Starta nytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus85
    • September 2010
    • 55

    Starta nytt!

    Som rubriken lyder planerar jag att köra igång ett nytt projekt med akvarium. Jag har varit ifrån akvarievärlden i ca 6 år nu och har sådär koll på mycket känner jag.
    Generellt har jag bra koll på hur jag ska få ett akvarium med välmående fiskar att fungera så det behöver jag inte så mycket tips om. Däremot är jag oerfaren vad gäller dessa nya nano tanks som lockar. Jag är väldigt intresserad av att få till en fin miljö i akvariet i form av tex bonsai liknande träd med mossa och stenar som formas som klippor med växter på. Vill tillägga att jag inte tänker använda mig av Co2 och allt vad det nu heter. Jag är osäker på om det blir ett 30l nano akvarium eller om jag kör på ett 50-60l vanligt då jag egentligen är intresserad av att ha lite mer än bara en kampfisk eller räkor däri. Val av fiskar kommer efter jag bestämt mig för vilket akvarium men spontant tänker jag lite räkor, neontetror, malar, kanske en kampfisk om de går att ha ihop med andra?Val av växter blir mossa, anubias och javaormbunke.
    Jag har med andra ord en uppfattning om vad jag vill ha men inte helt säker ännu i detalj på någonting och innan jag går vidare hoppas jag kunna få lite råd från er.
    T.ex. tips på andra fiskar som känns passande till detta och/eller växter?
    Tips på hur jag kan gå tillväga för att få fina gröna och täta växter utan Co2?
    Och något jag verkligen behöver tips är gällande inredningen, vad för material ska jag använda mig av och vart kan jag köpa det?




  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Själv gillar jag att slösurfa på Youtube inom "aquascaping" för inspiration. Finns en massa fantastiska landskap folk gör. Lättare att se i video hur det blivit än på statiska bilder. Finns en massa nybörjartutorials där med så länge du kan engelska.

    Kolla t.ex. Godhems Zoologiska för välsorterade prylar/växter som initiell referenspunkt, även om det finns billigare nätaffärer - man får leta helt enkelt.
    Senast redigerad av Fiskburken; 17 November 2019, 21:19.

    Kommentar

    Arbetssätt...