Byta ut all silikon Juvel Vision 540

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebulon
    • October 2019
    • 5

    Byta ut all silikon Juvel Vision 540

    Som nybliven ägare till första stora (begagnade) akvarie JuvelVision540 behöver jag ett par tips ang omsilkonering jag inte funnit i forumen... Karet e ju ganska stort, står nu separat på golvet utan möbel för enklare åtkomst. Främst nedre bakkant, men tänker ta alla fogar när jag nu ändå håller på.
    1. Ska man ha karet uppe på möbeln när ny silikon skall appliceras? Tänker att vid förflyttning rör ju glaset sig lite pga egenvikt?

    ​​​​2. Tänker beställa 1 eller 2st Fluval Fx6 externfilterpumpar, Ska man ha kvar någon av orginalpumparna - som cirkulations pump eller likn?
    Mvh Zeb

    ​​​​
    ​​
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Spelar ingen roll var karet står när du silkonerar det, det ska härda färdigt bara innen du flyttar det.
    Ska du ha 1-2 Fx5 finns så tycker jag du ska riva ut det fula originalfiltret...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Zebulon
      • October 2019
      • 5

      #3
      Hej Tack fr input. Då fixar jag klart allt på golvet. Fint akvarie du har Åheim. En fråga till lite ot. Kan man använda alla vanliga (torra) trädgrenar som tex ek, hassel, enebusk etc. Hur ska de behandlas innan karet? Är ju svårkokta pga sin storlek ju. Redwood mm är ju dyrt, iaf jämfört med gratis.... /Mvh Zeb

      Kommentar

      • Zebulon
        • October 2019
        • 5

        #4
        Hej, sökte på just Hassel o då fann jag massvis trådar ang rötter mm. Så ja, ja fann ju svaren i fråga. /Z

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          #5
          Använd bara grenar från lövträd, inte barrträd. Jag har testat äppelträd och syren och det har funkat fint. Det är viktigt att träet har fått torka ordentligt. Sedan kan man vattenmätta det så att grenarna inte flyter i akvariet. Jag har inte kokat mina grenar men däremot diskat av dem med diskborste och vatten (inget diskmedel såklart). Detta har jag gjort flera gånger under vattenmättningsfasen eftersom grenarna ”slemmar” ganska mycket i början.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #6
            Även ormhassel har jag använt utan problem.

            Kommentar

            • Zebulon
              • October 2019
              • 5

              #7
              Tack. Ska ut på grenjakt. /Zeb

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                #8
                Lycka till!

                Kommentar

                Arbetssätt...