Pump Marina jf100

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias82
    • October 2019
    • 2

    Pump Marina jf100

    Hej, har precis startat ett nytt akvarium, fyllt det med sand och växter och startat pumpen.
    Dock tycker jag pumpen låter lite väl mycket, är det någon som har erfarenhet av denna model? det finns en liten luftsöang som går ifrån pumpen och som man hänger på utsidan av akvariet, måste jag ha den? Akvariet är ett 60l ungefär.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet.
    Tyvärr ingen erfarenhet att pumpen du nämner. Men det enda som i princip kan låta/skramla är rotorn i pumphuvudet, kolla så den sitter ihop som den ska. Annars skulle det kunna vara att du inte sattt fast pumpen ordentligt och att den vibrerar mot rutan på akvariet.
    Luftslangen du nämner, var uppmärksam på den. Ha den inte hängande under akvariets vattenyta, trots att den är på utsidan. Skulle pumpen stanna eller vid strömavbrott så kan det bildas hävert i slangen och det lär bli blött utanför akvariet. Bara ett tips, häng upp den på något vis om du vill använda dig utav den. Slangens uppgift är egentligen att syresätta vattnet. Du kan plocka bort den och låta pumpens utblås istället spruta ovan eller på vattenytan. Det blir samma effekt.

    Kommentar

    • Mattias82
      • October 2019
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av ICC
      Hej och välkommen till Zoopet.
      Tyvärr ingen erfarenhet att pumpen du nämner. Men det enda som i princip kan låta/skramla är rotorn i pumphuvudet, kolla så den sitter ihop som den ska. Annars skulle det kunna vara att du inte sattt fast pumpen ordentligt och att den vibrerar mot rutan på akvariet.
      Luftslangen du nämner, var uppmärksam på den. Ha den inte hängande under akvariets vattenyta, trots att den är på utsidan. Skulle pumpen stanna eller vid strömavbrott så kan det bildas hävert i slangen och det lär bli blött utanför akvariet. Bara ett tips, häng upp den på något vis om du vill använda dig utav den. Slangens uppgift är egentligen att syresätta vattnet. Du kan plocka bort den och låta pumpens utblås istället spruta ovan eller på vattenytan. Det blir samma effekt.
      Hej, tack för svaret.
      Jag testade att ta ur pumpen och öppnade upp den, kunde inte direkt se/göra så mycket. Det gick att vrida på pumphuvudet men det hjälpte inte. Allt sitter som det skall vad jag kan se.
      Tack för tipset med slangen, jag tog bort den dock, kanske sätter i den sedan om det skulle behövas.
      Men jag får nog åka tillbaka till affären och höra med dom om det går att byta eller om dom har andra tips om just denna pumpen.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Svårt att veta hur det låter.
        Det kan vara lite luft i pumphuvudet som gör att det låter mer än vad det gör när luften har försvunnit, som den nog gör efter ett tag. Du kan vända på pumpen under vattnet för att se om du får bort luft.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Löser det sig inte så kan jag rekomendera aquael https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...nerfilter.html
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...