Vettig belysning -Juwel Lido 120

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adoeri
    • April 2016
    • 16

    Vettig belysning -Juwel Lido 120

    Jag ser att det finns ett otal trådar som rör närliggande frågor. Admin får flytta min fråga om den passar i annan tråd....

    Nåja. Har ett lido 120 med ljus bottensand, en hel del rötter och ett virrvarr av växter som skulle kunna må bättre. Standardarmaturen har t5-rör som sedan länge borde ha bytts ut. Frågan är vad som är en vettig lösning som även ger växtligheten lite schyssta villkor? Juwel multilux med förmonterade led-rör daylight och nature? Har någonstans läst om att de går sönder och ger klent ljus(?) Juwels lyxvariant är helialux, men den kostar nog mer än den smakar... Aquatlantis har ”easyled”. Passar de i en vanlig ramp för vanliga rör? De är betydligt kraftigare än multilux, så två sådana kanske blir väl skarp belysning? Men intressant om. An slipper byta själva rampen. Sista alternativet, som jag inte vet om det är görligt alls är att köpa stripes (”raggarslang”) och t.ex. superlimma fast på skyddslocket. Någon som gjort det och fått ett balanserat ljus med lagom styrka? Tacksam för plånboksvänliga tips!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Exempel på original Multilux på bilderna. Funkar hyggligt ändå. CO2 gör naturligtvis gott och kompenserar för ev. sämre belysning. Men Multiluxen i ett Rio 180 ger ändå rätt mycket ljus och utan CO2 hade det säkert varit mer alger osv. Aqualantis går att montera direkt i fästena för lysrören, (har detta till ett Lido 200). Men dom ger så mycket ljus att det är nästan nödvändigt med tillhörande kontrollenhet för att kunna reglera ljusstyrkan, men dom ger ett bra ljus också rent kvalitativt. Hur Helialuxen har jag ingen koll på.

    Kommentar

    • adoeri
      • April 2016
      • 16

      #3
      Vad fint!
      själv har jag tyvärr inte ordnat någon stabil koldioxidtillförsel. Har kört med liten precitionspump för daglig dosering av easy carbo, men inte märkt någon vidare effekt.
      Ger de förmonterade multilux-rören ett bra färgspektra?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jo, det tycker jag allt, dom ger ett rätt så "krispigt" ljus och ljuset sprids på ett bra sätt. Skall man ha bättre LED med lite mer riktat ljus för att få snyggt skimmer och bättre färgåtergivning etc. får man lägga en bra slant, samtidigt som det blir svårare att integrera dessa i originalrampen. Aqualantis får man väl också betrakta som ett budgetalternativ i det läget.

        Kommentar

        • adoeri
          • April 2016
          • 16

          #5
          Googlar vidare och hittar även Cera led x-change, som verkar högintressant, eftersom man kan få gryning/skymning osv redan med startpaketet. Men ska tydligen inte stirra sig blind på ljusflödet, men det är ju bara 340 lumen på 36-cm röret. Det är ju en fjärdedel av motsvarande juwel multilux. Någon som bytt klassiska lysrör mot cera led x-change? Eller som jämfört sera led x-change med andra led-belysningar? Vissa fabrikat redovisar ju ”par”-tal. Hur väl ljuset triggar fotosyntesen(?)... Undrar om cera verkligen duger... Blir inte riktigt klok på denna djungel

          Kommentar

          Arbetssätt...