För starkt ljus i Juwel rio

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    För starkt ljus i Juwel rio

    Hej!
    Vilket lysrör ska man använda för att få svagare ljus i ett Juwel rio 180? Har just nu de originella rören som följde med från Juwel, men tycker att ljuset är alldeles för starkt för de fiskar jag har. Jag har kollat på juwels hemsida etc på deras lysrör men det gör mig inget klokare. Tacksam för svar.

    //Gustaf
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Hej!
    Kruxet med färdiga akvariepaket är att man kan inte välja. Du har 2x23 W på belysningen och det är dem rör som passar och även om du byter ljusspectra så kommer du sannolikt uppleva det för starkt. I mitt 180 så kör jag eget inköpta ledbelysningar på 10W + 10W. Du kan bromsa ljuset genom att sätta i höga växter eller använda flytväxter som skymmer ljuset.
    Kanske att det finns en kontroller att köpa till juwels belysning så att man kan styra ljuset? många äger ett juwel så någon kanske kan ge tips.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Finns ju LED som passar i lysrörshållarna i Juwel (typ Aqualantis Easy LED mfl.) och som går att styra med tillhörande kontroller. Annars är det nog svårt som sagt.

      Kommentar

      • Malawiman
        • October 2017
        • 83

        #4
        Ok, tack för svar. Jag har nog inte budgeten som krävs för att köpa några fancy rör med kontroller tyvärr. Får kolla om Juwel säljer några kontroller.

        /Gustaf

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2878

          #5
          Jo, Juwel har Helialux som är ännu dyrare.. LED med styrning kostar tyvärr ofta en slant.

          Kommentar

          • Malawiman
            • October 2017
            • 83

            #6
            Det är nog tyvärr utanför min budget, men tack för svar.

            Kommentar

            Arbetssätt...