Hjälp med borrning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nijoda
    • January 2019
    • 35

    Hjälp med borrning

    Jag har just nu en beställningsdialog med Cyberzoo.se kring ett måttbeställt akvarium (120x40x40) i Opti White-glas med 10mm tjocklek. Jag har ställt frågan om de kan borra enligt ritningen på bilden.

    Alltså tre stycken borrade hål relativt nära varandra i ena änden av bottenplattan. 27mm-hål med 95mm mellan respektive håls centra, och 150mm från kortsidan.

    De kan inte avgöra hållbarheten i detta (vilket känns frustrerande, då det är ju ändå en glasmästare som kikat på beställningen), utan lägger den bedömningen på mej istället. Då jag verkligen inte jobbar inom glasbranchen, så har jag noll koll på hållfastheten i glas...

    Så, min fråga: håller glaset när man borrar på detta sätt? Eller ska jag istället satsa på konventionell borrning i bottenplattan med hål maximalt utspridda i mitten av plattan...?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Nijoda; 27 September 2019, 11:31.
  • Nijoda
    • January 2019
    • 35

    #2
    Ursprungligen postat av Malawi_forever
    Självklart vill de inte ta ansvar för ett eventuellt vattenläckage om glaset går i sönder. Botten är känsligt.

    Jag bara funderar. Går det inte att förstärka med ett extra glas som är tvärsgående över hålen ände till ände? Kanske en hel extra glasdel i den änden?
    Förstår att de inte vill ta ansvar, men de borde väl ändå kunna säga vart det kan vara bäst att borra, eller avråda från det, och samtidigt avsäga sig ansvaret...?

    Och angående förstärkningen så kan det säkert funka, men jag har ju ingen som helst aning egentligen...

    Kommentar

    • Nijoda
      • January 2019
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi_forever
      Fråga. Varför tre hål på det sättet?

      Och PS. Tror inte du får någon på Zoopet att gå i god för hur du ska göra.
      Att ha hålen så nära är helt enkelt för att lättare kunna dölja dem i ett rev.

      Och nej, jag tror inte att någon vill gå i god för något, jag vill bara ha höra andras erfarenheter kring ämnet...

      Ju mer jag tänker på det, ju mer lutar det åt två hål långt ifrån varandra centrerat i botten...

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Kan man inte ha ett enda hål och ha rör i röret?
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Nijoda
          • January 2019
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          Kan man inte ha ett enda hål och ha rör i röret?
          Det skulle man ju kunna, men då måste ju hålet vara jättestort, och utmaningen med rördragning mycket svårare...

          Kommentar

          • Nijoda
            • January 2019
            • 35

            #6
            Ursprungligen postat av Malawi_forever

            Men kära du. Vad ska du ha hålen för? Tömma vatten vid vattenbyte?
            Jaha, trodde det var självklart att jag skulle ha hålen för genomföring av rör till och från en sump...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              För mig var det en enkel gissning att det skulle va till sump eftsom det var 3 hål. Men jag skulle inte borra 3 på rad på det viset för det försvagar botten mycket. kan kanske funka om det står på en hel bänk som stöder hela botten, utom genomföringen då.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Nijoda
                • January 2019
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                För mig var det en enkel gissning att det skulle va till sump eftsom det var 3 hål. Men jag skulle inte borra 3 på rad på det viset för det försvagar botten mycket. kan kanske funka om det står på en hel bänk som stöder hela botten, utom genomföringen då.
                Har tänkt att det ska vara en hel bänk endast med hål för genomföringen. Men det finns väl en anledning till att ingen har borrat på detta vis förut, så jag kanske får förkasta min idé och borra på konventionellt sätt istället...

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Såg att du skulle bara ha 27mm på hålen. Det lär väl knappast räcka för avrinning? Av säkerhetsskäl ska ju det ena röret klara allt vatten och det andra bara vid nödfall om det blir stopp. Du hade inte tänkt ha en överrinningsbox?
                  Senast redigerad av åheim; 28 September 2019, 17:33.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Nijoda
                    • January 2019
                    • 35

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Såg att du skulle bara ha 27mm på hålen. Det lär väl knappast räcka för avrinning? Av säkerhetsskäl ska ju det ena röret klara allt vatten och det andra bara vid nödfall om det blir stopp. Du hade inte tänkt ha en överrinningsbox?
                    Tanken var att använda båda avrinningsrören som primär avrinning, och på så kunna hålla rördiametern mindre. Nu när jag börjar tänka om till en mer klassisk borrning kan jag ju gå upp i storlek. Jag har då tänkt 35mm (för 25mm genomföring). Det borde väl räcka för avrinning, eller har du andra åsikter att det borde vara ännu större? Akvariet är bara 192 liter... och nej, inga planer på överinningsbox...
                    Senast redigerad av Nijoda; 28 September 2019, 18:55.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Sånt här finns det bättre expertis på saltvattensforum eftersom det är ovanligt med sump till sötvatten. Grejen är ju att man bör ha ganska kraftig cirkulation eftersom man inte får upp vattnet från botten annars och i saltvatten är det ju en jädra fart på vattnet men sällan i sötvatten. Man skulle ju iofs säg kunna lösa det genom att trä ett grövre rör över överrinningsröret som man borrat nedtill som sen får gå upp över ytan, då kommer den ta in vatten nedtill.
                      Min kunskap är bara teoretisk eftersom jag inte kört med borrade kar själv men jag vet att folk brukar ligga på ca 4-5cm i grovlek men det har förstås att göra med hur mycket vatten röret ska svälja.
                      Om du tänker att båda rören ska ta in vatten kontinuerligt så tänk då på att OM det fastnar skräp i rören så riskerar du översvämmning. man brukar ha ett rör men mindre dimension med en kran på och ett grövre utan kran som går över vattenytan. Det smalare röret ska vara mycket kortare och så stryper man med kranen så att vattenytan går typ5cm över röret så du slipper sörplande och massa oljud och skulle nåt skita sig så stiger vattnet upp till det grövre säkerhetsröret. Men som sagt min kunskap är begränsad
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Vet inte hur påläst du är men här år två bra klipp tycker jag: https://www.youtube.com/watch?v=IhqPbV4SyBw
                        In this video I explain how the Herbie overflow method works and compare it to a standard standpipe and the Durso standpipe.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...