Funkar Tangit PVC-U lim på Akvarieslang?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • webbsmurfen
    • February 2005
    • 27

    Funkar Tangit PVC-U lim på Akvarieslang?

    Köpte ny powerhead då min gamla fick gå till skroten efter många år av service. Min nya powerhead har en anslutning som mina 16mm PVC rör inte passar ihop med som den gamla gjorde utan jag blir tvungen att använda en 22mm akvarie slang mellan PVC röret och en speciell universalanslutning som passar ett flertal olika slangar. se bild..


    Problemet jag har är att slangen endast kommer sitta ungefär en cm på anslutningen och där den inte alls känns att den skulle stanna om man sätter lite fart på powerheaden, så jag undrar helt enkelt om en liten klick Tangit PVC-U lim skulle få slangen att sitta kvar.

    Senast redigerad av webbsmurfen; 29 January 2020, 18:29.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Tveksamt. Jag skulle sätta en slangklämma
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Eller ett buntband.

      Kommentar

      • webbsmurfen
        • February 2005
        • 27

        #4
        Kan man använda en slangklämma innuti akvariet? Finns det inga risker med att stoppa i slangklämmor i akvariet?

        är det någon speciell typ man använder, vill inte ha rost eller andra utfällingar i akvariet

        Kommentar

        • MIL

          • August 2019
          • 86

          #5
          Det finns rostfria slangklämmor.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Jag råkade ut för samma dilemma löste det med livsmedels godkänd silikonslang som var såpas tajt att det inte ens behövdes slangklämmor. Betalade nog en 50 kr för en ½m. Fått byta slangen cirka en ggr per år för den blir hård och oelastsk med tiden. det går åt ca 5cm och år.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...