Kan silikon verkligen torka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maculatus
    • December 2005
    • 53

    Kan silikon verkligen torka?

    Har ett Juwel Lido 200 som jag funderar på att pausa ett år eller två. Men nu sägs det ju att silikon torkar ut, med påföljande risk för läckage, om akvariet står torrt.

    Men stämmer verkligen detta? I så fall, varför torkar inte silikonet upp mot akvariets överkant ut? Den står ju inte under vatten (i alla fall jag fyller inte mitt kar till brädden ). (Iofs är luftfuktigheten högre än i ett genomsnittligt förråd.)

    Finns det någon som vet något om detta, dvs själv kunnat konstatera det (och vet att det inte handlade om fogar som var dåliga av andra skäl) eller som är expert på silikon? Jag får en känsla av att detta kan vara en föreställning som hänger kvar sedan den tid då akvarier var kittade ...
    Senast redigerad av maculatus; 09 February 2020, 10:02.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag har kunnat konstatera att det har gått bra med ett akvarium som jag har som stått torrt först i kanske 20 år och sedan efter att ha varit igång några år stått torrt i åtta år innan jag startade upp det igen 2017. Silikonet har börjat släppa lite grann från glaset men det räcker ju att det håller tätt mellan glasen och det gör det uppenbarligen. Så jag tror inte att två år är någon fara. Men jag tror att akvariet ska lagras i ett uppvärmt förråd och inte i ett kallförråd.

    Kommentar

    Arbetssätt...