Ytterfilter högt ljud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • näna
    • February 2011
    • 4

    Ytterfilter högt ljud

    Hej jag har ett Eheim ytterfilter 2260 classic 1500 och det har ett väldigt högt ljud. Vad kan jag ha gjort för fel? Det är vattenfyllt och jag har filtermatta i. Vad jag har förstått så ska det vara ett ganska tyst filter? Mitt låter riktigt högt och stundtals ännu högre..
    Lena
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag har hört att dem som äger dessa filter brukar säga att dem måste ta bort kåpan högst upp för att den skapar resonans mot pumpen...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • näna
      • February 2011
      • 4

      #3
      Jaha, tack så mycket, jag gör så

      Kommentar

      • näna
        • February 2011
        • 4

        #4
        Jag har provat att ta bort kåpan. Det blev lite tystare. Trots det så låter det en del. Det låter högt vissa stunder för att sedan låta mycket mindre. Ska det vara så? Nån slags intervallkörning? Jag har ett litet ytterfilter till ett annat akvarium som knappt hörs. Det är också ett eheimfilter. Jag har läst ganska många trådar här på forumet, bland annat Mats stugtråd, och många verkar tycka att de här classictunnorna fungerar bra. Så jag måste ha gjort något fel? Kanske har jag för mycket filtermatta i?
        Lena

        Kommentar

        • MIL

          • August 2019
          • 86

          #5
          Hej
          När ljudet kommer och går funderar jag på om det kan smita in luft på något sätt. Eller kan det fastna bubblor i filtermaterialet någonstans som lossnar då och då? Det var bara en (tokig?) idé.
          Hur låter det? Kan du känna vibrationer?
          Mvh
          Mats

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Har du kollat så att impellern sitter som den ska?

            //Inger

            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • näna
              • February 2011
              • 4

              #7
              Tack för bra tips och idéer. Jag tycker att impellern sitter som den ska. Jag känner tydliga vibrationer och det låter en del fortfarande men det har lugnat ner sig lite de senaste dagarna. Det låter som om det skulle kunna vara luft i systemet. Det kanske går över med tiden. Tack igen för all hjälp.
              Lena

              Kommentar

              Arbetssätt...