Ledbelysning samt fisksäker kabel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fulis
    • September 2018
    • 5

    Ledbelysning samt fisksäker kabel.

    Jag precis startat om mitt akvarium efter att det stått tomt i ett par år.
    mina lysrör är uttjänta och dags att byta så då tänkte jag passa på att ledkonvertera.
    jag har tittat på ett par kommersiella lösningar men det visade sig att det var inte alls bara att byta och köra utan mer eller mindre måste jag slita ut allt innanmäte i befintlig ramp för att sedan skruva fast drivare och buntbanda fast de nya "lysrören".
    Då känns det som att jag klarar göra det både snyggare och enklare själv.

    jag tänkte då att jag skulle blanda varmvita ledstrips med growlight ledstrips för både estetik samt miljö i karet.
    någon som gjort dylika lösningar och har tips på en bra leverantör av growlights?


    när jag ändå pular funderar jag på lite undervattensbelysning. Att göra själva lampan akvariesäker har jag en lösning på men kabeln. Finns det akvariesäkra kablar? Då menar jag främst kablar man vet inte är farliga för fiskarna.

    /Fulis
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Skulle gissa att alla vanliga kablar är säkra på det sätret att de inte avger skadliga ämnen. Är ju helt vanlig kabel till doppvärmare, innerfilter etc.

    Blir däremot nyfiken hur du planerar att på egen hand göra en undervattenslampa? Beskriv gärna hur du ska täta den, spänning, effekt etc.

    Kommentar

    • fulis
      • September 2018
      • 5

      #3
      Vanliga 3,6 volts lågeffektleddar inkapslade bakom en akrylglasskiva, tätade med akvariesilikon och nedtyngda med stenar. Och tanken är inte att de skall ge någon egentlig belysning, utan en liten moodlight som belyser bubblor när huvudbelysningen är släckt.

      Om det fungerar eller inte vet jag inte innan jag testat men vill inte lägga allt för mycket möda på detta innan jag vet ngt om kabel.
      Och vill dessutom inte använda fiskarna som försöksdjur.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Jag vet inte varför du ska silikona akryl mm.... kablar är vattentäta och det finns gott om vstentäta lampor. Jag har själv en vattentät LED som i ett kar som kostade mig 20kr...

        Kommentar

        • fulis
          • September 2018
          • 5

          #5
          Varför jag skall göra något på ett speciellt sätt är väl ovidkommande, jag kanske har synnerligt goda skäl till det.
          om du däremot hade sagt "här har du ett tips på en lampa som kanske besparar dig tid och pengar" så hade det tipset tagits väl emot.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Det var ju du själv som frågade hur du ska göra en kabel akvariesäker i första inlägget. Och att du ska lägga ledbelysning bakom akrylglas under vattnet.

            Poängterar bara att det finns gott om vattentäta kablar, och dessutom gott om led för undervattensbruk.

            Men om du blir sur istället för att vilja utveckla anledningarna till varför enda vägen är vanlig belysning bakom akryl (under vatten!), så kan jag bara önska dig lycka till med ditt projekt.

            Kommentar

            • Orangetrade
              • December 2011
              • 15

              #7
              Hej fulis! Jag har testat båda alternativen, dvs byggt eget och tätat med silicon i plasthus/akryl och köpt färdiga moonlights (både billiga från wish och dyra från aquaristik.com). Ingen av dem har hållt mer än nåt år, sen har de gett vika för genomträngande fukt. Med andra ord kan du välja fritt - inget alternativ är hållbart i längden. Bygga själv är alltid lite mer utmanande:-) Pröva med ljusstark LED med lins så får du månskensstrålar. Vanlig plast och gummikablar med ip68 kan innehålla ämnen som migrerar, så man kan aldrig vara helt säker. I vissa fall har jag tagit kabel och delar från beg akvarietillbehör, ibland har jag dragit kabel genom luftslang och tätat i ändarna med akvariesilikon. Bäst månljus fick jag (utseendemässigt) när jag satte en LED-strip uppe i ordinarie ljusrsramp. Den höll väldigt länge och gav just ett sådant där svagt nattljus man önskar. Lycka till!

              Kommentar

              • fulis
                • September 2018
                • 5

                #8
                Tack Orangetrade, precis den typen svar jag hade hoppats på. Jag är ju väl medveten om att de flesta kablar innehåller mjukgörare som de flesta är mer eller mindre giftiga. Jag var inne på silikonkablar men även där finns ju allehanda kemikalier som jag inte vet något om.

                Att dra kabeln genom en silikonslang hade jag inte tänkt på så det tipset tänker jag använda mig av.

                Skall bli kul att se om projektet blir en flipp eller flopp.


                Jag har för övrigt redan fått hem growlights och byggt en prototyp av en 4kanals ledkontroller, nu skall jag bara löda lite och trimma in systemet.

                Kommentar

                • fulis
                  • September 2018
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Men om du blir sur istället för att vilja utveckla anledningarna till varför enda vägen är vanlig belysning bakom akryl (under vatten!), så kan jag bara önska dig lycka till med ditt projekt.

                  Hela avsikten med undervattensbelysningen är att jag har sett ett flertal undervattensbelysningar men inbyggda bubbelmunstycken. Samtliga jag tittat på har ett flertal designlösningar jag inte uppskattar. Till att börja med så vekar de flyta så man måsta fästa dem med sugplopp på glaset, och dels vill jag inte ha dem där och dessutom är de inte speciellt vackra.
                  Utöver detta lägger de en bubbelgardin som inte ser det minsta naturliga ut, utan mer som en ridå.
                  Den sista anledningen är att de helt enkelt är för stora, den minsta jag hittade var 15 cm bred.

                  Så som jag hade tänkt mig att jag vill att det ser ut är bubblor som kommer någorlunda koncentrerat från en punkt, ungefär som en naturlig metangasfälla kan se ut under vattnet, dvs något organiskt material som bryts ner i bottensedimentet och skapar gas som sedan bryter igenom sedimentet genom ett litet hål.
                  Exakt detta blir svårt att efterlikna så jag tänkte helt enkelt gömma detta i ett litet stenröse bakom en rot.
                  Själva belysningens syfte skall vara att belysa bubblorna och då främst när huvudbelysningen är släckt.

                  Huvudsakliga anledningen till att jag funderar på att bygga den själv är dock inte att det inte finns färdiga lösningar utan helt enkelt för att jag tycker det är kul att skapa och pyssla men jag är ändå inte främmande för färdiga lösningar.

                  Och som jag påpekar i ovanstående inlägg så finns det nästan alltid skadliga kemikalier i plast. Framförallt i plast som används i icke ändamålsenliga applikationer, därav frågan, finns det akvariesäker kabel?
                  Senast redigerad av fulis; 18 November 2019, 00:57.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...