Tipps på större möbel akvarie samt innerfilter? ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Tipps på större möbel akvarie samt innerfilter? ?

    Hej!
    Jag har för några månader sen startat upp ett 240l malawi kar och funderar redan på att skaffa ett till lite större nästa år! Jag är väldigt nöjd med mitt juwel kar, men när jag gick in och kollade såg jag att de inte hade större än 450l stämmer det? Sen tycker jag att de är lite onödigt höga hade hellre velat lägga det på längden eller djupet.
    Det enda snygga alternativet jag hittar är ju akvastabil fusion 575 l men då är vi ju uppe i helt andra prisklasser. Skiljer ju minst 6000kr jämförelsevis med juwel om man ska få båda kompletta lite mycket o betala för 125 L till tycker jag. någon som har några andra tipps på bra snygga möbelakvarie mellan 450l-600l?.

    Då jag helst vill ha innerfilter på grund av en rad olika anledningar så undrar jag om två stora juwel boxar i vardera ende av akvariet med 1500l pumpar + streamer skulle funka till malawi i ett 500-600l akvarie?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Jag skulle välja att bygga själv. Om man väljer att ha en höjd som inte går över 40cm så kan man använda 6mm på glaset och då blir priset avsevärt lägre.
    tänk ett 2m x 1m och bara 30-40cm högt och sen ställer man upp lecablock och en mdf skiva som bänk.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Tack för tipset! Ja det kanske hade varit snyggt, nu är det tyvärr så att jag inte är världens händigaste så jag hade helst velat haft något som va färdigt, jag tycker om juwels design tycker det är snyggt med inramat. Hade egentligen bara velat ha lite djupare o lite längre. Jag vill inte snåla på kvalitén på något sätt utan undrade bara om det fanns några andra märken som va bra o snygga förutom akvastabil o juwel. Man får väl vad man betalar för men tycker akvastabil är lite väl dyra men man får väl vänta och spara ihop eller nöja sig med juwel 450.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Jag är väldigt nöjd med mitt Akvastabil 576l. Har två mindre Juwelkar också. De funkar visserligen bra men Akvastabil känns mer gediget och är snyggare i mitt tycke. Det största minuset med Juwel för min del är det ”sterila” ljuset och det inbyggda filtret (som i och för sig är ganska lätt att ta loss). Tycker dock att Juwel är väldigt prisvärt.

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Ok det va ju positivt o höra! Är väl bara priset som är lite saftigt men har du fusion eller move? Ja juwel är väldigt prisvärda. Hittade eheims stora akvarie också men de gick på 25 lax så de är inte aktuella. Jag tycker iof juwels innerfilter är bra tänkte köra med en box i varje ände. Givetvis snyggare utan men klär man i dem med btn känns de ändå ganska ok. Visst de tar ju en del plats men i ett sånt stort akvarie så finns det ju gått om plats ändå! Min kompis har/Hade ytter filter som läckte o förstörde golvet i hans lägenhet så är inte jätte sugen på ytterfilter. De va någon av eheims ytterfilter modell större tror han gav 4500kr för det så det va ingen budget variant heller. Men det lutar åt akva stabil fusion 575l med mbunas!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #6
            Jag har Fusion (och ett Eheim ytterfilter). Lycka till med dina planer!

            Kommentar

            Arbetssätt...