Juwel innerfilter funderingar på filtermedia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Juwel innerfilter funderingar på filtermedia?

    Hej!
    Jag har juwels innerfilter o har nu haft akvariet igång i ca 3 månader med malawis o det är dags att byta ut lite filter media.
    Så mina funderingar är om man kan ha bara tre boxar med cirax eller motsvarande i facket längst ner eller behöver man ha kvar den finporiga svampen längst ner? Alternativt byta ut den finporiga mot grovporig?

    Hur har ni andra gjort som har juwels innerfilter? Jag tar tacksamt emot förslag på hela ordningen nerifrån o upp! Om någon orkar o har tid?

    Sen har jag läst på flera ställen att många tar bort det aktiva kolet o jag undrar varför? (Jag förstår att man inte ska ha det vid medicinering) men om man följer anvisningarna o byter det efter förbruknings tid så ser jag ingen nackdel då det blir kristallklart vatten av det, har jag missat något?Sabbar det någon annan nyttig process?
    Tacksam för svar!


  • 237
    • July 2019
    • 79

    #2
    Hej!

    Du har en tråd som heter juwels bioflow filter i den här kategorin ett par trådar ner.
    Där har dom ändrat på ordningen på filtren med bra resultat. Har inte provat själv.

    Kommentar

    • michaellundmark
      • August 2016
      • 20

      #3
      Såhär har jag placerat mina filtermattor uppifrån sett:

      Coarse/Blå
      Medium/Grön
      Fine/Blå
      Fine/Blå (Halv)
      Vit filtermatta

      Fine/Blå (Halv)
      Fine/Blå
      Fine/Blå
      Fine/Blå

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Ok tack för tipset får Se hur jag gör kanske ska testa mig fram vad som funkar bäst!

        Kommentar

        Arbetssätt...