Vilken belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    #16
    Jag kommer lämna tillbaka, sen måste man nog titta på att blanda plant med något annat tycker inte det ger tillräckligt med ljus.
    Frågan är om man ska testa white eller sun, men finns det samma variation där så kan man ju få en som är dålig där också.

    Kommentar

    • Henrik_A
      • August 2010
      • 146

      #17
      Har varit och bytt den sämre ledrampen idag, samt köpt en white för att testa lite mer.
      Efter ex. antal timmars testande ikväll är jag ännu inte övertygad.

      Ref. aquarelle t5 2x39w med refl. (över 10år gamla). Enligt info jag läst ska ett rör ge 2380lumen sen med refl. har jag ingen aning (rätt mycket mer).
      Lumax 29w plant (2610 lumen) och 29w white (4060lumen).
      Testakvariet är ett ferplast ca:230l. L=110cm D=45 H=50

      Tycker allt ser mer naturligt ut med t5 bättre färger helt enkelt, inget som sticker ut eller saknas.
      Ljusmängd kan man nog nöja sig med 2x29w led om man kör plant + white för att ersätta 2x39w gamla t5 aquarelle.

      Ni som kör lumax vad har ni för färger samt i vilken ordning?

      Ni som har eller ska köpa plant kolla serienr. 24133-1 och högre verkar ge rätt ljus. (mina har 24133-1 samt 24831-1)
      Vi testade flera ramper med lägre nr. i butiken tråkigt ljus i alla.

      Kommentar

      • Henrik_A
        • August 2010
        • 146

        #18
        Har rivit ur t5 rör o hållare och satt i lumax i locket nu.
        Satte plant bak och white fram, ser helt ok ut kanske lite för grön-gult men kör på det nu.
        Måste testa och se hur växterna reagerar.

        Någon som vet hur många steg man kan dimma ner?
        Verkar vara många knapptryck innan man märker något.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #19
          Nä du behöver inte trycka flera ggr, tryck och håll in bara men det tar en stund... går att dimma ner nästan helt.
          Senast redigerad av åheim; 21 May 2020, 16:52.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #20
            Ursprungligen postat av Henrik_A
            Har rivit ur t5 rör o hållare och satt i lumax i locket nu.
            Satte plant bak och white fram, ser helt ok ut kanske lite för grön-gult men kör på det nu.
            Måste testa och se hur växterna reagerar.

            Någon som vet hur många steg man kan dimma ner?
            Verkar vara många knapptryck innan man märker något.
            Hur tycker du det fungerar?
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              #21
              Funkar helt ok i det karet.
              Har även bytt i ett 600l, 4st white och 2st plant 23w.
              Här har det dock spökat en hel del, har fortf. inte fått ordning på allt går nu och väntar på ännu en ny controller.

              Började med stora strömadapters vilket inte gick bra ihop med controlller, när ljuset dimmar ner kommer ett högfrekvent ljud vilket är sjukt störande.

              Så här kommer lite tips om man vill köra lumax led.

              Ska ni använda controller max 2 ledlister samt kör endast med 60w strömadapter.
              Neutralt bra ljus får du med white, funkar helt ok med växter. Vill du ha lite mer blått samt rött kombinera med ett plant, vilket bör gynna växter ännu mer.
              Ev. att sun kan funka bra ihop med white om man vill ha ett lite varmare (gulare) ljus. Har inte testat det här själv.
              Kan även tänka mig att blå vitt kan funka bra till malawi o Tanganyika.

              Vissa saker funderar man över som att controllern kan man fästa med skruv, sen har man 20cm sladd till strömadapter som inte går att sätta upp?

              Ledlister verkar bra, controllers nja verkar vara som med de flesta märken ingen vidare kvalitet. Har dock 3st nu som funkar som det är tänkt samt 1 som är bytt men den nya var också kass.

              Kommentar

              Arbetssätt...