Eheim vs fluval ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Eheim vs fluval ytterfilter?

    Hej!
    Jag överväger att köpa ett ytterfilter till mitt juwel 240l med malawi o eventuellt ta bort innerfiltret. Lite mer plats !Jag går också i funderingar på att köpa ett större akvarie efter jul runt 500l som också ska va malawi i. Tycker egentligen inte om ytterfilter men tänkte ge det en chans iallafall o i det stora är det nästan ett måste.

    Så nu undrar jag vilka ytterfilter ni med lite erfarenhet kan rekommendera?
    Jag har tittat på fluval o eheim men kan alldeles för lite för att kunna bedömma vilka modeller som är bra eller inte, vet inte om kvaliteten skiljer mellan eheim o fluval heller?
    Jag vill ha ett så effektivt o tyst filter som möjligt, lätt att sköta o så bra rening som möjligt och givetvis bra kvalite!.
    Är jätte tacksam för tipps gärna fördelar/ nackdelar fluval vs eheim. Mvh Peo
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det enda jag kan säga som ingen kan bestrida är den goda cikulationen från fluval och det pga deras slangar och snabboppling. Slangen har stor innerdiameter likaså slanganslutningen till filtret och detta gör att pumpen kan ge ett bra flöde. Eheims flöde bromsas mer av den smalare slanganslutningen och slang.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      OK tack för infon! Vet du om fluval slangarna får plats i öppningen på juwels akvarie?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        tyvärr.. har aldrig haft ett juwel så jag vet inte.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Säkert rätt om slangarna. Tror dock de flesta håller med om att Eheim håller högre kvalitet.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ja det är möjligt men jag är inte en av dem, jag tycker dagens fluval håller en högre kvalité än dagens eheim. Förut var det tvärt om men eheim har dränkts sig själva i alla deras olika filtermodeller och filterserier och därmed tappat lite kontroll på kvalitén, tycker JAG !
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Ja det är möjligt men jag är inte en av dem, jag tycker dagens fluval håller en högre kvalité än dagens eheim. Förut var det tvärt om men eheim har dränkts sig själva i alla deras olika filtermodeller och filterserier och därmed tappat lite kontroll på kvalitén, tycker JAG !
              Tack för info. Jag har inte koll på de senaste modellerna så då kanske läget svängt!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Det här är ju bara min åsikt som sagt och dessutom använder jag faktiskt inte ytterfilter längre
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Jag tre Eheim Pro 4+ filter som jag gör rent ca en gång om året,har Eheims förfilter på utsuget som jag rengör vid vatten byte varje vecka.

                  Dom är väldigt tysta har alla tre i sovrummet och jag hör dom inte,har Juwels akvarier.

                  Kommentar

                  • Pop81
                    • May 2019
                    • 130

                    #10
                    Ok tack för infon verkar va lite delade uppfattningar: Ska kolla på eheim Pro 4 serien o fluval fx 4 är väl de som är mest aktuella i nuläget.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...