
                    Jag har varit med om vattenläckage från ytterfilter ett flertal tillfällen och även haft fisk som hoppat ur akvariet pga syrebrist när insugssvampen hade blivit igensatt och flöded var mycket lågt när jag var bortrest 2 dagar och syrebristen i filtret ledde till syrebrist i hela akvariet och vissa fiskar fick panik och hoppade ur. En del jobb att göra rent dem. En fördel är att de inte syns så mycket i akvariet om man döljer insug o utblås med inredning.

                    Spongefilter kan i stort sett aldrig gå sönder, de är effektiva på biologisk rening, pga det låga flödet genom filtret som gör att det inte samlar på sig massa bös så fort, syresätter akvariet bra samtidigt som strömmarna är minimala och gör det möjligt att ha flytväxter och mossor som annars lätt flyger iväg.
                    Lätta att rengöra, bara lyfta upp dem och ner i en hink med lite akvarievatten och krama ur dem och stoppa ner i karet igen.
                    Går att gömma i hörnen med lite växter eller rötter så man ska inte stirra sig blind på odlingskaren man ser där svampen står mitt i akvariet och ingen inredning att tala om. Utmaningen kan vara att hitta en tyst luftpump, om man inte vet vilka som är tysta, för en del låter väldigt mycket!! Jag namedroppar två här: eheim 200 och aquaforte v-10, då behöver man absolut inte störas av ljud.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      #11
                      Tack för så detaljerat svar åheim. Jag hade svårt att bestämma mig då jag som sagt gillade vad du sa om sponge filter så med den lösning jag valde kommer jag ha det bästa ur två världar, hoppas jag. Jag kommer köra en extern filter med en förfilter som i princip blir en spongefilter med snabb genomströmning. Återkommer med hur det fungerar.
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      Arbetssätt...