Vilken belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Vilken belysning?

    Hej
    Jag tänker köpa ett akvastabil move 360 men vet inte vilket ljus man ska köpa till. Har inte så bra koll på de nya modellerna, jag är van vid t5.
    Min plan är att köra mycket växter och ett sydamerikanskt tema, potentiellt med co2 och discus i framtiden.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Lumax plant kanske...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Ja jag kollade på den men den är "bara" 38watt och kostar hälften av vad Highline gör, som är på 105 watt.. Så om jag behöver köpa en lumax till har jag lagt lika mycket pengar som om jag köpt 105-watt svårt! Dessutom kostar en kontroller till Highline 700 kr, så då kan man dimma, fixa sol/moln eller följa måncykeln..

      Jag vet inte hur mycket ljus som behövs.. Jag vill ju ha gröna och frodiga växter

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Lumax tycker jag är väldigt bra (highline vet jag inte vad det är) Och hekules zoo har bra pris på rampen men akvariumkungen har bättre pris på controllern, för soluppgång. nedgång och månljus.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Sen finns ju Fluval som du kontrollerar med en app i mobilen... https://www.cyberzoo.se/akvaristik/b...91-122-cm.html
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • cambru

            • September 2008
            • 209

            #6
            Jag har ett Lumax plant 38 w och ett Lumax white 38 w till Move 360 och jag är jättenöjd med dom. Har ingen Co2 men det växer ändå
            Bifogade filer

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Lumax rampen är jag också nöjd med när det gäller ljuset. Tycker där emot att den blir oroväckande varm, framför allt på ovansidan för att vara en led-ramp.

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                Okej! Hur fungerar det med strömförsörjning och styrning av Lumax? Vad behöver man köpa till för att det ska fungera, och kan man ställa in olika program, som t.ex "soluppgång"?

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #9
                  De flesta säljer själva ljusrampen som en produkt. Sen får man separat köpa till lämplig strömadapter beroende på watt/antal LED-ramper man vill ha. Splitter kabel behövs om mer än en ramp. Controller är ett separat tillbehör om du vill anpassa ljusmängden, göra soluppgång/ solnedgång och få månskensljus i akvariet på natten.
                  Här köpte jag min produkt. https://www.stobyakvarie.se/akvarist...ed?tm=natbutik Klicka på önskad ljusramp eller strömadapter så finner du den information du behöver.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av zoomi
                    Okej! Hur fungerar det med strömförsörjning och styrning av Lumax? Vad behöver man köpa till för att det ska fungera, och kan man ställa in olika program, som t.ex "soluppgång"?
                    Ledramp https://herkuleszoo.se/shop/product/...cm-38w?tm=&sm=

                    Strömadapter som klarar 2st 38w ramper https://herkuleszoo.se/shop/product/...ly-96w?tm=&sm=

                    Y splittkabel så att du kan koppla två ramper till samma strömadapter https://herkuleszoo.se/shop/product/...-kabel?tm=&sm=

                    Controller för soluppgång och nedgång https://herkuleszoo.se/shop/product/...roller?tm=&sm= Finns för 695kr på akvariumkungen
                    Senast redigerad av åheim; 11 December 2019, 16:19.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Har nyligen kopplat en controller själv till min lumax och med den kan du justera hur starkt rampen ska lysa med - och + (grundbelysning) sen finns det 5 program att välja bland om du tex vill ha molneffekter och nattbelysning. Soluppgång och nedgång håller på under ca 30min! Gillar den skarpt!
                      Senast redigerad av åheim; 12 December 2019, 11:45.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Henrik_A
                        • August 2010
                        • 146

                        #12
                        Har letat länge efter bra led.

                        Så idag var jag iväg och handlade 2st lumax plant 29w med controller och strömadapter för att testa, när man väl är hemma efter en lång resa så kopplas det in.
                        Hmm... det är något som inte stämmer.
                        En verkar stämma med 8500k samt den lumen som det står men den andra nej, inte ens nära.
                        Alla dioder är lika mellan ramperna det enda som skilljer är serienr typ 1500nr lägre på den rampen som jag inte gillar. (Köper man plant måste det väl vara samma ljus i båda). Inte ok!
                        Kommer senare skriva en ärlig recension med ref. aquarelle t5 med refl. vill bara reda upp det här först.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ja det låter ju märkligt! Går båda på samma kontroller eller var sin? Går båda på samma adapter? och i så fall, är den för 60W?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Henrik_A
                            • August 2010
                            • 146

                            #14
                            Samma controller och 60w adapter testat med båda sep. direkt på adapter, även bytt utgångar på controller ingen skillnad den ena rampen ger verkligen inte det ljuset som är angivet!
                            Iofs. när jag tänker efter så fanns det akvarium i butiken med plant och vissa var dunkelt tråkigt gulaktigt ljus medans andra såg bättre ut.
                            Gissar på att man efter ett tag hittat bättre dioder eller styrning och ändrat i tillverkningen.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Jag har bara erfarenhet av 3st lumax plant och dem har iallafall haft samma ljus... Men ser du signifikanta skillnader på en av dem så skulle jag reklamera!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...